اجتماعی 07:52 - 30 مرداد 1393
در پی غرق شدن هفت عضو یک خانواده در دریای انزلی در استان گیلان، چهار نفر از آنها نجات یافتند و سه نفر دیگر در امواج دریا جان خود را از دست دادند.

دریا 3 عضو یک خانواده را بلعید

به گزارش جام جم، عصر بیست و هشتم مرداد امسال مرد چهل و پنج ساله ای که ساکن شهرستان انزلی بود، تصمیم گرفت همراه فرزندان و چند نفر از فامیل برای شنا و تفریح به ساحل انزلی بروند.

او همراه چهار دختر خردسال و نوجوان خود و دو دختر فامیل عازم یکی از سواحل بندر انزلی شد و ساعتی بعد آنها یکی پس از دیگری وارد دریا شدند.

در همین موقع یکی از دختران از دیگر اعضای خانواده فاصله گرفت و وارد دریا شد و دقایقی بعد ناگهان زیر پای این دختربچه خالی شد و شروع به دست و پا زدن میان امواج آب کرد. پدر این دختر که متوجه غرق شدن فرزندش شده بود، همراه دو دختر نوزده و هفده ساله خود را به آب زدند تا کودک خردسال را نجات دهند.

در پی این حادثه پدر توانست جان کودکش را نجات دهد و او را به ساحل برساند. اما متوجه شد دو دختر جوان که به کمک او آمده اند، خود نیز گرفتار امواج دریا شده و در شرایط خطرناکی قرار دارند.در این هنگام او متوجه شد دو دختر خردسال و دیگر دختر نوجوانش نیز با دیدن حادثه، برای کمک ناخواسته وارد دریا شده و آنها نیز در حال غرق شدن هستند. او سعی می کرد بچه ها را نجات دهد، اما آنها در میان امواج دریا گرفتار شده بودند و بی محابا از پدرشان کمک می خواستند.

صدای فریاد و کمک خواهی آنها همزمان با تاریکی شب فضای ساحل را پر کرده بود. چند نفر که در حال عبور از کنار دریا بودند با دیدن حادثه از غواصان و امدادگران که در منطقه دیگری بودند، کمک خواستند. امدادگران همراه غواصان و غریق نجات ها خود را به محل حادثه رسانده و تلاش برای نجات اعضای این خانواده را آغاز کردند.

بنا بر این گزارش، سرانجام با تلاش فراوان، آنها توانستند دو دختر خردسال و یک دختر نوجوان را نجات دهند و در ادامه برای نجات دیگر غرق شدگان بار دیگر وارد دریا شوند، اما متاسفانه مرد میانسال، همراه دو دختر هفده و نوزده ساله جان باخته بودند.

چهار دختر نجات یافته توسط تکنیسین های اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی انزلی اعزام و اجساد سه قربانی حادثه نیز به پزشکی قانونی منتقل شد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان درباره این حادثه به خبرنگار ما گفت: چهار فرد نجات یافته همچنان در بیمارستان تحت نظر قرار دارند و وضع عمومی آنها مساعد است و تا چند روز دیگر بهبودی خود را به دست خواهند آورد.

دکتر جمشید محمدی افزود: متاسفانه در این حادثه تلخ شاهد بودیم که این افراد هیچ کدام شنا بلد نبودند و با حضور در خارج از طرح سالم سازی دریا دچار حادثه شدند.

وی با توصیه به شهروندان، بویژه افرادی که به عنوان مسافر به شهر های شمالی سفرمی کنند و قصد توقف در سواحل انزلی را دارند، از آنها خواست حتما برای شنا در محدوده طرح های سالم سازی دریا حضور پیدا کنند.

هشدار مرکز ملی اقیانوس شناسی

به گزارش ایرنا، معاون پژوهشی مرکز ملی اقیانوس شناسی در این باره گفت: تلفات انسانی در دریای خزر دلایل مختلفی دارد، ولی آن چیزی که از اهمیت خاصی برخوردار است، تلفات انسانی در فصل شناست که از اواخر خرداد شروع و تا اوایل مهر ادامه دارد.

حمید علیزاده افزود: عواملی از جمله وضع ساحل، رژیم موج و جریان شکافنده و آشنا نبودن با مناطق ساحلی در تلفات انسانی غرق شدن شناگر موثر است.

وی اضافه کرد: عوامل مذکور، سالانه سبب غرق شدن تعداد زیادی از شناگران در آب های ساحلی دریای خزر می شود؛ به طوری که آمارهای هر ساله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تلفات انسانی در دوره کوتاه فصل شنا در مناطق ساحلی ثبت می شود و این تلفات با توجه به ضررهای جانی، باعث هدر دادن هزینه های زیاد مالی برای کشور است.

علیزاده تصریح کرد: افرادی که وارد دریا می شوند اگر قصد وارد شدن به آب های عمیق با عمق بیشتر از یک و نیم متر شوند باید شنا را بخوبی بدانند و توان فیزیکی لازم را داشته باشند. چون فن شنا یک بحث است و شنا کردن طولانی در دریا مقوله دیگری دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که در مناطقی که آب عمیق یا بیشتر از شانه است، وارد نشوند.

وی با تاکید بر این که شناگران نباید در مناطق شناخته نشده شنا کنند، گفت: این کار شاید مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد و ناگهان زیر پای آنها خالی شود و عمق آب افزایش یابد.

معاون پژوهشی مرکز اقیانوس شناسی خاطرنشان کرد: وقتی دریا بسیار مواج است، برای شنا وارد دریا نشوید. اگر کسی در این جریان افتاد باید بداند چگونه عمل نماید و اولین اقدام در این زمینه حفظ خونسردی است.

علیزاده ادامه داد: اگر شناگر بترسد و احساس کند که جریان آب را به داخل دریا می برد و بخواهد خلاف جهت به طرف ساحل برگردد، این عمل خطرناک ترین حرکت است. توصیه می شود کسی در این جریان افتاد سعی نکند برخلاف جریان به طرف ساحل شنا کند.


4525915
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است