فرهنگی‌هنری 11:27 - 02 آبان 1393
در هفدهمین حراج کریستیز، هنر ایران با مجموع فروش 3 میلیون و 800 هزار دلاری یک سوم کل فروش این حراج را به خود اختصاص داد.

یک سوم فروش حراج کریستیز به هنر ایران اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، هفدهمین حراج کریستیز دوبی، شامگاه 21 اکتبر  مصادف با 29 مهرماه در سالن گودفین هتل امارات تاورز دوبی برگزار شد. حراجی که نزدیک به سه ساعت و نیم به طول انجامید و چنانکه پیش بینی می شد به جهت کثرت آثار اساتید هنر خاورمیانه، شاهد رقابتی نفس گیر بود.

در این شب 118 اثر از هنرمندان ایران، 10 کشور عربی و ترک چکش خورد که توانست فروش این حراجی را برای اولین بار از مرز 12 میلیون دلار بالاتر ببرد و به رکورد فروش سه برابر برآورد اولیه قیمت آثار برساند که در این میان برخی هنرمندان ایرانی چون بهمن محصص، مارکو گریگوریان، پرویز تناولی، فرهاد مشیری به موفقیت های خوبی دست یافتند. ضمن آنکه رکورد ایرانی هنر خاورمیانه که با دو میلیون و 800 هزار دلار از آن پرویز تناولی است همچنان پا برجا ماند.

در کریستیز هفدهم چهار رکورد نخست این شب از آن کشورهای عربی شد به این ترتیب که دو نقاشی از محمود سعید، هنرمند فقید مصری به ترتیب 869 و 701 هزار دلار، نقاشی از حامد اویس دیگر هنرمند فقید مصری 557 هزار دلار و شفیق عبود هنرمند فقید لبنانی 389 هزار دلار چکش خورد.

اما ایرانیان حضوری پررنگ در ثبت 10 رکورد نخست این شب داشتند. بر این اساس یک نقاشی از پرویز تناولی مجسمه‌ساز در جایگاه پنجم ایستاد و به مبلغ 365 هزار دلار، شش برابر تخمین اولیه چکش خورد. چهار نقاشی سهراب سپهری، بهمن محصص و فرهاد مشیری رکوردهای ششم و هفتم را از آن خود کردند. به این ترتیب که تنه درخت کوچکی از سپهری و نقاشی «خلال دندان» فرهاد مشیری هر یک 269 هزار دلار فروخته و هفتم شدند و یک اثر متفاوت از بهمن محصص و نقاشی انتزاعی از سهراب، هر یک257 هزار دلار به فروش رسیدند که اثر محصص سه برابر قیمت اولیه چکش خورد و جایگاه هشتم را به نام ایران رقم زدند.

در این شب دو مجسمه تناولی هم فروخته شد. اثر بدون عنوان وی 221 هزار دلار و مجسمه «شاعر و هیچ» 185 هزار دلار، تابلوی «Y86M» مشیری 197 هزار دلار، نقاشی دو لته ای رکنی حائری زاده 173 هزار دلار، انتزاعی های معروف کوروش شیشه گران 161 هزار دلار، زنده رودی 125 هزار دلار، تابلوی  «آبگوشت دیزی» ایرانی مارکو گریگوریان 119 هزار دلار، نقاشی کوزه مشیری و منوچهر یکتایی هر یک 112 هزار دلار، اثر مارکو گریگوریان و رضا درخشانی هر یک 100 هزار دلار، دو نقاشی بدون عنوان زنده رودی 88 و 81 هزار دلار، اثر قاسم حاجی زاده 72 هزار دلار، لیلی متین دفتری 69 هزار دلار ، دو نقاشی دیگر از رضا درخشانی 63 و 50 هزار دلار، نقاشی کوچکی  از علی بنی صدر ، نقاشی از زنده یاد حسین کاظمی و اثر «روز و شب» سیراک ملکونیان 44 هزار دلار و فیگوراتیوترین نقاشی انتزاعی بیتا وکیلی که نمایی زیبایی شناسانه از خلیج فارس است 40 هزار دلار چکش خوردند.

همچنین نقاشی‌خط سرخ فام علی شیرازی که سوره مبارکه حمد را در چرخش حروف بازتاب می دهد 35 هزار دلار، نقاشی انتزاعی مسعود عربشاهی 35 هزار دلار،  مجسمه بهمن دادخواه 20 هزار دلار و یک تابلوی کوچک از کویرهای کاهگلی معروف پرویز کلانتری 15 هزار دلار به فروش رسیدند.

این در حالی است که در همان آغاز حراج اعلام شد چهار اثر شامل دو اثر عرب، یک اثر ترک و یک اثر پرویز تناولی به این دوره نرسیدند. ضمن آنکه چهار اثر ایرانی از نصرالله افجه ای، عباس کیارستمی، افشین پیرهاشمی و فرهاد احرارنیا نیز به فروش نرسیدند.

در کاتالوگ هفدهمین حراج کریستیز، هنر ایران با راهیابی 36 اثر (بیش از یک‌چهارم کل آثار راه‌یافته) بیشترین سهم را در این حراجی معتبر بین‌المللی به خود اختصاص داده بود که به جهت حضور پرشمار اساتید عرب، حراجی خاص و شاخصی بود.


5025868
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است