استانی 03:15 - 10 شهریور 1394
ابوزیدآباد شهر مرکزی بخش کویرات آران و بیدگل که از دیرباز به پایتخت گویش‌های کهن ایران زمین معروف بوده، سال‌ها است مردمانش گرفتار دفن زباله‌های مردمانی غیر از ساکنان شهر خود هستند. زباله‌هایی که خطرات و عوارض ناشی از آن همواره مردم بخش کویرات و روستاها و توابع آن‌ را رها نکرده است.

چاله زباله را از مردم ابوزیدآباد دور کنید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، مردم ابوزیدآباد همواره به سخت‌کوشی و قناعت‌پیشگی شهرت دارند تا جایی که با همت و فکر بلند خود توانستند شهر ابوزیدآباد را به قطب تولید پسته در کشور تبدیل کنند، اما حال نیازمند همکاری و کمک مسئولان هستند تا بیش از این ناعادلانه مورد هجوم انواع بیمارهای و خطرات ناشی از دفن غیراصولی زباله قرار نگیرند.

یکی از شهروندان ابوزیدآبادی در خصوص مشکلات ناشی از وجود چاله زباله در این منطقه به خبرنگار ایسنا در آران و بیدگل می‌گوید: ماشین‌های حمل زباله هر روز با تردد در محور کاشان و آران و بیدگل به چاله زباله، موجب خطر آفرینی جاده‌ای و آلوده شدن مسیر و مکان می‌شوند.

عباس اقبالیان می‌افزاید: با وزش کوچک‌ترین طوفانی، مسیر جاده و روستاهای شهر ابوزیدآباد را نخاله و زباله میکروبی فرا می‌گیرد و مردم به ویژه کودکان این شهر کویری و محروم را روانه درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی می‌کند.

وی ادامه می دهد: آب منطقه ابوزیدآباد در اثر نفوذ شیرابه‌های زباله در آینده‌ای نزدیک دچار آلودگی شده و نه تنها حیات محیط زیست ابوزیدآباد و پوشش جانوری و گیاهی را از بین می‌برد، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری به مردم شهر و روستاهای بخش کویرات وارد می‌کند.

این شهروند ابوزیدآبادی اولین و مهم‌ترین خواسته مردم ابوزید آباد را انتقال چاله زباله به منطقه‌ای خارج از محدوده می‌داند و می‌گوید: در صورت منتفی بودن این انتقال، ساماندهی و مدیریت دفن زباله توسط مسوولان انجام شود تا مردم ابوزیدآباد بیش از این صدمه نبینند.

تغذیه یوز آسیایی و کارکال از زباله‌ها

هم‌چنین مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد نیز درباره مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن زباله در این منطقه می‌گوید: متاسفانه در بدو ورود به این منطقه، معضلات و مشکلات ناشی از دفع غیر اصولی زباله و صنایع کارگاهی چهره بخش کویرات را به زباله‌دان تبدیل کرده است.

مسیب صدری می‌افزاید: دفن غیر اصولی و بیش از حد مجاز زباله و شیرابه‌های آنها موجب به خطر افتادن آب‌های زیرزمینی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و بخش کویرات شده است و حتی حیات گونه‌های نادر حیات وحش را در بخش کویرات در معرض نابودی قرار داده است.

وی ادامه می‌دهد: بخش کویرات و شهر ابوزیدآباد محل زندگی گونه‌های نادری هم‌چون یوز آسیایی و گربه‌سانانی مانند کارکال است که با هجوم زباله‌ها به منطقه و تغذیه این حیوانات، در معرض نابودی قرار دارند.

مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با بیان اینکه از سال 1390 تاکنون با روش‌های مختلف صدای مردم ابوزیدآباد را به گوش مسئولان امر رسانده‌ایم، می‌گوید: در این مدت به جزء راه‌اندازی سوله‌ای کوچک و بدون سقف برای تفکیک زباله در مقصد کاری از آنها ندیده‌ایم.

صدری انتقال چاله زباله ابوزید آباد را راه اصلی و درخواست مردم از مسئولان می‌داند و می افزاید: در صورت داشتن مانع‌های استراتژیک برای انتقال می‌توان برای مدیریت دفن زباله، با راه‌اندازی شرکت کود کمپوست و تفکیک زباله از مبدا تا حدودی این مشکل را حل کرد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به درخواست مردم برای وارد نشدن این حجم زباله به منطقه، امیدواریم مسئولان گام‌های ارزشمندی در حفظ و حراست از محیط زیست، سلامت مردم، فراهم کردن زندگانی پاکیزه با ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند بردارند.

چاله زباله صدای مردم ابوزیدآباد را درآورد

هم‌چنین شهردار ابوزیدآباد به خبرنگار ایسنا در این باره می‌گوید: روزانه بیش از 250 تن انواع زباله از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در چاله زباله ابوزید آباد به صورت غیر اصولی دفن می‌شود.

رضا نقدی می‌افزاید: از این میزان 200 تن زباله مربوط به شهرستان کاشان و شهرهای تابعه آن است که جدا از بحث زیست محیطی، خطرات جاده‌ای را نیز برای مردم منطقه چندین برابر کرده است.

وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکل دفن زباله‌ها در چاله زباله ابوزید آباد نبود مدیریت و ساماندهی و دفن غیر اصولی است، به طوری که صدای مردم روستاهای و شهر ابوزیدآباد را به شدت درآورده است.

شهردار ابوزیدآباد می‌گوید: در ابتدا قرار بوده دفن زباله در منطقه چاله زباله فقط در محدوده 20 هکتار از زمین‌های ابوزید آباد انجام شود که با بی برنامگی این میزان به 200 هکتار افزایش پیدا کرده است.

نقدی در این رابطه می‌افزاید: با وجود جلسات پی در پی هنوز اقدامی از جانب هیچ شهرستانی که زباله‌های خود را در محل دفن می‌کند انجام نشده است و تا کنون بابت دفن زباله هیچ گونه عوارضی هم به ابوزید آباد پرداخت نشده است.

وی ادامه می‌دهد: در آخرین جلسه با شهرداران منطقه مصوب شد که ساماندهی و مدیریت پسماند در چاله زباله ابوزید آباد هر چه سریع‌تر و تا پایان شهریور ماه انجام شود.

شهردار ابوزیدآباد، تفکیک از مبدا، مدیریت پسماند و فعال کردن شرکت کود کمپوست که در حال حاضر کارکرد بسیار اندکی دارد از جمله مفاد مصوب در جلسه با شهردارانی است که زباله‌های شهرشان در چاله زباله ابوزیدآباد دفن می‌شود.

انتهای پیام


6988727
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است