اقتصادی 02:14 - 30 تیر 1398
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی به افراد پشتیبان، پیشنهاد راه اندازی تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی را مطرح کرد.

سهم مشاغل خانگی از طرح‌های اشتغال روستایی

مهناز امامدادی در گفت‌وگو با ایسنا، گزارشی از روند اجرای طرح مشاغل خانگی در سال گذشته ارائه و اظهار کرد: طی سال گذشته ۶۵۲ هزار و ۸۶۶ نفر در طرح مشاغل خانگی ثبت نام کردند که از این تعداد برای ۲۷۲ هزار و ۴۸۱ نفر مجوز صادر و به ۶۶ هزار و ۳۳۲ نفر تسهیلات پرداخت شده است که در مجموع  اشتغال ایجاد شده در این بخش ۹۲ هزار و ۷۴۷ نفر بوده است.

وی از افزایش تعداد متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۷ نسبت به دو سال قبل از آن خبر داد و گفت: طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ جمعا یک میلیون و ۱۵ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کردند و  ۳۸۵ هزار و ۶۶۴ نفر مجوز گرفتند؛ همچنین ۱۱۲ هزار و ۹۶۴ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند و این امر به اشتغالزایی ۱۶۵ هزار و ۳۲۶ نفر منجر شده است.

۱۷ درصد طرح‌های اشتغال روستایی در حوزه مشاغل خانگی

امامدادی در عین حال به آمار اشتغال روستایی و عشایری در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه کارا، از بهمن ۱۳۹۶ تا تیر ۱۳۹۸ حدود ۱۷ درصد طرح‌ها و پنج درصد از تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال روستایی و عشایری مربوط به مشاغل خانگی و کل اشتغال جدید روستایی ۲۴۱ هزار و ۲۷۶ نفر بوده است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی محدودیت دسترسی متقاضیان و کاهش تعداد بانکهای عامل از ۱۰ بانک به دو بانک را از جمله مشکلات موجود در روند پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ذکر کرد و گفت: متاسفانه تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری به یک چهارم قبل و بانک‌های عامل در این زمینه از ۱۰ بانک به دو بانک کاهش پیدا کرده و وزارت کار بر اساس ماده ۱۳ دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی اشتغال پایدار روستایی و عشایری وظیفه دارد، موضوع اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات مذکور به مشاغل خانگی را به طور جدی پیگیری و اجرایی کند؛ همچنین بانک مرکزی مکلف است تعداد بانکهای عامل در تخصیص تسهیلات مشاغل خانگی و همچنین سقف تسهیلات قابل پرداخت به فعالیتهای پشتیبانی را افزایش دهد.

افزایش سقف تسهیلات پرداختی به پشتیبانان

وی از افزایش وام مشاغل خانگی به ۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: سقف تسهیلات پرداختی به افراد مستقل در طرح مشاغل خانگی از ۲۰ میلیون تومان در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده است اما سقف تسهیلات قابل پرداخت به افراد پشتیبان از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ تغییری نکرده و همان ۱۰۰ میلیون تومان بوده که از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا سقف تسهیلات را افزایش دهد.

تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی

امامدادی بر لزوم استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و متقاضیان فاقد مهارت در این طرح تاکید کرد و گفت: برای استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در ایجاد تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و توسعه اهداف پیش بینی شده در حوزه مشاغل خانگی، لازم است وزارت کار بسترهای توسعه و حمایت از تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی را فراهم کند.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عدم صدور مجوز برای متقاضیانی که به شکل استاد شاگردی در حال حرفه‌ آموزی کرده‌اند و فاقد کارت مهارت هستند یکی از مشکلات موجود بوده و در این راستا ستاد ساماندهی مشاغل خانگی پیشنهاد کرده است برای سهولت صدور مجوز مشاغل خانگی، پذیرش تجربه کاری برای افراد فاقد گواهی مهارت در صورت تایید دستگاه اجرایی مربوطه بلامانع باشد.

به گزارش ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که اجرای آن با نقش آفرینی سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسط و تسهیل‌گر با هدف توانمندسازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات، در هشت استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و لرستان به شکل آزمایشی به اجرا درآمده است.ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در روزهای اخیر از افزایش سقف تسهیلات فردی مشاغل خانگی به ۵۰ میلیون تومان خبر داد و پرداخت این تسهیلات به کارمندان دولت را ممنوع اعلام کرد.

انتهای پیام


10183508
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است