گوناگون 09:07 - 25 مرداد 1397

«فیلم سازی و حکم در میانه هیدگر و آدورنو» و حکمت سینما

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب های «فیلم سازی و حکم در میانه هایدگر و آدورنو» و  «حکمت سینما» از کتاب های در دست انتشار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی هستند که به زودی روانه بازار کتاب می‌شوند.

کتاب «فیلم سازی و حکم در میانه هیدگر و آدورنو» نوشته ویلهلم ورزر و توسط  «یحیی شعبانی» مرحله ترجمه را گذرانده است و در نوبت بازبینی قرار دارد. کتاب فیلمسازی و حکم، جلد نخست از سری کتابهای بسته «پدیدارشناسی و سینما» از میز فلسفه و سینمای پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.

کتابهای فلسفی سینماست که در زمینه دو بستر فلسفی مختلف، یعنی هیدگر و آدورنو، سعی دارد درباره ماهیت سینما و امکان سینمای متفکرانه بحث کند. نگاه کلی ورزر به فلسفه، نگاهی متأثر از فلسفه معاصر است. همچنان که از خود عنوان پیداست، او متأثر از فیلسوفانی مانند نیچه، هیدگر، مارکس، آدورنو، دریدا و… است و نگاهی جدی هم به نقد سوم کانت دارد. آهنگ و لحن کلام او بیشتر به هیدگر شبیه است. اگرچه آدورنو یک پدیدارشناس نیست، اما تفسیر ورزر از این دو فیلسوف، همچنین تلاش او برای آزاد کردن سینما از هر نوع متافیزیک حضور از اصل جهت کافی لایب نیتس گرفته اراده معطوف به قدرت نیچه، نوعی پدیدارشناسی است.

بخشی از این کتاب: «عمارت غربی اگومحوری تخریب می‌شود اگر بیرون را دیگر چونان الگویی زیرساختی یا روساختی نبینیم، یعنی چونان پدیده‌ای اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی که تابع انعطاف‌پذیریِ سائقه‌ای پدرسالارانه است. اندیشه‌ی پسامدرن بیرون را چونان تصویری (Bild) ناپیوسته از فرهنگ معاصر ترسیم می‌کند که سوبژکتیویته‌ی مدرن ناتوان از روشن‌سازی آن است. با حک‌کردن بیرون در ردپاهای Ereignis، gram یاdifferance، شیوه‌ای از اندیشیدن ظاهر می‌شود که مهارهای استعلاییِ دیالکتیک را تکثیر نمی‌کند.»

کتاب «فیلم سازی و حکم در میانه هیدگر و آدورنو» به زودی توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی انتشار خواهد یافت.

جلد اول حکمت سینما در مرحله ویراستاری

همچنین جلد اول کتاب «حکمت سینما»در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب که نوشته سید مهدی ناظمی بر اساس درسگفتارهای ارائه شده در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است در حال ویراستاری است.

حکمت سینما در جلد نخست به بررسی معانی حکمت و سپس طرحی جدید از «حکمت سینما» می پردازد و سعی دارد ضمن ادای دین به شهید آوینی، برخی از مسائل مهم در بیان حکمت سینما را مرور کند. بخش دوم این کتاب به ارتباط حکمت سینما و زبان سینما می پردازد و با توضیح ارتباط حکمت و زبان، بخشی از دیدگاههای مهم درباره زبان سینما، طرح و ارزیابی می گردد.

بخشی از متن این کتاب: «حکیم اهل زبان است و با زبان انس دارد به همین دلیل است که می تواند کلمه را در جای خودش بکار ببرد. آیا حکیم جادو می‌کند؟ تصرف در عالم را که خیلی از جادوگران هم می‌توانند انجام دهند. آن چیزی که از حکیم می‌بینیم کار عجیب و غریب نیست. اولین چیزی که از حکیم می‌بینیم سخن حکیمانه اوست. سخنی بیان می کند که محکم است و در جای خودش می‌نشیند. چرا به بخشی از نهج‌البلاغه «قصار الحکم» گفته می‌شود؟ چون در عین قصار بودن و کوتاه بودن،‌ حکیمانه است. حکیم سینما هم کسی است که بتواند با باطن زبان انس داشته باشد. هیچ وقت در تاریخ به اندازه زمان ما حرف زده نمی‌شد. خیلی از سخنان هم در جای خودش سخنان بدی نیستند. اما هیچکدام از این سخنان تحولی در کسی ایجاد نمی‌کنند و به دل نمی‌نشینند.»

این کتاب به زودی توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی روانه بازار خواهد شد.


9875794
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است