گوناگون 16:03 - 26 خرداد 1398

نسبت اعتبارات مؤسسات قرآنی به کارکرد آنان بسیار ناچیز است

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری تشریح هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور صبح امروز یکشنبه، ۲۶ خردادماه با حضور حسن محمدی، مدیرعامل این اتحادیه در محل سالن نشست‌های اتحادیه قرآن و عترت کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی سخنانی با بیان اینکه اعتباراتی که در اختیار اتحادیه قرار داده شده است، انشاالله بلافاصله در فصل تابستان سال جاری در اختیار مؤسسات قرآنی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: فصل تابستان بهترین فصل برای فعالیت مؤسسات قرآنی است تا بتوانند با بودجه هرچند ناچیزی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، فعالیت‌های قرآنی خود را گسترش دهند.

محمدی با اشاره به گزارشی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ارتباط با شفاف‌سازی بودجه‌ها انجام صادر شد، ادامه داد: کل میزان اعتباری که از محل اعتبارات سال ۹۷ و به صورت مستقیم در اختیار اتحادیه قرار گرفته، مبلغی معادل ۷۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین، در همان گزارش از اعتبار دیگری معادل مبلغ سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان اطلاع‌رسانی شده که این مبلغ به حساب اتحادیه واریز شده است ولی این مبلغ متعلق به اتحادیه نبوده و تنها به عنوان امانت و معین به حساب اتحادیه واریز شده و اتحادیه نیز این مبلغ را به نهادها و دستگاه‌های مختلفی که باید تخصیص داده می‌شد، پرداخت کرد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن ابراز گله‌مندی از برخی افراد که این مبلغ را نیز جز اعتبارات اتحادیه عنوان کرده و از این طریق ایجاد شبهه کرده‌اند، تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، اتحادیه تنها به عنوان یک امانتدار عمل کرده است تا این اعتبار به دست نهادها و دستگاه‌های مربوطه برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان ۷۷۲ میلیون اعتبار اختصاص داده شده به اتحادیه در مقایسه با سایر اعتبارات فرهنگی کشور عملاً هیچ است، گفت: باعث تأسف است که کل اعتباری که برای حمایت از مؤسسات قرآنی مردمی در نظر گرفته شده، نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان است. مؤسسات قرآنی مردمی تأثیر بسیاری در فرهنگ‌سازی داشته و به فرموده مقام معظم رهبری فعالیت‌های قرآنی راهبردی است و مسئولان کشور باید در این زمینه تصمیم جدی‌تری داشته باشند.

محمدی با اشاره به اینکه این اعتباری که در اختیار مؤسسات قرآنی مردمی در کشور قرار می‌گیرد در برابر حجم فعالیتی که انجام می‌دهند، بسیار ناچیز است، افزود: همانطور که در رابطه با بودجه اختصاص یافته به اتحادیه اشاره شد، با توجه به تعداد هزار مؤسسه قرآنی که زیر نظر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور فعالیت می‌کنند، به طور میانگین کمتر از مبلغ هشتصد هزار تومان به هر مؤسسه می‌رسد که این مبلغ بسیار ناچیز است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه سهم اعتبارات نهادهای مردمی و مؤسسات قرآنی بسیار ناچیز و محدود است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه کوچک‌ترین شناختی از ساختارهای فرهنگی و کارکرد مؤسسات قرآنی ندارند و باید در این زمینه بهتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه هر تحول فرهنگی که در سطح کشور رخ می‌دهد از قِبل مجموعه‌های مردم‌نهاد اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: بنا بر تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، کمتر از دو درصد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش توانایی روخوانی و روان‌خوانی معمولی قرآن را دارا هستند که این میزان بسیار ناچیز است.

محمدی در ادامه افزود: با تدابیری که در هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اتخاذ شد، قرار بر این شد تا مبلغ اختصاص یافته به اتحادیه در سه حوزه هزینه شود. در وهله اول بنا بر این شد تا مبلغی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان از طریق اتحادیه‌های استانی هزینه برگزاری دوره‌ها، همایش‌های آموزشی و مجامع عمومی مؤسسات در استان‌ها شود که در این راستا به هر استان مبلغ ۹ میلیون تومان تخصیص داده می‌شود تا حداقل سه نشست را با حضور مؤسسات قرآنی برگزار کنند که این نشست‌ها شامل نشست‌های تبلیغی و ترویجی، کارگاه آموزشی و مجمع عمومی می‌شود که این مبلغ در اختیار مدیرعامل هر استان قرار می‌گیرد تا هزینه شود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: همچنین، به زودی اجرای یک طرح ملی در حوزه حفظ قرآن کریم از طریق اتحادیه به استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد که به موضوع ترویج فرهنگ حفظ قرآن می‌پردازد. یرای اجرای این طرح نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که ۲۵۰ میلیون تومان از این اعتبار به صورت کمک بلاعوض و ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار قرار می‌گیرد و مؤسسات سراسر کشور نیز در این طرح مشارکت خواهند داشت.

محمدی بیان کرد: همچنین، فراخوان طرحی را در کشور اعلام کردیم که در این راستا نیز بالغ بر ۳۰۰ طرح قرآنی در کشور أخذ شد و پس از بررسی‌های دقیقی که بر روی این طرح‌ها انجام شد، بنا بر این شد تا در این رابطه مبلغ حدود ۶۰۰ میلیون تومان به اتحادیه‌های استانی کشور اختصاص یابد که ۳۰۰ میلیون تومان از این مبلغ به صورت بلاعوض و ۳۰۰ میلیون تومان دیگر نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد بود. این مبلغ برای اجرای طرح‌های قرآنی استانی می‌باشند که در هیئت‌مدیره استان درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا طرح‌های استانی در فصل تابستان که بهترین فصل برای اجرای طرح‌های قرآنی مؤسسات قرآنی است، در سراسر کشور اجرایی شود، گفت: فعالیت بسیار مهم دیگری که در دستور کار داریم، آماده‌سازی سامانه‌ای جهت ایجاد شفافیت در رابطه با هزینه‌کرد اعتبارات است که بدین وسیله تمامی افراد بتوانند به صورت آن لاین و لحظه‌ای به این سامانه مراجعه کنند و در جریان اعتبارات و هزینه‌کرد آن در اتحادیه قرار گیرند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با کمک اتحادیه به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده در سیل اخیر کشور اظهار کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بنا به وظیفه خود در اولین فرصت به استان‌های مختلف و سیل‌زده کشور اعلام کرد که به تمامی مؤسسات آسیب‌دیده مبلغی را به عنوان وام قرض‌الحسنه اختصاص می‌دهد که در این راستا نیز تاکنون تعداد ۴۰ مؤسسه برای دریافت وام به بانک عامل معرفی شده‌اند.

محمدی در نهایت در ارتباط با پرسش خبرنگاران مبنی بر همکاری با سایر نهادها گفت: سیاست قطعی و حتمی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ایجاد فضای وحدت و همدلی و همکاری و هم افزایی با سایر نهادها و دستگاه‌ها و هر مجموعه قانونی دیگری است که در این زمینه نیز دولت همکاری را به سوی هر مجموعه‌ای که به دنبال رفع مشکلات و موانع مؤسسات باشد دراز کرده‌ایم و انتطار داریم همه فارغ از اختلاف نظرها به دنبال ارتقای جایگاه مؤسسات باشیم.


10151064
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است