استانی 11:55 - 05 آذر 1393
مسئول انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول گفت: حمایت خیرین از بناهای فرهنگی کشور باید نهادینه شود.

لزوم حمایت خیرین در مرمت بناهای تاریخی کشور

محمد آذرکیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: ایران سرزمینی است که هر گوشه‌ای از آن با آثار گران‌بهایی زینت داده شده است. از سوی دیگر پرداختن به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری به طور تخصصی سابقه چندان زیادی در این کشور ندارد و با وجود تاکید فراوان شخصیت‌های مختلف و کارشناسان در عمل موضوع نوپایی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بودجه و امکانات سازمان میراث فرهنگی در سطح کلان به عنوان متولی اصلی مسایل میراث فرهنگی و گردشگری اصلا تناسبی با میزان آثار و فرصت‌های گردشگری ندارد. از همین رو است که بسیاری از آثار ارزشمند در سطح کشور در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند به خصوص در شهرهایی که اداره‌ها و سازمان‌های محلی از توان مالی کافی برخوردار نیستند. این موضوع به ویژه در شهرستان‌هایی که مرکز استان نیستند و بودجه مستقیم و توان تصمیم‌گیری مستقلی ندارند بیشتر به چشم می‌خورد و حفاظت از آثار با مشکلات بیشتری روبه‌رو است.

آذرکیش توضیح داد: از این رو با توجه به ارزش‌های فرهنگی ایرانیان می‌توان با تبیین فرهنگ مشارکت مردمی و به ویژه خیرین در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در شهرها گام مؤثری در مقابله با تخریب و از بین رفتن تدریجی آن‌ها در اثر فرسودگی تدریجی برداشته شود. این اقدام از دو جنبه می‌تواند حایز اهمیت باشد، یکی اینکه با استفاده از این پتانسیل حفاظت از آثار شتاب می‌یابد و دیگر فایده آن ایجاد بستری مناسب برای توسعه صنعت گردشگری شهرهای مختلف کشور است.

مسؤول انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول تاکید کرد: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان فرهنگ‌سازی حمایت در بین خیرین و شهروندان از آثار تاریخی را گسترش داد تا ضمن حفظ هویت و اصالت شهرهای ایرانی از آن در جهت توسعه همه جانبه شهرها استفاده کرد و در آینده با گسترش چنین شرایطی شاهد بخش خصوصی توانمندی خواهیم بود که بدون اتکا به دولت آثار ارزشمند را با نگاه نوعی سرمایه‌گذاری اقتصادی با بازده مناسب حفظ و بهسازی می‌کند. این روش می‌تواند یکی از راهکارهای پایداری بسیاری از شهرهای تاریخی ایران باشد.

وی افزود:می‌توان در شهرهای مختلف انجمن‌هایی نظیر خیرین مدرسه‌ساز جهت حفاظت و حمایت از بناهای تاریخی و میراث کشور تشکیل داد تا شهروندان با هدایت کارشناسان نقش بیشتری در این امر داشته باشند. با این همه باید سیاست‌های ویژه‌ای به عنوان پشتیبانی از این طرح از طرف نهادهای دولتی در نظر گرفته شود تا این حرکت گسترش یابد.

آذرکیش گفت: به عنوان نمونه در شهری مانند دزفول که با بیش از 140 اثر ثبت ملی شده، پروژه‌های اندک مرمتی اجرا می‌شود که به هیچ وجه پاسخ‌گوی نیازهای آثار ارزشمند دزفول نیست. از همین رو بسیاری از پروژه‌های مرمتی از جمله پروژه مرمت پل تاریخی دزفول، آسیاب‌های تاریخی، خانه‌های تاریخی گلچین، نیل‌ساز و مجاهد به صورت نیمه تمام مانده است. در صورتی که می‌توانند با واگذاری مرمت برخی از این پروژه‌ها مانند خانه‌های تاریخی به خیرین و بخش خصوصی روند مرمت و بهسازی آثار و به تبع آن ظرفیت‌های گردشگری را گسترش داد.

انتهای پیام


5274951
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است