بین‌الملل 08:31 - 11 شهریور 1393
کوالالامپور- ایرنا - استرالیا همزمان با سفر ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر این کشور به هند درپی امضای قراردادی برای گسترش همکاری با دهلی نو در بخش صنعت معدن اورانیوم است که می تواند به صورت بالقوه میلیاردها دلار وارد چرخه اقتصادی این کشور کند و هزاران شغل برای استرالیا به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا، روزنامه ˈهرالدسانˈ استرالیا روز سه شنبه نوشت که تونی ابوت به احتمال زیاد برای نهایی کردن توافق با ˈنارندرا مودیˈ همتای هندی خود در زمینه اورانیوم عازم بمبئی و دهلی نو می شود.



این سفر از روز پنجشنبه آغاز می شود.



به نوشته این روزنامه، استرالیا در حالی برای صادرات اورانیوم به هند اقدام می کند که این کشور با جمعیت زیاد و اقتصاد رو به توسعه به شدت متقاضی انرژی است.



ˈوانسا گاتریˈ رییس یکی از شرکت های استرالیایی تولید کننده سوخت هسته ای نیز نخست وزیر این کشور را در سفر به هند همراهی می کند.



وی این توافقنامه تجاری را فرصت بزرگی در یک بازار در حال رشد تقاضای سوخت هسته ای دانست.



به گفته وی، استرالیا می تواند همه معادن پیشنهاد شده را تا سال 2019 میلادی فعال کند و این فعالیت 10 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در استرالیا ایجاد می کند.



هند تاکنون معاهده منع تولید و تکثیر سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نکرده است، اما کانبرا و دهلی نو از سال 2011 تاکنون سرگرم مذاکره در باره تجارت و قرارداد سوخت هسته ای هستند.



دهلی نو تضمین داده است از این اورانیوم برای مصارف صلح آمیز استفاده کند.



منتقدان صادرات اورانیوم در استرالیا از قبیل سبزها می گویند استخراج معادن، محیط زیست را تخریب می کند و ارسال اورانیوم استرالیا به هند می تواند اورانیوم دیگر این کشور را آزاد کرده و این اورانیوم در ساخت سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.



از سوی دیگر خانم ˈوانسا گوتریˈ که با تونی ابوت به هند می رود، می گوید ارایه اورانیوم برای تولید انرژی به هند دسترسی این کشور را به انرژی پاک برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و ممانعت از آلودگی افزایش می دهد.



در همین حال ˈپی اس پریهارˈ رییس مرکز نظارت برمنابع هسته ای هند معتقد است تنها راه نجات کشورش از کمبود برق تامین آن از طریق انرژی اتمی است.



آمار رسمی دولت هند نشان می دهد حدود 400 میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و 250 میلیون نفری این کشور از نعمت برق بی بهره هستند.



ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر جدید هند نیز تاکید دارد بخش انرژی هسته ای این کشور باید بتواند نیاز به انرژی هند را پاسخ دهد.



ظرفیت تولید پایگاه های انرژی هسته ای هند در حال حاضر پنجهزار و 780 مگاوات است که این مقدار باید تا پایان سال 2024 میلادی سه برابر شود.



برخی آمارها نیز نشان می دهد هم اکنون در هند 20 راکتور اتمی فعال است و با راه اندازی 30 راکتور دیگر، ظرفیت تولید برق هسته ای این کشور تا سال 2032 باید به 63 هزار مگاوات برسد.



استرالیا که قرار است با هند برای تامین سوخت هسته ای این کشور همکاری کند دارای 31 درصد منابع اورانیوم قابل بازیابی جهان است.



استرالیا سومین تولیدکننده بزرگ اورانیوم جهان پس از قزاقستان و هند است.



استرالیا سالیانه هفت هزار تن اورانیوم صادر می کند.



آمار نشان می دهد ارزش مبادلات تجاری بین استرالیا و هند از 18 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2009 میلادی به 14 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی کاهش یافته است.



آساق**1611

انتهای پیام /*


4623756
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایتالیا از اسرائیل و ایران دعوت کرد محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری غزه درباره حجم گسترده تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های اداری در غزه گزارش داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل و ایران خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گردان‌های القدس، شاخه جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حملات موشکی به اراضی اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است