استانی 07:38 - 07 خرداد 1397
منطقه آزاد چابهار در راستای عمل به‌مسولیت‌های اجتماعی در راهبرد جدید خود یعنی مشارکت در توسعه جوامع محلی علاوه‌بر ساخت 5 مدرسه برای چابهار، طرح‌هایی را با حمایت مالی خود برای دانش‌افزایی معلمان بلوچستان اجرا می‌کند.

مدارس و معلمان بلوچستان به همت منطقه‌ آزاد چابهار نونوار می‌شوند

به گزارش ایسنا- سیستان و بلوچستان از نظر شاخص‌های انسانی وضع خوبی ندارد و یکی‌از مهم‌ترین آن‌ها شاید شاخص‌های آموزشی باشند که سیستان و بلوچستان در آن‌ها رکورددار پایین‌ترین‌هاست.

پهناورترین استان‌ پایین‌ترین شاخصه سرانه فضای آموزشی در ایران را دارد و باآنکه سرانه مطلوب فضای آموزشی در کشور حدود 5 متر است، در سیستان و بلوچستان این عدد در خوشبیانه‌ترین حالت 3 متر است، این یعنی بسیاری از دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان یا در مدارس تخریبی و ناایمن درس‌می‌خوانند ویا اصلا بدون مدرسه در فضا‌های روباز، اجاره‌ای و حتی در مساجد کلاس درس تشکیل می‌دهند و به تحصیل می‌پردازند.

علیرضا راشکی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان می‌گوید: برای رسیدن فضا‌های آموزشی سیستان و بلوچستان به متوسط کشوری نیازمند ساخت افزون بر 11 هزار کلاس درس جدید با زیربنای یک‌میلیون مترمربع فضای آموزشی هستیم و این در حالی است که همین حالا هم از 18 هزار و 934 کلاس درسی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد، 6 هزار و 181 مورد از آن‌ها تخریبی است و نیازمند تخریب کامل و بازسازی و 4 هزار و 358 مورد آن نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان به‌قدری است که مدیرکل نوسازی در این رابطه می‌گوید: با توجه به کمبود فضاهای آموزشی در استان به دستور مولوی عبدالحمید، در روستاها و نقاطی که مدرسه وجود ندارد، مردم خانه‌ها و مساجد را با رعایت موازین شرعی جهت آموزش در اختیار آموزش‌وپرورش قرار می‌دهند.

با این شرایط افکار عمومی علاوه‌بر آموزش و پرورش، از دیگر نهادهای برخوردار نیز توقع دارند به‌میدان بیایند؛ توقع افکار عمومی زمانی روشن‌تر می‌شود که به‌گواه مسولان استانی آموزش‌وپرورش با اعتبارات محدود دولتی قادر نیست به‌توسعه کمی و کیفی شاخص‌های آموزشی در استان محروم سیستان و بلوچستان بپردازد.

‌چابهار بی‌مدرسه‌ترین شهر ایران

منطقه آزاد چابهار با درک به پایین‌بودن شاخص‌ها و صد البته توقعاتی که از آن می‌رود، پیشرو مدرسه‌سازی و توسعه کمی و کیفی شاخص‌های آموزشی در چابهار و بلوچستان شده است‌.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان چابهار می‌گوید: چابهار پایین‌ترین شاخص فضای آموزشی را در استان سیستان و بلوچستان با سرانه کمتر از 2 متر دارد و در واقع رکورددار پایین‌ترین شاخصه فضای آموزشی در کشور است .

حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: رشد جمعیت چابهار بسیار فراتر از رشد طبیعی است، در چابهار به دلیل رشد روزافزون حاشیه‌نشینی فشار بر فضای آموزشی دوچندان شده؛ رشد سریع جمعیت و به‌تبع آن رشد حاشیه‌نشینی موجب شده ما الآن در چابهار 6 مدرسه استیجاره‌ای داشته‌ باشیم که همگی آن‌ها در مناطق حاشیه‌نشین است‌.

وی تصریح می‌کند: به‌خاطر رشد سریع جمعیت و حاشیه‌نشینی  هم‌اکنون ما در فضاهای استیجاره‌ای و برخی فضاهای آموزشی شهر با تراکم بالای دانش‌آموز‌ بعضا با 45 نفر در یک کلاس درس مواجه هستیم‌.

نوروزی می‌گوید: علاوه‌بر فضای استجاره‌ای که هیچ‌کدام کیفیت مطلوبی ازنظر ساخت‌وساز ندارد، ما در شهر  5 فضای تخریبی با 40 درس و در روستا 9 فضای آموزشی با 37 کلاس درس داریم، این فضاها که جمعاً به 77 کلاس درس می‌رسد، به دلیل قدیمی بودن و وضعیت آب‌وهوایی تخریبی شده که احتیاج به بازسازی کامل دارد‌.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه سواحل مکران و رشد سریع جمعیت در این بندر به‌خاطر استقرار صنایع‌ ملی، همه شرکت‌ها و دستگاه‌های برخوردار باید با درک این موضوع به‌یاری آموزش‌وپرورش در مدرسه‌سازی و توسعه کمی و کیفی شاخص‌های آموزشی بیایند چراکه آموزش‌وپرورش به‌تنهایی قادر نیست با اعتبارات محدود دولتی خلا فضای آموزشی در چابهار را پر کند‌.

منطقه آزاد چابهار 5 مدرسه برای چابهار می‌سازد

نوروزی می‌گوید: منطقه آزاد چابهار با درک به خلأهای آموزشی در چابهار بعد یک وقفه در مدرسه‌سازی به کمک آموزش و پرورش آمده و در قراردادی با نوسازی مدارس احداث 5 مدرسه را در شهر چابهار و روستای تیس تقبل کرده است‌.

وی تأکید می‌کند: البته همزمان با توسعه کمی فضای آموزشی، توسعه کیفی آموزش‌هم باید مدنظر باشد و حتی بیشتر به آن بها داده شود؛ ما هم‌چون مدرسه‌سازی ردیف اعتباری درستی برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و ارتقای دانش معلمین نداریم و نیاز به همراهی داریم‌.

مدیر آموزش و پرورش چابهار تصریح می‌کند: خوشبختانه منطقه آزاد چابهار در این مورد هم به کمک ما آمده و دوره‌های ضمن خدمت و دانش افزایی را نه‌تنها برای معلمان چابهار بلکه منطقه بلوچستان با هزینه خودش برگزار کرده است. تنها در یکی از این دوره با اعتبار و هزینه 150 میلیون تومانی منطقه آزاد، یک هفته معلمین بلوچستان به چابهار آمدند و دوره‌های ضمن خدمت را گذراندند. خوشبختانه در سال گذشته با حمایت منطقه آزاد چابهار و برخی مدارس غیردولتی 107 دوره ضمن خدمت را برای معلمان چابهار و بلوچستان برگزار کردیم.

نوروزی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم حرکاتی که از سوی برخی ارگان‌ها با درک به مشکلات عمقی آموزش‌وپرورش در چابهار به وجود آمده،بسط داده شود و با پا به‌عرصه گذاشتن تمامی ارگان‌ها‌، شرکت‌ها و نهادی برخورداری که در بندر راهبردی چابهار منافعی دارند، شاهد تحولی نوین در مدرسه‌سازی و توسعه کمی و کیفی شاخص‌های آموزشی در بندر محروم و راهبردی چابهار باشیم.

موظف به رشد و توسعه سرزمین اصلی و جوامع محلی هستیم

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار نیز می‌گوید: در قرارداد ما با نوسازی مدارس برای ساخت 5 مدرسه در چابهار، 2 مدرسه مشخصا در روستای تیس منطقه آزاد چابهار ساخته می‌شود که در سال‌های گذاشته با وجود آنکه این روستا در منطقه بود ولی زیاد به آن رسیدگی نمی‌شد و از شاخص‌ها محروم بود‌.

دادکریم بلوچ در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: عملیات احداث یکی از این مدارس در روستای تیس که یک پروژه 12 کلاسه است، بهمن‌ماه 96 آغاز شده و حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ان‌شاءالله تا مهرماه به‌ بهره‌برداری می‌رسد‌.

وی تصریح کرد: ساخت 4 مدرسه دیگر نیز که یکی در روستای تیس و بقیه در شهر چابهار است، به‌مراتب آغاز می‌شود و ما مطمئنا به تمامی تعهدات خود عمل می‌کنیم؛ تاکنون 500 میلیون تومان برای ساخت این مدارس از حساب‌های منطقه آزاد واریز شده و حدود یک میلیاردتومان نیز همین امسال واریز می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: علاوه‌بر ساخت مدارس ما هم‌چنان طرح دانش‌افزایی معلمان را هم در بودجه پیش‌بینی کردیم و هم‌چنان با اعتقاد به این‌که موظف به کمک به رشد و توسعه سرزمین اصلی و جوامع محلی هستیم، پیش‌ می‌رویم.

گزارش از: امیرحسین عظیمی، خبرنگار ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان



انتهای پیام


9792867
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است