فرهنگی‌هنری 14:00 - 10 فروردین 1394
حاشیه‌های سینما در دی سال 93؛
دی ماه، زمان شلوغ تهیه مقدمات جشنواره فیلم فجر بود و اتفاقات خاصی در این ماه افتاد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ سینما در دی ماه سال جاری با اتفاقات مختلف به پیشواز جشنواره فیلم فجر رفت.


فیلم سینمایی «ملبورن» منتخب چهار جشنواره الف از چهار قاره دنیا از سوم دی ماه سال جاری در گروه سینمایی آفریقا اکران عمومی شد.


"ملبورن" تاکنون در جشنواره‌های متعدد خارجی حضور داشته و توانسته جوایزی را از آن خود کند که از میان آنها می‌توان به جایزه بهترین فیلمنامه از رقابت‌های سینمایی آسیا پاسیفیک، بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی فیلم گیخون، بهترین فیلمنامه و تقدیر ویژه بهترین فیلمبرداری از جشنواره استکلهم، بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی قاهره و ... اشاره کرد.


در «ملبورن» پیمام معادی، نگار جواهریان، مانی حقیقی، شیرین یزدان بخش، الهام کردا، روشنک گرامی، علیرضا استادی، ویدا جوان و.... به ایفای نقش می‌پردازند.


دو پوستر جدید از فیلم سینمایی «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار با نماهای متفاوت از این فیلم سینمایی رونمایی شد. این فیلم سینمایی درباره مادری است که پسرش به جبهه رفته و سال‌هاست که این مادر چشم به راه پسر جوانش است تا اینکه…


به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر قرار شد در افتتاحیه این جشنواره، آئین بزرگداشت محمدعلی کشاورز، حسین جعفریان و نکوداشت از لابراتوارهای فیلم در جشنواره فیلم فجر برگزار ‌شود.


فیلم‌های بخش هنر و تجربه جشنواره فجر هم اعلام شد:


1- احتمال باران اسیدی ،(بهتاش صناعی ها)، ۲- خداحافظی طولانی (فرزاد موتمن)، ۳- داره صبح می شه (یلدا جبلی)، ۴- در دنیای تو ساعت چنده (صفی یزدانیان)، ۵- دریا، ماهی و پرنده (مهرداد غفارزاده)، ۶- روز مبادا (فائزه عزیزخانی)، ۷- مردی که اسب شد (امیرحسین ثقفی)، ۸- من دیه گو مارادونا هستم (بهرام توکلی)، ۹- موقت (امیر عزیزی)، ۱۰- یحیی سکوت نکرد (کاوه ابراهیم پور)، ۱۱- مستند آتلان (معین کریم الدینی)، ۱۲- مستند من می‌خوام شاه بشم (مهدی گنجی)


هومن سیدی از میان کارگردان‌هایی هم که سال گذشته با اولین فیلم‌شان در بخش آثار اول جشنواره حضور داشتند، تنها فیلمسازیست که  موفق شده است فیلم دومش را با عنوان «اعتراف ذهن خطرناک من» بسازد و متقاضی حضور در این دوره باشد.


از کارگردان‌های مطرح جشنواره 32 که در این دوره غایب هستند، می‌توان به حمید نعمت‌الله، داریوش مهرجویی، سیدرضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمی‌کیا، کیانوش عیاری، فریدون جیرانی، رضا عطاران، احمدرضا درویش، سعید سهیلی، رخشان بنی‌اعتماد، محمدمهدی عسگرپور، مسعود ده‌نمکی و مسعود کیمیایی اشاره کرد، همچنین نرگس آبیار، جمشید محمودی و رضا درمیشیان کارگردان‌های جوانی هستند که با فیلم‌هایشان توجه مخاطبان را جلب کردند.


کارگردان‌هایی هم در این دوره متقاضی حضور هستند که سال‌ها اثری را در جشنواره نداشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به علیرضا رئیسیان با فیلم «دوران عاشقی»، خسرو سینایی با «جزیره رنگین»، بهمن فرمان‌آرا با «دلم می‌خواد»، عبدالحسین برزیده با «مزارشریف» و محمدحسین لطیفی با «اسب سفید پادشاه» اشاره کرد.


از فیلمسازان غایب دیگر در دوره 33 جشنواره فیلم فجر می‌توان از رسول صدرعاملی، همایون اسعدیان، محمدعلی باشه‌آهنگر، پرویز شیخ‌طادی، حسن فتحی و مجتبی راعی و... نام برد.


فیلم های بخش سودای سیمرغ نیز معرفی شدند


ارغوان -کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار
اعترافات ذهن خطرناک من -هومن سیدی
ایران برگر- مسعود جعفری جوزانی
بوفالو- کاوه سجادی حسینی
بهمن- مرتضی فرشباف
تگرگ و آفتاب -رضا کریمی
تا آمدن احمد- صادق صادق دقیقی
حکایت عاشقی- احمد رمضان زاده
خانه دختر - شهرام شاه حسینی
خداحافظی طولانی -فرزاد موتمن
دوران عاشقی -علیرضا رئیسیان
رخ دیوانه - ابوالحسن داودی
روباه -بهروز افخمی
شرفناز-حسن نجفی
شکاف -کیارش اسدی زاده
شیفت شب -نیکی کریمی
طعم شیرین خیال -کمال تبریزی
عصر یخبندان -مصطفی کیایی
مرگ ماهی (روح اله حجازی
مزار شریف -عبدالحسن برزیده
مشرف به کوچه بی نام-هاتف علیمردانی
من دیه‏ گو مارادونا هستم -بهرام توکلی
 قول-محمد علی طالبی / بهترین فیلم جشنواره کودک
فراز از قلعه رودخان -غلامرضا رمضانی/ بهترین کارگردانی جشنواره کودک


در پی جلوگیری از اکران فیلم "خانه پدری" و موکول زمان نمایش آن به شرایطی مناسب، حجت‌الله ایوبی از همه کسانی که از فراهم نشدن زمینه‌های اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه آزرده خاطر شدند، پوزش خواست.


کیانوش عیاری در پاسخ به این عذرخواهی گفت: در میان زیان‌های متعددی که عدم نمایش "خانه پدری" از جنبه‌های مختلف مالی و غیر مالی داشت‌، شاید تنها یک دستاورد حاصل شده باشد و آن هم عذرخواهی آقای ایوبی است.


عیاری در ادامه اظهارات خود بیان کرد: آنچه این اقدام را مهم می‌کند، این است که ایشان از مردم عذرخواهی کرد، در حالی که آن‌ها در اینگونه مواقع اصولا عادت به شنیدن عذرخواهی ندارند و من نمی‌دانم آخرین باری که مردم از یک مقام مسئول عذرخواهی شنیدند،چه زمانی بوده است.


کارگردان فیلم "خانه پدری" ادامه داد: آقای ایوبی به خیلی از مسئولان گذشته‌، حال و آینده نشان داد که عذرخواهی کردن نه تنها به منزله نقد خود و عملکردشان نیست، بلکه حتی در بدترین شرایط می‌تواند به یک ارزش افزوده و نشانه صلابت مدیریت تبدیل شود.


اکران «خانه پدری» پس از دو روز نمایش در چند سانس محدود، متوقف شد.


جشنواره‌ی فیلم عمار که از 10 دی ماه آغاز به کار کرده است و تا 19 آذر ماه در سینما فلسطین برگزار شد


آخرین روز از پنجمین جشنواره فیلم های مردمی عمار در دی ماه با اکران فیلم های «گزینه های روی میز» و «پویا نمایی جنگ نرم» به کارگردانی «عباس عسگری»، «نماهنگ گله از گرگ» به کارگردانی «حامد جلالی»، «علمک» به کارگردانی «حسین دارابی»، پویانمایی «فرزندان آفتاب 42» به کارگردانی «مسعود همزه ای»، پویانمایی«پرواز 655 » به کارگردانی «حمید جمالی»، «مورچه و سلیمان» به کارگردانی «علیرضا براتی» در سالن آمفی تئاتر این مرکز فرهنگی به پایان خواهد رسید.


فریماه فرجامی با تاول بازگشت


"فریماه فرجامی" بازیگر سینما که آخرین‌بار در سال 1382 با فیلم "کاغذ دیواری زرد" مقابل دوربین قرار گرفته بود پس از 11 سال با فیلم «تاول» به کارگردانی بهمن کامیار به دنیای بازیگری بازگشته است.


در فیلم "تاول" بازیگرانی چون هستی مهدوی‌فر ، حسین سلیمانی ، نگار عابدی ، افشین سنگ چاپ، میرطاهر مظلومی ، صدرالدین حجازی ، عباس موسوی و فرشته عروجی با حضور آشا محرابی و هنرمندی فریماه فرجامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.


رقابت تنها کارگردان زن در سودای سیمرغ 


نیکی کریمی با جدیدترین ساخته سینمایی‌اش «شیفت شب» به عنوان تنها کارگردان زن بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر، در بخش اصلی و رقابتی سی‌و سومین دوره حضور دارد.


این هنرمند پس از چهار سال از آخرین حضورش به عنوان کارگردان در جشنواره‌ی فیلم فجر، چهارمین ساخته سینمایی‌اش را با نام «شیفت شب» در بخش اصلی جشنواره‌ی فجر به نمایش خواهد گذاشت.


جمعی از کارگردانان مستند حاضر در جشنواره‌ی فیلم فجر در نامه‌ای خطاب به دبیر این رویداد، خواستار شدند تا شرایطی فراهم شود که هر روز یک سانس از سالن اصلی برج میلاد به نمایش مستند اختصاص پیدا کند


مستندسازان امضاءکننده این نامه عبارتند از: محسن خانجهانی،فرشاد افشین‌پور محمد کارت،مهدی گنجی،معین کریم‌الدینی ، صادق داوری‌فر ، دلاور دوستانیان ،داریوش یاری، پیمان قاسم‌خانی در صورت فراهم شدن شرایط و اخذ مجوزهای لازم، اردیبهشت سال آینده اولین فیلم سینمایی خود را می‌سازدپیمان‌ قاسم‌خانی که سال‌هاست به دنبال ساخت اولین فیلم سینمایی خود است، سرانجام «پژمان» را برای این کار انتخاب کرد؛ هر چند می‌گوید هنوز چیزی قطعی نیست .فیلم سینمایی «پژمان» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی ساخته خواهد شد.


بازدید اصحاب رسانه و مدیران سینمایی از لوکیشن فیلم "محمد رسول الله ص"


 دی ماه سال جاری با حضور حجت‌الله ایوبی و جمعی از مدیران سینمایی، سینماگران و اهالی رسانه از شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) رونمایی شد. یکی از لوکیشن های فیلم سینمایی محمد رسول الله که به کارگردانی مجید مجیدی ساخته شده است، میزبان اصحاب رسانه و مدیران سینمایی بود. 


حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) نیز به همراه جمعی از مدیرانش از جمله حیدری خلیلی مدیرعامل فارابی، حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و علیرضا رضاداد مجری طرح پروژه و دبیر جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.


این برنامه با اولین نشست خبری مجید مجیدی و عوامل فیلم و بازدید اهالی رسانه از شهر مدینه به پایان رسید. 


سکوت کاهانی شکست


سرانجام سکوت عبدالرضا کاهانی شکست. عبدالرضا کاهانی پیرو حواشی که برای عدم انتخاب فیلم جدیدش «استراحت مطلق» در جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌آمده قصد دارد با اهالی رسانه گفت‌وگو بکند. 


وی در یک نشست مطبوعاتی که  روز 23 دی ماه حضوربرگزار شد،گفت:بزودی یک نوبت نمایش برای فیلم در یک سالن استاندارد خواهد گذاشت و حتما اسفندماه فیلمش را اکران عمومی خواهد کرد. 


کتایون ریاحی که سالها از فضای تلویزیون و سینما دور بود، پس از تماشای فیلم «تراژدی» درباره‌ی آن نوشت: «همکاران عزیز در پروژه سینمایی «ترا‍ژدی»، وقتی به دیدن این فیلم نشستم احساس غرور کردم. بخاطر کارگردانی با نگاهی باهوش و خردمند آ‍زیتا موگویی در این اثر، به دلیل دیدن بازی‌های زیبای همکاران عزیز گرامی‌ام که با چشمانشان در قالب آن کارآکترها دنیا دنیا حرف داشتند،حرف‌هایی فراتر از دیالوگ‌های فیلمنامه رضا کریمی و تابلوهای زیبای نئو رئالیسم تلخ این روزگار و... و اما خوشحالم که آ‍زیتا موگویی را بارها و بارها به اصرار و ابرام تشویق کردم که بساز و خلق کن،که اندیشه و نگرش و حساسیت تو را دیگران هم ببیند، و جامعه‌ای که هست آنهم در بیخ گوشمان به تصویر بکش.
زیاده نگویم که همان دیالوگ معروف ،تکراری و مندرس بچه‌های سینمای کفایت می‌کند:
« خسته نباشید! » 


رونمایی پوستر جشنواره فیلم فجر و توضیحات رضاداد


علیرضا رضاداد به فاصله‌ی 20 روز مانده به آغاز جشنواره‌ی فیلم فجر در دومین نشست خبری‌اش روبه روی اهالی رسانه نشست و ضمن رونمایی از پوستر این رویداد، درباره‌ی این رویداد و برنامه‌هایش توضیحاتی داد.


نویسنده فیلمنامه «گورداله» در آستانه‌ی اکران عمومی این فیلم با انتقاد از برخورد مسئولان آموزش و پرورش در خصوص فیلمش ،گفت: این فیلم با تنگ‌نظری آموزش و پرورش روبرو شده است.


خسرو صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: فیلم سینمایی«گورداله» که بر اساس افسانه‌ا‌یی کهن به نگارش درآمده است و تاکنون روایت‌هایی از آن در آذربایجان، استان مرکزی و لرستان چاپ و منتشر شده، داستان پسری شیطان و بازیگوش را تعریف می‌کند که با ترفندهایی کودکانه خانواده‌اش را از چنگال غول خلاص می‌کند.


وی با اشاره به اینکه فضای فیلم ریتمیک، شاد و خنده‌دار است عنوان کرد:"گورداله" ادبیات کهن و عامیانه را با نمایاندن موسیقی ، لباس‌ها، غذاها و بازی‌های اصیل ایرانی روایت و نمایش می‌دهد، متاسفانه مورد بی‌مهری و با عدم حمایت آموزش و پرورش مواجه شده است.


وی در ادامه انتقاداتش ار وزارت آموزش و پرورش گفت: کارشناسان آموزش و پرورش به‌دلیل فقدان نگاه هنری و سینمایی و عدم توجه به شاخصه‌های سینمای کودک با این فیلم بیرحمانه و مغرضانه برخورد کردند. البته افرادی از داخل شورای مذکور به شکل پنهانی دلائل این برخورد غیرمسئولانه را بصورت شفاهی عنوان کرده‌اند اما بدلیل واهی بودن این دلائل حتی شورای مذکور حاضر به دادن نامه‌ایی مکتوب و ذکر دلائل عدم حمایت نشد که در جای خود پس از اینکه مردم فیلم را دیدند این شنیده‌ها را اعلام رسمی خواهیم کرد.


 این فیلم بعنوان منتخب یونیسف در کشور هندوستان برای کودکان به نمایش در آمد. 


بنا براین گزارش یک ماه قبل از شروع جشنواره فیلم فجر ویژه برنامه معرفی فیلم‌های سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر برای آثار راه‌یافته، با عنوان «یک فیلم، یک سلام»، به طور رسمی در گالری سینما «ملت» تهران برگزار شد.


"یک فیلم، یک سلام" برای معرفی مناسب فیلم و رونمایی بهتر از اقلام تبلیغاتی و رسانه‌ای آثار راه یافته به بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه بود که به معرفی محتوای کلی و انتخاب شعار فیلم ها می پرداخت.


نرگس آبیار گفت: قصد دارم یک سه‌گانه سینمایی با موضوع مادر و جنگ را بسازم؛در این سه‌گانه موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که وجه اشتراک آنها موضوع مادر و جنگ است و در همین راستا، فیلم «شیار 143 » نخستین بخش این سه‌گانه به شمار می‌رود.


از دهه سوم دی ماه توزیع سریال "ابله " به کارگردانی "کمال تبریزی" در شبکه پخش خانگی آغاز شد.


بازیگران این سریال عبارتند از: مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، مجید صالحی، شبنم مقدمی، عیسی یوسفی پور، بهادر مالکی، هوتن شکیبا، با حضور سیامک انصاری، یکتا ناصر و با هنرمندی محسن تنابنده


حضور "مادر قلب اتمی" در بخش فروم جشنواره برلین 2015


دی ماه سال جاری فیلم «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمدزاده به عنوان یکی از 43 فیلم حاضر در بخش فروم جشنواره فیلم برلین معرفی شد.


ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان و محمدرضا گلزار 4 بازیگر اصلی فیلم «مادر قلب اتمی» هستند که داستان آن در یک شب تا صبح اتفاق می افتد که تماما در خیابان‌های تهران جلوی دوربین رفته است.


همچنین فیلمبرداری " گینس" به کارگردانی محسن تنابنده در دی ماه به نیمه رسیدتنابنده به غیر از کارگردانی یکی از نقش‌های اصلی فیلمش را هم بازی می‌کند. رضا عطاران و حسین اسکندری دیگر بازیگران این فیلم هستند.


خلاصه این فیلم از یک دیالوگ بین دو نقش فیلم انتخاب شده است : (فردین: گینس سیخی چنده؟! پول کجاست اینو بگو؟غنچه: خاک بر سرت که نافتو از پول بریدن. بدبخت همش اعتباره... میدونی کیا اسمشون تو گینسه... علی دایی... رضا زاده... جنیفر لوپز)» .......




انتهای پیام/



6114316
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است