فرهنگی‌هنری 11:37 - 07 بهمن 1393
بجنورد - ایرنا - منابع محلی از کشف یک سکونتگاه تاریخی زیر زمینی در مجاورت روستای 'بام' در بخش 'بام و صفی آباد' شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی خبر دادند.

روستای بام اسفراین در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، قرار دارد.



یک فرد آگاه در این خصوص به ایرنا گفت: این سکونتگاه با کنجکاوی غارنوردان و نفوذ آنان به یک حفره رخ نمود که پس از تصویربرداری از فضای درونی حفره، تاریخی بودن آن از سوی کارشناسان میراث فرهنگی تایید شد.



وی افزود: غارنوردان حدود 60 متر را به صورت سینه خیز طی کرده و در انتها به دو اتاق، با ابعاد سه در چهار متری، رسیدند که نشان از وجود زندگی در گذشته های دور در این مکان داشت.



وی گفت: وجود آثاری از حفاری های غیرمجاز و قطعاتی از سفال در اطراف این پناهگاه زیرزمینی، حکایت از آن دارد که پیش تر آثاری در سطوح فوقانی این مکان نیز پیدا شده که حفاران را به طمع کاوش انداخته است.



وی گفت: بر اساس مشاهدات صورت گرفته، این سکونتگاه زیرزمینی، از نظر ویژگی هایی که در آن دیده می شود به 'کاریز کیش' شباهت دارد.



یک کارشناس فرهنگی نیز که موفق به ورود به این مامن زیرزمینی شده، به خبرنگار ایرنا گفت: احتمال می رود سکونت در این مکان به دوره ایلخانیان مربوط باشد.



وی افزود: ورود به این پناهگاه به صورت سینه خیز امکان پذیر بود و پیش بینی می شود دارای تونلی طولانی باشد که ضروری است نسبت به کاوش های باستان شناسی در محل برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، اقدام شود.



به گفته وی وجود تپه تاریخی 'بام' در نزدیکی این سکونتگاه زیرزمینی، تاریخی بودن اثر تازه شناسایی شده را دوچندان می کند.



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز روز سه شنبه در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با وی، شناسایی این پناهگاه تاریخی زیرزمینی را تایید، لیکن از اشاره به موقعیت آن خودداری کرد.



'محمد سویدانلویی' گفت: به دلیل آن که امکان حفاظت از این اثر برای این اداره کل وجود ندارد، نمی توان اطلاعات بیشتری از آن را رسانه ای کرد ولی گزارش های لازم در این خصوص به مسوولان ارشد استان داده شده است.



بر اساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان، هزار و 94 اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون 463 اثر به ثبت ملی رسیده است. ک/3



623/626

انتهای پیام /*


5711956
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است