استانی 14:51 - 02 تیر 1397
بازی جذاب و پر از استرس ایران- اسپانیا، در کوه صفه اصفهان به نمایش گذاشته شد و جمعیتی هفت هزار نفری را گرد هم آورد، جمعیتی که اگرچه در هنگام بازی حاشیه‌ای نداشت و بدون ایراد اجرا شد اما از روز بعد حواشی بسیاری برای آن ایجاد شد.

حواشی یک رویداد فوتبالی

به گزارش ایسنا، فضای با نشاطی که در کوه صفه اصفهان به بهانه بازی‌های ایران در جام جهانی اتفاق افتاد، اگرچه از پشت تلویزیون، اما نخستین تجربه تماشای خانوادگی فوتبال در اصفهان بود که برای بسیاری امیدآفرینی کرد.



بازی نخست ایران با مراکش اولین آزمونی بود که در کوه صفه با تلویزیونی 24 متری پذیرای جمعی از شهروندان برای مشاهده بازی فوتبال شد اما جمعیتی که برای مشاهده بازی در کوه صفه حضور پیدا کردند بیشتر از صندلی‌های تعبیه شده بود و عده‌ای از شهروندان بر روی زمین آسفالت محل برگزاری نشسته و فوتبال را تماشا کردند.



گرچه قرار بود مکان‌های دیگری از جمله چهارباغ عباسی و بسیاری از کافه‌های شهر به پخش زنده این بازی بپردازند، اما درست روز قبل از بازی، پخش فوتبال در همه آن‌ها ممنوع اعلام و لغو شد. همین امر علاوه بر تشنگی اجتماعی شهروندان برای مشاهده خانوادگی بازی باعث شد جمعیتی 3 هزار و 500 نفری به صفه اصفهان مراجعه کنند.



تجربه نخست نشان داده بود ظرفیت این اقدام مبتنی بر درخواست‌های مردمی بیش از این است، در بازی دوم ایران مقابل اسپانیا، فضای به مراتب بزرگتری با یک نمایشگر 40 متری تدارک دیده شده بود که منجر به حضور جمعیتی شد که به گفته برخی به هفت هزار نفر می‌رسید.



گرچه خود این رویداد در کوه صفه اصفهان بدون مشکل و حاشیه برگزار شد اما از روز بعد انتقاداتی را برانگیخت. نخستین انتقادات توسط جمعی از دوستداران محیط زیست به این رویداد وارد شد.



آنها معتقد هستند شهرداری اصفهان حق استفاده "کاسب‌کارانه" ازکوه صفه را ندارد و تماشای فوتبال در کوه صفه اصفهان به عنوان یک محدوده طبیعی، نوعی تجاوز به حساب می‌آید و شهرداری اصفهان باید این رویداد را به جایی در سطح شهر منتقل می‌کرد.

احسان رعنایی- فعال محیط زیست در رابطه با این موضوع در سلسله توئیت‌هایی نوشته: کاسبی و تعرض جدید شهرداری اصفهان در کوه صفه با دستور مخالف بازپرس دادسرا روبه‌رو شده بود. 10 سال پیش مدیریت شهری به دستور بازپرس دادسرا برای تغییر مسیر پروژه قطار شهری توجه نکرد و ننگ ویرانی چهارباغ برایش تا ابد ماند.

وی در توئیت دیگری نوشته است: مدیران اصلاح طلب اصفهان دست اندازی و کاسبی در کوه صفه را به گردن دوره قبل می‌انداختند. بلیط فروشی و اجاره صفه برای تماشای فوتبال که به جای سطح شهر، عمدا در همین منطقه حساس اجرا شد فریبکاری و قانون‌گریزی است.

این فعال محیط زیست به خبرنگار ایسنا گفته است: شکایت آنها از مدیریت شهر به دلیل نقض حقوق شهروندی و فراهم نکردن امکانات تماشای فوتبال در سطح شهر و تلاش برای تجمع در کوه صفه است.

اما در همین رابطه محمدرضا شائب- کارشناس شهرسازی و مکانیابی در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: انتخاب کوه صفه اصفهان برای این رویداد انتخاب هوشمندانه‌ای بود و جانمایی رویدادی با هفت هزار نفر مخاطب در بافت شهری کار درستی نیست.



وی با اشاره به انتقادات موجود در رابطه با این مکانیابی ادامه می‌دهد: بر حسب اتفاق، بهتر است رویدادهای فرهنگی و ورزشی این چنین، که هیچ آسیب و مخاطره‌ای برای محیط زیست و طبیعت ندارند را در محیط‌های طبیعی برگزار کنند.



این شهرساز معتقد است خاطره اندوزی، این همانی و احساس تعلقی که به واسطه مشاهده فوتبال با خانواده در کوه صفه برای شهروندان ایجاد می‌شود در آینده نوعی احساس وابستگی و کنشگری را در آنها بیدار کرده و باعث می‌شود نسبت به کوه صفه حساسیت اجتماعی داشته باشند.



علاوه بر انتقادات زیست محیطی، حجت‌الاسلام سید مجتبی میردامادی- امام جمعه موقت اصفهان در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه با اشاره به رویداد رخ داده در کوه صفه اظهار کرد: عزیزانی که به قول خودشان با رای مردم سر کار آمده‌اند بدانند با رای مردم مخالف نیستیم اما رای خدا چطور؟ دشمنی‌های استکبار جهانی امروز به شکل دیگری نمود پیدا کرده‌است.



وی با بیان اینکه پشت تریبون نماز جمعه با کسی جنگ و دعوا نداریم و فقط نصیحت می‌کنیم، ادامه داد: عزیزان اگر با رای مردم سر کار آمده‌اند باید خدا هم این رای را امضا کند. هنوز خون شهدا به کفن خشک نشده است. همان ملتی که در مقابل صدام ایستاد در مقابل هر منحرفی خواهد ایستاد و اجازه نمی‌دهد منکرات در کشور اسلامی به صورت علنی باشد.



امام جمعه موقت اصفهان گفت: عنوان می‌کنند مردم شادی می‌خواهند، آیا در پارک صفه آن صحنه‌ها را به وجو آوردن خوشی مردم است؟ ما با ورزش مخالف نیستیم. هربار هم مقام معظم رهبری به ورزشکاران خسته نباشید گفتند. ما هم دعا می‌کنیم مردم ایران همیشه سرافراز باشند اما نباید این پیروزی‌ها را با گناه توام کنیم.

 

علی معینی- مدیرعامل مجموعه وابسته به شهرداری اصفهان که این رویداد را برگزار کرده بود، صبح روز جمعه در توئیتر خود نوشت "تماس گرفتند، گویا مرقومه‌ای از دادستانی را به دستم برسانند؛ شخص خودم. امیدوارم شادی وطن‌دوستانه مردم را در صفه ذبح نکنند. برای اصفهان رویایی داریم". در شبکه‌های اجتماعی همچنان اخبار ضد و نقیضی در رابطه با علت فراخوانی علی معینی توسط دادستانی اصفهان شنیده می‌شود که ایسنا هیچ‌یک از آنها را تایید نمی‌کند چرا که تا کنون اظهار نظر قابل استنادی در این رابطه بیان نشده است.

انتهای پیام


9819732
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است