علمی فناوری 18:00 - 30 مرداد 1393
پزشکان می‌گویند: شواهد آماری، این فرضیه را که ابتلا به ایدز خطر ابتلا به ام‌.اس را کاهش می‌دهد، تایید کرده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، آمار نشان می‌دهد بیماران انگلیسی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی کمتر از افراد عادی به بیماری ام‌.اس مبتلا می‌شوند. متخصصان علوم پزشکی با بیان این مطلب در مجله «عصب‌شناسی، جراحی مغزواعصاب و روانپزشکی» تاکید کردند در صورتی که مطالعات بیشتر بتواند این رابطه را قوی‌تر تایید کند، این یافته‌ می‌تواند یک گام جدی و امیدبخش در درمان ام‌.اس باشد.

 

در یکی از نمونه‌ها در سال 2011 میلادی پزشکان به یک بیمار 26 ساله استرالیایی برخوردند که چند ماه پس از تشخیص ابتلا به ایدز به ام‌.اس مبتلا شد اما پس از آنکه این بیمار مصرف داروهای ایدز را شروع کرد، علایم ام‌.اس در وی به طور کامل ناپدید شد.

 

این مساله باعث شد تا متخصصان دانمارکی به مطالعه تاثیر داروهای ضد بازگشت ویروسی ایدز بر درمان یا کند کردن روند پیشرفت ام‌.اس بپردازند اما جامعه آماری آنها به حدی کوچک بود که نتوانستند به یک نتیجه‌گیری قطعی دست یابند.

 

اما در جدیدترین مطالعه‌ای که در این رابطه انجام شده، تیمی از پزشکان به سرپرستی «جولیان گلد»، یک بانک اطلاعاتی انگلیسی را در بیمارستان پادشاهی ولز مورد بررسی قرار داد و روند درمانی بیماران این بیمارستان را حدفاصل سال‌های 1999 تا 2011 میلادی تحلیل کرد.

درمان احتمالی بیماری ام‌.اس با مصرف داروهای ضد ایدز !

 

در این باره زمانی بیش از 21 هزار نفر که در این بیمارستان درمان شدند به ویروس اچ‌آی‌وی الوده بودند. آنها این افراد را با جامعه پنج میلیون و 300 هزار نفری افرادی که به ایدز مبتلا نبودند اما به دلیل بیماری‌های خفیف و آسیب‌دیدگی در این بیمارستان درمان شدند، مقایسه کردند.

 

در گروهی که به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا بودند تنها هفت نفر طی این سال‌ها به ام‌.اس مبتلا شدند که این تعداد بسیار پایین‌تر از 18 نفر مورد پیش‌بینی شده بود و این آمار به معنای کاهش تقریبا دوسومی در احتمال ابتلا به این بیماری بوده است.

 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال نگارندگان این مطالعه به ضعف‌های این تحقیق اذعان دارند. به عنوان مثال آنها مطمئن نیستند که آیا مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی از داروهای ضد ویروس برای سرکوب این بیماری استفاده کرده‌اند یا خیر؟ آنها گمان می‌کنند به دلیل اینکه سیستم عصبی دوباره کنترل خود را به دست می‌آورد، علائم ام.اس متوقف می‌شود.

 

با این حال تاکید کردند یافته‌های آنها پس از گذشت بیش از 170 سال از کشف بیماری ام‌.اس می‌تواند در درمان احتمالی آن بسیار حیاتی باشد.

 

ام‌.اس یک بیماری پیش‌رونده است که در آن مغز و سیستم اعصاب مرکزی از سوی سیستم ایمنی مورد حمله قرار گرفته و غلاف میلین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را تخریب می‌کند.

 

منبع : دلگرم

4530509
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است