اقتصادی 12:08 - 12 مهر 1394
معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: امروزه بسیاری از کشورها قانون ملی فضایی دارند که ما نیز با مطالعات اولیه انجام شده در این زمینه باید به سمت تدوین قانون ملی فضایی کشور خود برویم.

قانون ملی فضایی ایران تدوین می‌شود
به گزارش فرهنگ نیوز، الهام امین‌زاده در افتتاح هفته فضایی ایران همزمان با هفته جهانی فضا که با حضور وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی برگزار شد اظهار کرد: امروزه حقوق و دیپلماسی فضا نقش پررنگی پیدا کرده و استفاده بهینه از این حربه در کنار موضوعاتی همچون گسترش فناوری اطلاعات از اهمیت اقتصادی و موضوعاتی چون امنیت ملی برخوردار است. 
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروزه فعالیت‌های دانش‌محور منجر به ایجاد امنیت، ثروت و قدرت شده است، عنوان کرد: قطعا اگر در این زمینه مجهز شویم می‌توانیم برای کشور اقتدار کسب کنیم و البته تنها زمینه تحقق چنین موضوعی نگاه به آینده در مدیریت و سیاست‌گذاری کشور است. 
 
وی با بیان اینکه تلاش بسیاری برای استقلال در فضا صورت گرفته است، به حقوق دریایی، هوایی و زمینی در عرصه‌های کشوری و لشگری پیشرفت خوبی داشته اما در ارتباط با فضا چندان دستاوردی ندارد لذا باید بدانیم فضا از عرصه‌ها دیگر با توجه به اینکه مالکیت در آن نقشی ندارد متمایز است.
 
امین‌زاده با بیان اینکه در عرصه فضا با همکاری‌ها مواجه هستیم، گفت: باید همچون کشورهای دیگر و همپای آنها به فکر ساماندهی حقوق بین‌الملل فضا باشیم زیرا اگر نظام قانون‌مندی در این عرصه نباشد، می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. 
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضا نیازمند محیطی امن و آرام است، اشاره به 4 اصل پیش روی این عرصه داشت و گفت: 1- آزادی بهره‌برداری، 2- عدم تصرف و تملک فضا، 3- غیرنظامی کردن فضا و 4- مسئولیت‌های ناشی از عملکرد در این عرصه جزء 4 اصل ضروری در ارتباط با فضا تعریف می‌شود. 
 
وی خاطرنشان کرد: امروزه آژانس‌های بین‌المللی کمیته‌هایی برای فعالیت‌های مشترک در این عرصه شکل داده‌اند که کشورهایی نظیر روسیه، آمریکا، ژاپن و هند در این میان علی‌رغم رقابت موجود به همکاری‌های تنگاتنگی روی آورده‌اند. 
 
امین‌زاده عنوان کرد: ایران می‌تواند در گسترش فرهنگ استفاده مشترک از فضا نقش داشته باشد. شفافیت قواعد جهانی در این عرصه بسیار ضروری است و لذا ایران باید تمام سعی خود را در راستای سیاستگذاری‌های فضایی انجام دهد. 
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا قانون ملی فضایی دارند اذعان کرد: باید به سمت تدوین چنین قانونی در کشور برویم که البته مطالعات اولیه آن انجام شده و امیدواریم در دولت یازدهم سند آن تدوین شود. 
 
وی در پایان گفت: پیشنهاداتی در ارتباط با بندهای مرتبط با امور فضا در قانون برنامه ششم توسعه دارند که به وزیر ارتباطات پیشنهاد خواهم داد.
 
 

7160114
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­ زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکت‌های مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است