علمی فناوری 09:13 - 14 شهریور 1394
گروهی از دانشمندان برای نخستین بار موفق به فشرده کردن ذرات نور شدند.

موفقیت دانشمندان در فشرده کردن ذرات نور

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، دانشمندان در آزمایشی غیرمتعارف دریافتند که برخلاف باور موجود می‌توان ذرات نور فشرده شده را مشاهده کرد.

فشرده شدن ذرات نور، یک پدیده کمتر شناخته شده در دنیای فیزیک کوانتوم است. در این پدیده نادر، حالتی از نور موسوم به نور کم نویز تولید می‌شود که می‌توان از آن برای شناسایی امواج ضعیف گرانشی زمین استفاده کرد.

دانشمندان در مورد شیوه ساخت امواج نور فشرده اظهار کردند: متداول‌ترین راه برای تولید ذرات فشرده نور، شلیک لیزر به درون یک بلور با ساختار غیرخطی است.

پس از گذشت 30 سال از این نظریه، دانشمندان یک روش دیگر برای تولید نور فشرده پیدا کردند؛ در این روش یک اتم را به کمک مقداری نور مشخص برانگیخته می‌کنند که اتم پس از برانگیختگی، امواج نوری را به شکل نور فشرده از خود منتشر می‌کند.

پروفسور میت اتچور، متخصص فیزیک کوانتوم از دانشگاه کمبریج اظهارکرد: فشرده‌کردن نور یکی از سوالات حیاتی موجود در دنیای فیزیک کوانتوم است، اما پس از سال‌ها مطالعه و تحقیقات، بسیاری از افراد دیدن پدیده نور فشرده‌شده را غیرممکن می‌دانند.

وی در ادامه افزود: ما در آزمایش‌های انجام شده موفق به تولید نور فشرده شدیم و علت موفقیت ما استفاده از یک اتم مصنوعی با خواص نوری برتر از اتم‌های طبیعی است. در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که یک فوتون پس از برخورد با اتم موردنظر فشرده می‌شود.

بسیاری از دانشمندان فیزیک کوانتوم، شناخت ماهیت فشرده شدن یک ذره نوری را بسیار پیچیده و غیرقابل توضیح می‌دانند، چرا که با فشرده شدن یک فوتون نوری، شناخت بشر از نور کاملا تغییر خواهد کرد.

محققان با موفقیت در فشرده کردن یک ذره یا فوتون نور، کلیه باورها و نظریات در مورد عدم نوسان اتم‌ها در شرایط تاریکی مطلق را رد کردند، چرا که در نتایج بدست آمده مشخص شد که حتی در تاریکی مطلق نیز مقداری نوسان محیطی وجود دارد.

اتچور در مورد جزئیات پیچیده تحقیق بر روی فشرده‌کردن نور افزود: اگرچه فرآیند فشرده‌کردن نور بسیار پیچیده و نیازمند تجهیزات بسیار حساس است، اما ما برای نخستین بار موفق به انجام فرایند فشرده کردن نور برای شناخت بیشتر این ساختار طبیعی شدیم.

انتهای پیام


7006726
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ویکو گوشی جدیدش را با الهام از پرچمدار جدید شیائومی و سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ابتدای طرح نوروزی تا ۹ فروردین، بیش از یک میلیون و ۴۳ هزار و ۹۳۵ مورد بازرسی بهداشتی از اماکن مختلف انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با وجود برخی محدودیت‌ها، اسنپدراگون s8 نسل ۳ نزدیک‌ترین تجربه به قوی‌ترین تراشه اندرویدی حال‌حاضر بازار را ارائه می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با وجود برخی محدودیت‌ها، اسنپدراگون ۸ s نسل ۳ نزدیک‌ترین تجربه به قوی‌ترین تراشه اندرویدی حال‌حاضر بازار را ارائه می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییر سرعت چرخش زمین می‌تواند احساس ما از زمان، ساعت‌ها و دنیای کامپیوتری ما را تهدید کند؛ البته فقط برای یک ثانیه.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت با موجی از حملات مستقیم در چت‌بات کوپایلوت مواجه است که موجب ایجاد پاسخ‌های نامطلوب در چت‌بات شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه می‌گوید کودکانی که دچار چاقی هستند با ریسک حداقل دو برابری ابتلا به اسکلُروز چندگانه یا ام‌اس در بزرگسالی روبه‌رو هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هوش مصنوعی در عینک هوشمند ری‌بن می‌تواند ترجمه کند و همچنین حیوانات و اشیا را تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قابلیت بستن و آرشیو کردن خودکار تب‌های بلااستفاده در کروم را آزمایش می‌کند
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است