بین‌الملل 08:44 - 29 مهر 1393
تعلل ترکیه در پیوستن به ائتلاف ضد داعش در شرایطی صورت می‌گیرد که کُردهای منطقه کوبانی در معرض حملات شدید نیروهای داعش قرار دارند و نزدیک به سه هفته در برابر این حملات مقاومت کرده‌اند.

سیاست ترکیه برایش گران تمام می شود
به گزارش افکارنیوز، دولت ترکیه مرزهای خود با سوریه را در این منطقه بسته است و از ورود کمک‌های انسانی و مبارزان کُرد برای کمک به کُردهای کوبانی در مبارزه با داعش جلوگیری می کند.



در همین حال کردهای این کشور به عدم مداخله دولت ترکیه در دفاع از شهر کوبانی سوریه در برابر نیروهای داعش به شدت معترض هستند.



یک کارشناس مسائل ترکیه معتقد است این سیاست ترکیه در مقابل کردها لطمه بزرگی به مذاکرات صلح میان حزب کارگران کردستان(پ ک ک) و دولت ترکیه وارد می کند.



او می گوید از آنجایی که کردها بخش زیادی از جمعیت ترکیه را شامل می شوند نارضایتی های آنها ترکیه را با نا آرامی های مواجه خواهد کرد مگر اینکه در سیاست خود علیه کردها تجدید نظر کند.



با توجه به اهمیت سیاست های ترکیه در جنگ علیه داعش و وضعیت کردهای این منطقه خبرنگار ایسکانیوز مصاحبه ای با «بهرام امیر احمدیان» کارشناس مسائل ترکیه با این رئوس داشته است که متن آن در ادامه از نظر می گذرد:



سیاست ترکیه در جنگ علیه داعش در کوبانی را چگونه ارزیابی می فرمایید؟




به نظر من «رجب طیب اردوغان» با ایجاد وضعیت کنونی دچار یک مخمصه شده است. به جهت اینکه اگر در مسئله کوبانی از کردها حمایت کند و اجازه دهد که کردها به کمک نیروهای کردی که در کوبانی توسط داعش محاصره شدند، بروند در این صورت کردها تقویت خواهند شد و به این مفهوم که اتحاد میان کردهای ترکیه و سوریه تقویت خواهد شد. از طرف دیگر اگر به کردها کمک نکند مسئله تهدید داعش را پیش رو دارد و در این صورت باید در مقابل جامعه جهانی پاسخ گو باشد.



«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد اصرار دارد که ترکیه اجازه دهد مرزهایش باز شود و به کردها کمک کند. برای نخستین بار است که چنین اتفاقی می افتد که سازمان ملل می خواهد ترکیه به کردها کمک کند اما ترکیه مقاومت می کند.



علاوه بر این در داخل ترکیه این کشور با اعتراضات شدید کردها رو به رو شده و اردوغان دارد همزمان به سرکوب کردها مبادرت می کند که این یک سیاست نادرست است. برای اینکه بالاخره کردهای ترکیه شهروندان این کشور هستند و تعداد زیادی از جمعیت این کشور را در بر می گیرند. با توجه به اینکه ترکیه به دنبال صلح با کردها است در این وضعیت یک سیاست نادرست را در پیش گرفته است.



به نظر می رسد به هر حال شاید سازمان ناتو هم در وضعیت ترکیه تجدید نظر کند؛ به جهت اینکه در گام نخست این کشور اجازه نداده است که از خاک کشورش برای مبارزه با داعش استفاده شود و در ائتلاف بین المللی علیه داعش شرکت نکرده و در ثانی موضع بی طرفی نگرفته است. احتمال می رود ترکیه با داعش سازش کرده باشد؛ به جهت اینکه تعداد ۵۰ نفر تبعه های خودش را از دست داعش آزاد کرده و در مقابل گفته می شود تعداد ۱۰۰ نفر از نیروهای اسیر داعش در دست ترکیه نیز آزاد شده است. به طور کلی به نظر می رسد ترکیه در شرایط کنونی در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته است. ولی به نظر من نهایتا ترکیه در کوبانی اقدامی نخواهد انجام داد و مستقیما وارد ماجرا نمی شود فقط شاید تسهیلاتی ایجاد کند که کردها به کمک شان بروند.



همانطور که می دانید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از سال ۲۰۱۲ میلادی روند مذاکرات صلح با اوجالان را آغاز کرده است تا به جنگ ۳۰ سال گذشته پایان دهد، حال سیاست فعلی ترکیه چه تاثیری بر روند مذاکرات صلح دارد؟




تاثیر منفی بسیاری دارد. آینده مذاکرات میان کردها و دولت تحت الشعاع قرار گرفته والان هم می بینیم که کردها دوباره به سیاست مبارزه با دولت رو آورده اند و ممکن است جنبش کردها رادیکال تر شود و بخواهند با دولت ترکیه درگیر شوند. به خصوص اینکه مسئله آزادی «عبدالله اوجالان» و از طرف دیگر فشارهای اتحادیه اروپا و سازمان های حقوق بشری به ترکیه در این زمینه مطرح است. به جهت اینکه (پ ک ک) آتش بس اعلام کرده بود تا یک حزب سیاسی مطرح شود اما با سیاست ترکیه در مقابل این گروه و کردها مسائل پیچیده تر شده است.



با توجه به اینکه یکی از رهبران کرد ترکیه هشدار داده بود در صورت تداوم سیاست ترکیه در قبال کوبانی این کشور با انقلاب کردی مواجه خواهد شد، شما فکر می کنید کردها در این زمینه دست به اقدامات جدی تر خواهند زد؟



به نظر من کردها توان آن را دارند که ترکیه را ناامن کنند ؛ زیرا جمعیت زیادی (حدود ۳۰ درصد) از ترکیه را شامل می شوند. کردها می توانند فضای سیاسی ترکیه را ناامن کنند و ترکیه را از رسیدن به اهداف توسعه ای خود باز بدارند. چون که سال هاست ترکیه مقدار زیادی از درآمد ناخالص خود را صرف مبارزه با کردها می کند در صورتی اگر همین در آمد صرف آبادانی مناطق کردنشین که در شرق و جنوب شرق ترکیه است و بسیار مناطق توسعه نیافته اند ، بشود موضع کردها متفاوت خواهد بود. طبیعی است که کردها در مقابل اینکه شهروند دوم شناخته می شوند عکس العمل نشان می دهند .



از این منظر من فکر می‌کنم ترکیه با نا آرامی های مواجه خواهد شد مگر اینکه در سیاست خود علیه کردها تجدید نظر کند.



به نظر شما این سیاست اردوغان چه تاثیری در پیروزی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ میلادی در این کشور خواهد داشت؟



باید گفت کردها در پارلمان ترکیه تعداد کرسی هایی که بتوانند در نتایج انتخابات تاثیر گذار باشند را ندارند. پارلمان ترکیه در شرایط کنونی پارلمان ائتلافی نیست؛ یعنی حزب عدالت و توسعه اکثریت را دارد. به نظر من انتخابات پارلمانی در سیاست ترکیه نمی تواند تغییری در سیاست های ترکیه بدهد. اردوغان متوجه این شده است که باید ملی گرایی ترکیه و جریان های کمالیستی را در نظر بگیرد.



با توجه به اینکه نظام سیاسی ترکیه ریاستی شده است بنابراین پارلمان نقش کمتری دارد. به نظر من ترکیه در سال های آینده هم در سیاست خارجی و هم سیاست داخلی با تحولات شگرفی رو به رو خواهد بود.



دادستانی ترکیه پرونده فساد مالی در این کشور را در روزهای گذشته مختومه اعلام کرد. به نظر شما چه عاملی باعث شد این پرونده جنجالی مختومه اعلام شود؟




به نظر من فساد مالی گسترده در ترکیه افسانه ای بیش نیست. ترکیه کشوری دمکراتیک است و دارای نظام قضایی قدرتمندی است و اینها تهمت بوده اند. اردوغان فرد سیاسی است اما مفسد نیست. تیم اردوغان فساد مالی ندارد و رقبای اردوغان به جهت قدرت گیری بیشتر حزب عدالت و توسعه به دنبال حاشیه سازی هستند. اگر فساد مالی وجود داشت اردوغان نمی توانست رئیس جمهور باشد و حتی حزبش نمی توانست پابرجا باشد و از بیخ و بن منحل می شد. مطمئن باشید چنین مسئله ای در این حزب وجود ندارد و حزبش هم اکنون از محبوبیت بالای برخوردار است. اگر هر حزب دیگری در ترکیه بود که این گونه مسائل از اعتراضات پارک گزی تا مسئله کردها و فساد مالی را داشت حتما از بین می رفت اما همچنان برجا و قدرتمند هم شده است.



اردوغان برای مشارکت علیه داعش در سوریه ۴ شرط از جمله حمله به نظام سوریه و ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مطرح کرده است به نظر شما این شروط تا چه حد پذیرفتنی است؟




به نظر من «بشار اسد» و جامعه جهانی به صحبت های اردوغان گوش نمی دهند. چون در داخل سوریه احساس می شود در صورت نبود قدرت مرکزی توانمند وضع از این هم بدتر خواهد شد. در آن صورت جنگ داخلی حادث خواهد شد. در شرایط کنونی که نیروهای تروریستی در سوریه حاکم هستند از بین رفتن اسد به حل مسئله کمک نمی کند بلکه وضعیت را تشدید می کند. به هر حال در شرایط کنونی غرب هم به برکناری اسد از راه های دیگر کمک می کند. غرب به بهانه از بین بردن داعش زیر ساخت های اقتصادی سوریه را هدف قرار داده و هم داعش را و هم توان اقتصادی سوریه را می خواهد از بین ببرد. به هر حال این طبیعی است که در یک جنگ فرسایشی دولت مرکزی سوریه قدرتمند نخواهد شد و جایگزینی برای آن پیدا شود.

4998760
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است