گوناگون 02:01 - 07 فروردین 1394
گاردین با بیان اینکه حتی اگر مذاکرات هسته‌ای به توافقی بر سر موارد کلیدی منجر شود، جزئیات این توافق تا پایان ضرب‌الاجل پایان ماه ژوئن محرمانه باقی می‌ماند، نوشت؛ شرط رسیدن به توافق جامع، توافق بر سر تمام جزئیات است

به گزارش مهر، گاردین به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی افزوده است: «این هفته پایان بازی نیست. تا پایان این هفته توافقی در کار نخواهد بود، زیرا توافق تنها زمانی خواهد بود که بر سر تمام جزئیات فنی که بسیار زیادند تفاهم شود.»

سخنان این دیپلمات ارشد اروپایی که گاردین نامی از او نبرده، در آستانه آغاز دور تازه‌ای از گفتگوهای هسته‌ای میان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بیان شده است،گفتگوهایی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، آنها را «بسیار حساس» توصیف کرده است.

در روز آغازین این دور تازه از مذاکرات امروز ( پنج‌شنبه 6 فروردین)، ظریف با همتای آمریکایی‌اش، جان کری، در شهر لوزان سوئیس به گفتگو نشست.

ایران و گروه ۱+۵ پایان ماه مارس (کمتر از یک هفته دیگر) را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسیدن به توافقی کلی تعیین کرده‌اند تا بتوانند پس از آن، تا پایان ماه ژوئن (سه ماه دیگر) به توافقی کلی و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی برسند.

اما مقام ارشد اروپایی به گاردین گفته است که آن چه اهمیت بیشتری دارد، ضرب‌الاجل دوم است که بر اساس آن باید تمام جزئیات و ضمائم یک توافق کامل شوند.

به گفته او، طرف‌های مذاکرات همچنان در حال کار بر روی متن توافق نهایی هستند و هنوز جزئیات ۶۰ درصد از متن آن باقی است.

این مقام ارشد اروپایی تاکید کرده است: «آن چه ما مشتاقیم تا پایان این هفته به دست بیاوریم، درکی مشترک بر روی مسائل و عوامل کلیدی است.»

پیش از این مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفته بود که اختلافات میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی «خیلی کم» شده و تنها «یکی دو مورد اساسی» باقی مانده است.


6100963
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است