استانی 03:55 - 09 فروردین 1394
سنندج؛
پل قشلاق در شرق سنندج ، بر روی رودخانه قشلاق کشیده شده و از آثار دوره صفویه و زندیه است که در دوره‌های بعد به ویژه در دوره قاجاریه تعمیر و بازسازی شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، پل قشلاق در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۸۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


 دو دست نوشته که بر روی ساختار اصلی پل قرار دارند و به دوره قجر باز می گردند، تاریخ ساخت را 1148 هجری ذکر می نماید و دیگری تاریخ تعمیر آنرا 1334 بعد از هجرت نشان می دهد.


این پل که با آجر بنا شده دارای دو دهانه بزرگ و 4 چشمه کوچک است.




                                                                             پل قشلاق پیوند دهنده دو دوره تاریخی صفویه وزندیه درکردستان


عرض پل در حدود 5.8 مترو طول آن حدود 90 متر می باشد و در دو طرف ستونهای اصلی آبشکنهایی، هر دو در اشکال گرد و مثلثی وجود دارند. 
پل در زمان «امان الله خان اردلان »، تعمیر و مرمت کامل شد و بعد به دلیل خرابی و ویرانی بیش از حد، دوباره در سال ۱۲۶۸هجری قمری، توسط «میرزا رضا وزیر کردستانی» پل باز سازی شد.








پل قشلاق پیوند دهنده دو دوره تاریخی صفویه وزندیه درکردستان


پل قشلاق از نظر استحکام و توجه به عناصر مختلف تشکیل دهنده آن از نمونه‌های خوب پل سازی دوره صفوی می باشدکه ۶ دهانه پل با طاق‌های جناغی پوشش یافته اند و عرض دهانه‌ها از شرق به غرب افزایش می یابد و از ۲۰/۲ متر به ۲۰/۴ متر می رسد.
 ارتفاع پل در بالاترین نقطه آن، از کف رودخانه به حدود ۶/۴ متر می رسد هم چنین ارتفاع تیزه طاق از کف رودخانه از ۵/۱ متر تا ۵/۲ متر متغیر است در دو سوی معبر روی پل، دو جان پناه به ارتفاع نیم متر کار شده است. 






پل قشلاق پیوند دهنده دو دوره تاریخی صفویه وزندیه درکردستان




پایه‌های پل از دو طرف به صورت آب بر و مثلثی، شکل داده شده اند و بر روی انها آبگذرهای کوچک تری به ارتفاع ۲۰/۱ و عرض ۸/۰ متر تعبیه شده است. کف پل سنگ فرش شده است. پایه‌های سنگی پل از کف سنگ فرش ۱ متر ارتفاع دارد. ساختمان اصلی پل با آجر اجرا شده است.


این  اثر تاریخی اوج معماری دردوره صفویه وزندیه را نشان می دهد ویکی از جالب ترین پل‌هایی است که دراستان کردستان وجود دارد
پل قشلاق هرساله درایام نوروز میزبان گردشگران داخلی وخارجی بسیاری به استان کردستان است.


انتهای پیام/ق

6108526
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است