فرهنگی‌هنری 19:35 - 17 اسفند 1399
سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با تاکید بر نقش دانشگاه باستانی جندی‌شاپور این هفته برگزار می‌شود.

جزئیات کنگره جندی‌شاپور اعلام شد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، عبدالمهدی مستکین ـ مدیر بخش فرهنگ این کمیسیون ـ درباره ثبت گرامیداشت هزاروهفتصدوپنجاهمین سال تاسیس جندی‌شاپور در یونسکو، گفت: این مسئله دست‌کم به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد که در بررسی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که سرزمین ایران در عهد باستان و در سنتی دیرینه در حوزه علمی و دانشگاهی همواره مطرح بوده است. در عرصه جهانی و منطقه‌ای بحث بر این بود که کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان در غرب بوده است. مستندات مورد نیاز  در قالب پرونده در دسامبر  سال  ۲۰۱۶ تهیه و به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد و کمیته‌های مختلف آن را بررسی کردند. در بخش فرهنگ، آموزش و علوم پس از مطالعه مستندات و جزئیات دقیق، خوشبختانه در نوامبر سال ۲۰۱۷ و در آستانه هزاروهفتصدوپنجاهمین سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور، این دانشگاه در فهرست گرامیداشت‌ها و رویدادهای جهانی یونسکو از سوی ایران قرار گرفت. به این ترتیب سنت دانشگاهی جهان دست‌کم به ۱۷۵۰  سال پیش در ایران و جندی‌شاپور باستان بازمی‌گردد.

مسؤول پیگیری و ثبت این رویداد مهم در یونسکو بیان کرد: تا کنون دو کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در ایران برگزار شده است که حاصل آن معرفی و ارج نهادن به پیشینه علمی ایران، تهیه و ترجمه ۱۸ عنوان کتاب، آغاز اکتشاف‌های باستان شناسی در محوطه جندی شاپور دزفول و آغاز فعالیت مرکز پژوهشی و تحقیقاتی جندی شاپور در این حوزه بوده است.  

مستکین درباره محورهای این کنگره گفت: نقش دانشگاه باستانی جندی‌شاپور در ترویج و اشتراک‌گذاری علم، تاثیر الگوی شهر دانشگاهی جندی‌شاپور در بسترسازی توسعه پایدار فرهنگی ـ اجتماعی، تاریخ علم و ابعاد زبان‌شناختی و ترجمه از محورهای این وبینار است.

این کنگره ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۱۹ اسفند در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با پیام مدیر کل یونسکو خانم ادوره ازوله آغاز می‌شود و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، سفیر ایران در یونسکو، رییس موسسه فرهنگی اکو، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌های تهران و  شهید بهشتی در آن حضور و سخنرانی دارند. همچنین در آیین افتتاح این وبینار تمبر یادبود و کتاب‌هایی  در این حوزه رونمایی خواهد شد.

آدریانو روسی، رییس اسبق دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیا، رشدی راشد، استاد تاریخ علم، فلسفه و تاریخ مهندسی مرکز تحقیقات ملی فرانسه، سیدضیا الرحمن، عضو هیأت علمی بنیاد ابن سینای دانشگاه اسلامی الیگراه هندوستان، برونو جنیتو، استاد باستان‌شناسی دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیا، پائولو دلائینی، پژوهشگر پسا دکترای دانشگاه بولونیای ایتالیا، آموس برتولاچی، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تحصیلات تکمیلی لوکا پیزا در ایتالیا، پیتر کاکس رییس شورای بین‌المللی بناها و محوطه های تاریخی و ایکوموس ایرلند، ماریکا اشنایدر، استادیار دانشگاه ممفیس آمریکا و تورج دریایی، استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا ارواین آمریکا از جمله چهره‌هایی هستند که در دو روز این کنگره به صورت آنلاین سخنرانی خواهند داشت.

دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور را با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مرکز پژوهشی جندی‌شاپور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری،   ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۹  به صورت آنلاین برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند به تارنمای پخش زنده وبینار سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور به نشانی live۲۰.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام


10981572
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است