استانی 02:10 - 03 تیر 1400
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر:
ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: به منظور مقابله با بحران خشکسالی و برای اینکه دامداران کمتر متضرر شوند، مجبور شدیم علوفه مورد نیاز دام را از شهرهای دیگر خریداری و به شهرستان وارد کنیم اما هزینه‌های بالای حمل‌ونقل باعث افزایش ۲.۵ برابری قیمت این علوفه‌ها از مبدأ تا مقصد شده‌ است.

هزینه بالای حمل‌ونقل، قیمت نهایی علوفه را تا ۲.۵ برابر افزایش می‌دهد

محمد شجعی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال جاری به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در شهرستان کاشمر، مراتع وضعیت خوبی نداشته و اصلا قابل چرا نبودند به همین دلیل دامداران مجبور شدند برای تغذیه دام از جیره دستی استفاده کنند که هزینه‌های زیادی را به دامدار تحمیل کرد.

شجعی اظهار کرد: به منظور حمایت از دامداران، با پیگیری دست‌ اندرکاران بخش کشاورزی و نهادهای مربوطه، تأمین نهاده‌های دامی را از ۳۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده‌ایم اما این مقدار نیز کفاف نیاز دامدار را نمی‌کند.

وی افزود: برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌ها راهکارهایی ارائه دادیم که از جمله آن ترغیب کشاورزان به کاشت گیاهان علوفه‌ای کم‌ آب‌ طلب است همچنین سعی کردیم مقداری علوفه نیز از شهرهای دیگر از جمله سرخس خریداری کرده و به شهرستان وارد کنیم که یونجه تقریبا کیلویی ۶۰۰۰ تا ۶۲۰۰ تحویل دامدار می‌شود؛ البته قبول داریم قیمت این علوفه برای دامدار بالاست ولی در عین‌ حال سعی کردیم به هر نحوی علوفه را تأمین کنیم که در دسترس دامدار باشد.

شجعی گفت: به منظور مقابله با تهدیدات خشکسالی، تعاون روستایی شهرستان نیز پای کار آمده‌ است و برای حمایت از دامداران حدود ۲۰۰۰ تن کاه گندم را از جنوب کشور خریداری کرده که از این مقدار ۳۰۰ الی ۴۰۰ تن به شهرستان وارد شده‌ است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده در تأمین نهاده‌های دامی از خارج از شهرستان، بحث حمل و نقل آن است به طوری که هزینه‌های بالای حمل و نقل باعث می‌شود قیمت این کاه یا علوفه از مبدأ تا زمانی که به دست دامدار برسد ۲.۵ برابر شود مثلا ما کاه را کیلویی حدود ۱۸۰۰ تومان در جنوب می‌خریم اما این بار با احتساب هزینه حمل‌ و نقل وقتی به دست دامدار می‌رسد قیمت آن حدود ۴۵۰۰ تومان می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که خشکسالی و نبود علوفه ضرر و زیان زیادی را متوجه دامداران کرده‌ است، گفت: چون دامدار به لحاظ مالی و سرمایه در گردش به مشکل خورده‌ است، مجبور شده دام خود را به بازار عرضه کند که با این کار، میزان عرضه و تقاضا در بازار به هم می‌ریزد و قیمت دام را در بازار خیلی پایین آورده که همین امر نیز باز هم ضرر دامداران را به دنبال دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر خاطرنشان کرد: طرح خرید دام از عشایر از جمله اقداماتی است که در جهت تنظیم عرضه و تقاضای گوشت قرمز در بازار انجام شده و امیدواریم که با اجرای این طرح و خرید دام از عشایر، عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شده و قیمت دام که به شدت پایین آمده است به قیمت واقعی برگردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تأکید کرد: جهاد کشاورزی خود را ملزم می‌داند که بتواند با مدیریت صحیح، دام مولد را در کشور حفظ کند که در آینده آسیبی متوجه امنیت غذایی کشور نشود و از طرفی نیز کمک کند که کشاورزان و دامداران در بحران‌های این چنینی کمتر متضرر شوند.

گفتنی است در شهرستان کاشمر و کوهسرخ تعداد ۱۹۲ هزار رأس دام سبک و نزدیک به ۱۱ هزار رأس دام سنگین وجود دارد و درصد قابل‌ توجهی از مردم شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند.

انتهای پیام


11120254
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است