علمی فناوری 09:39 - 09 خرداد 1394
محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نانوذراتی سنتز نموده‌اند که می‌تواند جهت افزایش وضوح تصاویر MRI به کار گرفته شود. این نانوذرات در آزمایش‌های مدل حیوانی موفقیت خوبی داشته و به دلیل اندازه‌ کوچک خود، امکان تشخیص زودهنگام سرطان‌ها و متاستازهای کوچک را نیز امکان پذیر خواهند کرد.

سنتز نانوذراتی جهت افزایش کنتراست تصاویر "ام. آر.ای" توسط محققان ایرانی

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، با توجه به پیشرفت انواع بیماری‌ها، استفاده از یک عامل کنتراست که قادر به تشخیص زودهنگام سرطان‌ها و متاستازهای کوچک آن‌ها در تصاویر MRI باشد، اجتناب ناپذیر است. این امر می‌تواند نقش مؤثری در درمان سریع‌تر بیماری‌ها داشته باشد.

به گفته‌ دکتر حسین هلی، هدف از انجام این طرح، سنتز و بررسی ویژگی‌های یک نانوذره با پوشش زیست سازگار بوده که بتواند در ایجاد کنتراست در تصاویر MRI تأثیرگذار باشد. بدین منظور نانوذرات فریت کبالت با پوشش دکسترین، به روش رسوب‌دهی شیمیایی سنتز شده و به عنوان عامل کنتراست منفی مورد بررسی قرار گرفته است.

هلی در ادامه افزود: «ذراتی که امروزه به عنوان عامل کنتراست منفی بصورت تجاری در سطح جهان وجود دارند، بسیار گران بوده و دسترسی به آن‌ها سخت است. نتایج مربوط به مطالعه بر روی موش‌ها، بیانگر توانایی نانوذرات سنتز شده در این طرح، در ایجاد کنتراست منفی در تصاویرMRI است. لذا استفاده از نتایج این تحقیقات امکان ساخت و در دسترس بودن این ذرات را در کشور با صرف هزینه‌ کمتری ممکن می‌کند.»

از طرفی با توجه به اندازه‌ کوچک این نانوذرات(حدود 4 نانومتر)، می‌توان از آن‌ها در تصویربرداری مولکولی استفاده کرد. به عبارتی امکان ورود ذرات با اندازه بسیار کوچک به نواحی مورد نظر ممکن خواهد شد.

به گفته‌ این محقق، با توجه به توانایی این نانوذرات در ایجاد کنتراست قابل قبول و نیز اندازه‌ کوچک این ذرات، می‌توان متاستازهای کوچک و حتی متاستازهای گره‌های لنفاوی را شناسایی کرد. بدین ترتیب تشخیص زودهنگام سرطان و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها امری دور از انتظار نیست.

هلی در توضیح دقیق تر موارد بررسی شده در آزمایش‌ها بیان کرد: «تعیین اندازه‌ ذرات، ساختار بلورینگی، ویژگی مغناطیسی و بازده این ذرات در ایجاد کنتراست در بافت توموری القا شده در موش از ویژگی‌های بررسی شده در این کار است. برای این منظور از روش‌های مختلف مانند TEM، SEM، XRD، FTIR و VSM استفاده شده است. همچنین جهت بررسی تأثیر نانوذرات سنتز شده در ایجاد کنتراست در MRI، غلظت‌های مختلفی از نانو ذرات در محیط ژل آگارز 1% ساخته شدند. سپس با استفاده از MRI-1.5 T از نمونه‌ها تصاویر وزنیT2 و * T2گرفته و میزان آسایش این ذرات محاسبه شده است. در نهایت پس از القای تومور ملانوما بصورت زیر پوستی به موش، تصاویر وزنیT2 و *T2 گرفته شد و توانایی این ذرات در ایجاد کنتراست در MRI بصورت درون تنی مورد بررسی قرار گرفت.»

نتایج این تحقیقات در مجله‌ Colloids and surfaces B: Biointerfaces (جلد 129، شماره 1، سال 2015، صفحات 15 تا 20) منتشر شده و حاصل تلاش دکتر حسین هلی- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز- و همکارانش است.

انتهای پیام


6467985
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است