اجتماعی 00:54 - 05 اسفند 1396
کارشناسان محیط زیست به تازگی دریافته‌اند که آبزیان و جانداران دریایی به معنای واقعی کلمه در حال تجزیه شدن و از بین رفتن به علت آلودگی‌های آب‌ها هستند.

تشدید آلودگی‌ آب‌ها و خطر تجزیه شدن جانداران دریایی

به گزارش ایسنا، پس از اینکه آزمایشات نشان داد سطح بالای گاز دی‌اکسید کربن در آب‌ها منجر به تجزیه ستاره‌های دریایی شده است، این نگرانی تشدید شده که مقادیر بالای این گاز منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم‌های دریایی شود.

گروهی از دانشمندان حوزه دریایی یک آزمایش چهار روزه در آب‌های دریاچه Loch Sween در ساحل غربی اسکاتلند برای اندازه‌گیری میزان واکنش کوتاه مدت به دی‌اکسید کربن انجام دادند.

پیش از این، اکثر آزمایش‌ها بر تاثیر مقادیر بالای این گاز بر گیاهان یا جانورانی خاص تمرکز داشتند که باعث به وجود آمدن یک شکاف اطلاعاتی در مورد چگونگی واکنش کل اکوسیستم دریایی به تجمع ناگهانی این گاز گلخانه‌ای در آب‌ها شده بود. هنگامی که مقادیر زیادی از دی‌اکسید کربن وارد اقیانوس می شود طی روندی باعث اسیدی‌تر شدن آب می شود.

متخصصان دانشگاه هریوت-وات و دانشگاه گلاسگو در این آزمایش آب غنی از دی‌اکسید کربن را به محفظه‌های حاوی اکوسیستم جلبک‌های آهکی وارد کرده و واکنش آنها را قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض این گاز مقایسه کردند.

این آزمایش نشان داد که قرار گرفتن در معرض شدید کربن دی‌اکسید موجب انحلال شدید و تجزیه شدن موجودات آهکی چون جلبک های آهکی وستاره‌های دریایی می شود.

یک پژوهشگر دانشگاه هریوت-وات در این خصوص گفت: یک تغییر سریع در این انحلال‌های شدید در حال وقوع است به این صورت که شالوده ساختاری موجودات ذکر شده در حال تجزیه شدن و از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه کربن‌ دی‌اکسید همراه با جریان جزر و مد مانند یک سیل ناگهانی وارد سایت‌هایی خاص می شود، افزود: نظارت مستمر ما بر این سایت‌های دریایی نشان داد سرعت ترمیم این اکوسیستم‌ها پس از قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید کربن بسیار کند بوده و موجب نگرانی در مورد عدم توانایی این اکوسیستم برای برگشت به حالت عادی پس از تکرار این وقایع شده است.

وی سپس ادامه داد: اکوسیستم‌های جلبک‌های آهکی در تمامی سواحل اقیانوسی جهان وجود دارد و در ساحل غربی اسکاتلند نیز بسیار زیاد است. از آنجایی که این اکوسیستم‌ها از نوع آهکی محسوب می‌شوند، نسبت به دی اکسید کربن بسیار حساس هستند. همچنین از لحاظ اکولوژیکی و اقتصادی نیز بسیار ارزشمندند به طوری که محل مناسبی برای پرورش گوش ماهی‌ها، ماهی‌های "کاد" و زغال ماهی‌ها هستند.

به نوشته روزنامه مترو، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری موردنیاز است اما سیاستگذاران باید به این موضوع به طور جدی رسیدگی کنند.

انتهای پیام


9689066
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است