اقتصادی 22:40 - 01 اردیبهشت 1394
گران فروشی امروزه دیگر پدیده ای آشناست که هر از گاهی دامن اقلام مختلفی را می گیرد، اما این بار سر از قبرستان ها در آورده است و خانه های آخرت را نشانه رفته است.

خانه های آخرت به قیمت میلیونی!

، در حالی که آنچه در دنیای باقی به درد انسان می‌خورد، اعمال اوست اما تشریفات و چشم و هم چشمی گویا به این عرصه نیز پا گذاشته و عده ای در رفتن به دنیای باقی نیز معیارهای شان مادی است و گمان می کنند با پول خرج کردن های آنچنانی برای خرید جای دفن عزیزشان، برایش آرامش می خرند. اینچنین است که قبرهایی گران تر از حتی قیمت خانه های دنیایی معنی پیدا می کند.



بهشت رضا(ع)، خواجه ربیع، خواجه اباصلت، بهشت رضوان و بهشت ثامن الائمه (حرم مطهر) از جمله آرامستان های شهر مشهد است که قبرهایی با رنج قیمتی متفاوت در ان می توان یافت. قیمت هایی که گاه با قیمت مسکن در نقاط برخوردار شهری همخوانی می کند.



برای اطلاع از قیمت جای قبر به صورت ناشناس و به عنوان کسی که قصد خرید قبر دارد با بخش اداری فروش قبر تماس گرفتیم.



جای قبر 102 میلیون تومانی در صحن جمهوری حرم



یکی از کارکنان بخش فروش قبر بهشت ثامن الائمه یا همان حرم مطهر در جواب به خبرنگار ما مبنی بر اینکه یک قبر پیش خرید می خواهم، می گوید: پیش خرید نداریم.



وی با اشاره به اینکه فروش به روز است، اظهار می کند: در حال حاضر یک قبر برای فروش روز در صحن جمهوری داریم اگر می خواهید آن هست.



وی درباره قیمت آن می گوید: بابت این قبر باید 102 میلیون تومان پول پرداخت کنید.



خبرنگار ما برای اطلاع از جزئیات بیشتر خرید قبر در قبرستان های آستان قدس، پیگیری لازم را کرد اما با توجه به اینکه برای کسب اطاعات می بایست روند اداری طی می شد و وقت ما محدود بود به همین قدربسنده شد.



از 5 میلیون تا 23 میلیون در بهشت رضا(ع)



اما در تماس با یکی از قبرکن های بهشت رضا(ع) از او درباره رنج قیمتی قبرها پرسیدیم، او نیز بیان می کند: بهتر است بیاید بهشت رضا آنجا درباره قیمت حرف بزنیم ما اینجا قبرهای دو طبقه و سه طبقه داریم.



با توجه به اینکه در بهشت رضا(ع) قبرهای برخی قطعه ها چون قطعه میرزا جواد آقا تهرانی از قیمت بالایی برخوردار است درباره آن نیز از این قبرکن جویا شدیم، که اظهار کرد: قبرهای این قطعه بیشتر دو طبقه است از 12 تومن داریم تا 13، 17، 18 و حتی بالاتر.



او همچنین ادامه می دهد: ما از 5 میلیون و 200 هزار تومان تا 23 میلیون تومان قبر داریم که می توانید پیش خرید کنید.



بر اساس شنیده ها خرید قبر در حرم مطهر رضوی دست کم از 100میلیون تومان آغاز می شود و قیمت های باورنکردنی را به خود اختصاص می دهد، همچنین در قبرستان خواجه ربیع نیز قیمت ها از هشت میلیون تومان شروع شده و تا ۷۰ میلیون تومان ادامه پیدا می کند. با این حال باز هم متقاضی برای خرید قبر، فراوان است. حال قضاوت با شما قیمت یک متر خانه آخرت به اندازه چند متر خانه در دنیاست؟



از مردم هیچی پولی برای قبر نمی گیریم



اما کریم دادی مدیرعامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد درباره قیمت قبر به خبرنگار ما می گوید: ما به هیچ عنوان در دفن به روز میت از مردم پول قبر نمی گیریم.



وی ادامه می دهد: قبر پیش فروش نداریم و قبرهایی که می فروشیم در بلوک های قدیمی و یا مقابر خانوادگی است که نیاز به ساخت دارد و باید برای احداث آن ها با پیمانکار قرار داد ببندیم که این ها خود هزینه دارد.



کریم دادی با بیان اینکه ما به صورت روزانه از مردم بابت دفن میت پول نمی گیریم، اظهار می کند: هزینه مختصری که از آن ها دریافت می شود هزینه خدمات است که توسط بخش خصوصی در قالب اعزام آمبولانس و حمل متوفی به بهشت رضا(ع)، تغسیل، بردن به حرم مطهر رضوی، برگشت میت به بهشت رضا(ع)، دفن و هزینه بالاسری بابت بتن ریزی و نصب سنگ از خانواده دریافت می شود.



راه دلالی را بسته ایم



مدیرعامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد با اذعان به اینکه ما 40 سال در بهشت رضا(ع) داریم خدمت می کنیم و بابت تخریب قبور هیچ پولی را از مردم نگرفته ایم، می افزاید: مقابر خانوادگی که دارای ساختمان، ابنیه، فضای سبز و امکاناتی چون آب و برق است براساس نرخ مصوب شورای اسلامی شهر پیش فروش می شود و هزینه آن دریافت می شود اما ما از قبور عمومی هزینه ای دریافت نمی کنیم.



کریم دادی درباره افزایش قیمت هزینه دفن متوفی می گوید: ما در قبور عمومی 14 درصد افزایش قیمت داشتیم و در قبور خصوصی نیز میانگین 20 درصد و در مقابر خانوادگی نیز که اغلب مربوط به سرمایه داران است کمی بیشتر از این 20 درصد افزایش یافته است.



وی درباره درباره خرید و فروش و دلالی قبور نیز بیان می کند: راه دلالی در واگذاری قبور را بسته ایم و خرید و فروشی در این زمینه نمی شود مگر به اقوام درجه یک واگذار شود آن هم در حضور ما.



برخورد قاطع با گرانفروشان قبور



در ادامه کریم مدیر کل اداره تعزیرات خراسان رضوی با اذعان به اینکه گویا مردگان هم از گرانفروشی قبر به ستوه آمده اند؛ در گفتگو با ما اظهار می کند: در پی شکایات واصله مبنی بر گرانفروشی قبر برای در گذشتگان اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی وارد رسیدگی شده و با اشخاص و یا سازمانهایی که به عناوینی مختلف و بعضاً واهی اقدام به واگذاری قبرها با مبالغ بسیار بالا می کند برخورد قاطع خواهد کرد.



کریم با اشاره به اینکه فعلا نمی خواهیم درباره جزئیات این موضوع صحبت کنیم، می گوید: بزودی در یک طرح مشترک با کارشناس اداره صنعت و معدن بازدیدی از روند فروش قبور خواهیم داشت تا به وضعیت آن رسیدگی شود.



وی ادامه می دهد: براساس گزارش های واصله برای مثال در قطعه ای که به نام یک آیت ا... در یک آرامستان، قیمت قبر چند برابر از جاهای دیگر است، در حالی که قبر، قبر است دیگر. درست است آن آیت الله به بهشت می رود اما بهشت را که به آن قطعه نمی آورند که قیمت آنجا گران تر است.



کریم با اظهار تاسف از قیمت های واهی و غیر واقعی برخی قبور، ادامه می دهد: با توجه به اینکه در هر قطعه ای تعدادی قبر خالی نگه داشته می شود، بعضی افراد می خواهند قبرهای خالی کنار میت شان را خریداری کنند که کنار قبر مادر، پدر و... باشند که برای این امر نیز پول بیشتری از آن ها دریافت می شود.



وی در پاسخ به اینکه استاندارد قیمت قبر چقدر است، بیان می کند: چون تا حالا کسی به این قضیه ورود پیدا نکرده است استانداردی تعریف نشده است، اما از آنجا که نهاد کارشناسی بحث گرانفروشی سازمان صنعت و معدن است، کارشناسان این سازمان باید این مساله را بررسی کنند که بحث گران فروشی محرز شود و پس از آن اداره تعزیرات به عنوان مرجع رسیدگی و صدور حکم اقدام کند./شهرآرا آنلاین/110


6239828
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است