گوناگون 12:35 - 25 فروردین 1400

نگاه منفعت‌طلبانه دولت به محدودیت‌های کرونا

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: در آستانه ماه مبارک رمضان در استان اردبیل جلسه ستاد هماهنگی برنامه‌های قرآنی و فرهنگی این ماه با حضور نمایندگانی از دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی و فرهنگی استان به ریاست مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزار شد که در این جلسه علاوه بر تشریح ویژه برنامه‌های ماه رمضان توسط هر یک از دستگاه‌های فرهنگی استان، بر ضرورت برگزاری برنامه جامع و کلان «جز خوانی قرآن کریم» که همه ساله در مصلای امام خمینی (ره) اردبیل برگزار می‌شود، تاکید شد.

در این جلسه همچنین حاضران ضمن انتقاد شدید از دولت و در رأس آن مسئولان عالی رتبه کشور برای اعمال محدودیت در برگزاری محافل مذهبی و قرآنی همزمان با مناسبت‌های معنوی، بر تداوم برگزاری این برنامه‌های ارزشی همزمان با رمضان ۱۴۰۰ ابراز امیدواری کردند.

نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی استان با اشاره به برقراری سفرهای نوروزی سال جاری علی‌رغم وضعیت رو به هشدار کرونا در نقاط مختلف کشور اظهار کردند؛ در همین موضوع تصمیم ستاد ملی کرونا از منافع سازمان‌های حوزه‌های مختلف کشور تأثیر پذیرفت که همین تصمیم در آستانه ماه مبارک رمضان و در رابطه با برپایی برنامه‌های مذهبی و معنوی هیچ شمرده می‌شود که این اصلاً عادلانه نیست.

دولت نگاه منصفانه به محدودیت‌های کرونایی ندارد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در این جلسه ضمن گلایه شدید از دولت و مسئولان عالی‌رتبه کشور در رابطه با اعمال محدودیت در حوزه‌های مختلف به دلیل شیوع کرونا اظهار کرد: نگاهی که آقایان دولتی به محدودیت‌های کرونایی در تمامی حوزه‌ها دارند به هیچ وجه من الوجوه نگاهی عادلانه و منصفانه نیست.

پیش از آغاز تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با تقاضای سازمان گردشگری کشور از ستاد ملی کرونا، رنگ‌بندی شهرهای استان به مدت چند روزی اعلام نشد تا سفرهای نوروزی به راحتی انجام شود

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده تصمیمات اتخاذ شده در کابینه دولت برای اعمال محدودیت در حوزه‌های مختلف را ناشی از رانت و منفعت عده‌ای دانست و افزود: همه ما به خوبی شاهد بودیم که در پیش از آغاز تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با خواهش سازمان گردشگری کشور از ستاد ملی کرونا رنگ‌بندی شهرهای استان به مدت چند روزی اعلام نشد تا سفرهای نوروزی به راحتی انجام شده و هیچ گونه محدودیت جدی‌ای در این رابطه اعمال نشد.

وی همچنین به بازگشایی تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری و تفریحی در آستانه نوروز ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد: ما تحت هیچ شرایطی خواستار لغو تفریحات یا اسباب شادمانی مردم نیستیم اما اگر قرار بر اعمال محدودیت‌های ناشی از کروناست باید این محدودیت‌ها در تمامی حوزه‌ها یکسان و به یک اندازه باشد تا خدایی نکرده زمینه منفعت عده‌ای یا اضرار عده‌ای دیگر فراهم نشود.

مغایرت در تصمیم رئیس‌جمهور و ستاد کرونا در لغو مراسم‌های مذهبی / ‏‬ ما منتظر نظر کارشناسی هستیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی در رابطه با لغو مراسم‌های مذهبی ویژه ماه مبارک رمضان در شهرهایی با وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی گفت: رئیس جمهور کشور در حالی طی صحبت‌های اخیر خود خبر از عدم برگزاری مراسم‌های مذهبی و معنوی ویژه رمضان در شهرهایی با وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی می‌دهد که هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ گونه تصمیمی اتخاذ یا نظر کارشناسی در این رابطه صادر نکرده است.

جعفرزاده ادامه داد: ما با تمام قوت و نیروی خود در برگزاری مراسم و محافل مذهبی در ماه بندگی خدا مصمم هستیم که به حول الهی تمامی این برنامه‌ها با هدف حفظ سلامت عمومی مردم و با رعایت کامل و صد درصدی پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، چرا که مردم متدین و مؤمن ما در یک سال اخیر شرایط سختی را به لحاظ شیوع گسترده کرونا پشت سر نهاده و به صورت مجازی در تمامی مراسم‌ها و محافل قرآنی و معنوی شرکت داشتند که سعی خواهیم کرد امسال تا حد امکان برنامه‌ها را به صورت حضوری و با رعایت موازین مراقبتی و بهداشتی برگزار کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: ماه مبارک رمضان یک فرصت عالی از سوی پروردگار به بنده خود بوده که وظیفه تبلیغات اسلامی در این راستا آماده‌سازی جامعه برای ورود به این ماه پر برکت و عظیم است که انتظار داریم مسئولان و متولیان کشوری نگاهی جدی‌تر نسبت به این موضوع داشته و در برگزاری برنامه‌های معنوی و مذهبی همراه و هم‌پای تبلیغات اسلامی باشند.

گفتمان سازی مفاهیم دینی در بین مردم از بایسته‌ها است

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در این جلسه با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری نبرد امروز در حوزه‌های جنگ نرم و مباحث فرهنگی است اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا به تبیین و مطالبه گری مردم متدین در حوزه‌های مذهبی و مناسک دینی بپردازیم و در این حوزه حسینیه‌ها و مساجد بیش‌ترین تأثیر گذاری را خواهند داشت.

حجت الاسلام عزیز صابر از اجرای طرح ویژه عملیات رمضان در استان اردبیل خبر داد و افزود: در ماه مبارک رمضان با عملیاتی مردن گفتمان سازی و گسترش مفاهیم دینی و مذهبی در بین جوانان و نوجوانان می‌توان به یک فرهنگ سازی جامع رسیده و این اقدام متناسب با هر زیست بوم و ظرفیت‌های فرهنگی و اعتقادی هر محله انجام خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بر اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: طبق سفارشات و توصیه‌های مهم و ارزشمند مقام معظم رهبری باید اقدامات لازم در خصوص ایجاد باور و امید در بین جوانان و نوجوانان انجام شود تا در برابر فضای مسموم و غیر قابل اعتمادی که این روزها در فضای مجازی ایجاد شده سد محکمی باشد.

حجت الاسلام صابر هر گونه غفلت در این حوزه را موجب تزلزل در باورها و اعتقادات نسل جوان دانست و بیان کرد: وظیفه تمامی روحانیون و مسئولان فرهنگی است تا با گسترش اقدامات فرهنگی و مذهبی در مساجد محلات و دسته‌های مذهبی به مقابله با هجوم افکار غربی و شوم دشمنان بپردازند.

وی بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جوانان و نوجوانان در خصوص تولید محتواهای فرهنگی و اعتقادی اشاره کرد و افزود: جوانان و نوجوانان مستعد و علاقمند در محلات باید در قالب فعالیت‌های فرهنگی آموزش دیده و به تولید انیمیشن‌ها و مو شن گرافیک‌های فرهنگی در جامعه بپردازند.

برگزاری مراسم جمع‌خوانی منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزاری مراسم جز خوانی قرآن کریم در مصلاها و مساجد شهر را منوط به اعلام ستاد ملی کرونا اعلام کرد و گفت: در صورت برگزاری این محفل قرآنی در مصلا و مساجد شهر اردبیل، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متناسب با گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه انجام خواهد شد.

حجت الاسلام صابر از برپایی نمایشگاه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: در محل برگزاری جز خوانی نیز به پرسش‌ها و سوالات شرعی مردم پاسخ داده شده و به همت حوزه هنری استان نیز غرفه خوشنویسی قرآن کریم برپا خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر ترتیل خوانی قرآن کریم، مقرر شده تا در محل برگزاری محفل تلاوت قرآن، پیام‌ها و تفاسیر هر جز به همراه قرائت آیات بیان شود و در پایان از بین مفاهیم مطرح شده سوالاتی طرح و مسابقه قرآنی نیز در ماه مبارک رمضان برگزار شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: ضروری است در این حوزه ضمن انجام تبلیغات محیطی در سطح شهر توسط شهرداری، پویش ختم قرآن کریم در فضای مجازی تشکیل و از طریق صدا و سیما برنامه‌های متناسب فرهنگی و مذهبی تهیه و تولید شود.

حجت الاسلام صابر بر حضور حداکثری جوانان و نوجوان به خصوص دانش آموزان و دانشجویان در محافل قرآنی ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: جامعه هدف در راستای تبیین مفاهیم قرآنی و مذهبی نسل جوان است و باید در این حوزه اقدامات مناسب فرهنگی و عقیدتی در مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود.

ضرورت عمومی‌سازی آموزش قرآن در جامعه

مسئول قرارگاه حضرت فاطمه زهرا (س) استان اردبیل نیز بر ضرورت عمومی‌سازی آموزش قرآن در جامعه تاکید و تصریح کرد: همگانی‌کردن آموزش مفاهیم قرآن نباید صرفاً به ماه مبارک رمضان ختم شود، چرا که برای انجام و عملیاتی کردن این مهم باید دائم به دنبال فرصت‌های مناسب بود یا حتی فرصت‌های مناسب‌تری را خلق کرد، زیرا جامعه امروزی ما تشنه فراگیری این آموزش‌ها بوده و بیش از برهه یا زمان دیگری به آن نیازمند هستند.

علی حسن‌زاده با اشاره به هدف‌گذاری‌های کلان در قرارگاه حضرت فاطمه زهرا (س) استان برای جهت‌دهی به برنامه‌های قرآنی و فرهنگی گفت: در مباحث قرآنی دو هدف‌گذاری کلان را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها مردمی کردن برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در بین آحاد مردمی استان بوده و دیگری نیز گسترده کردن این برنامه‌هاست.

وی با تکیه بر فرمایشی از مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب باید مردم را در مقام افاده و استفاده به میدان آورد و نمود این مسئله در مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی باید به عینه قابل مشاهده باشد.

دولت در مواقعی که باید مراقب می‌بود و محدودیت‌هایی را اعمال می‌کرد، دست روی دست گذاشته و در مواقع ضروری که مردم نیاز به حضور در فضاهای معنوی و قرآنی دارند نسبت به اعمال محدودیت‌ها جدی‌تر می‌شود

حسن‌زاده ضمن گلایه از برخی مسئولان در رابطه با ممانعت از برگزاری برنامه‌های مذهبی و معنوی در کشور طی یک سال گذشته گفت: دولت در مواقعی که باید مراقب می‌بود و محدودیت‌هایی را اعمال می‌کرد، دست روی دست گذاشته و در مواقع ضروری که مردم نیاز به حضور در فضاهای معنوی و قرآنی دارند نسبت به اعمال محدودیت‌ها جدی‌تر می‌شود که این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این مسئول همچنین از برگزاری جلسات قرآنی خانگی یاد کرده و افزود: اگر ما بتوانیم به شکلی صحیح و کاملاً مردمی جلسات قرآنی را به محافل خانگی و کانون خانواده‌ها بکشانیم، در واقع قدم مثبتی در راستای عمومی‌سازی آموزش‌های قرآنی برداشته‌ایم که در ماه مبارک رمضان این مهم از سوی نهادهای فرهنگی و قرآنی استان به جد پی‌جویی خواهد شد.

حسن‌زاده تصریح کرد: در بحث برگزاری جلسات خانگی قرآن چند موضوع مطرح است که در همین رابطه تربیت مربیان قرآن به صورت تخصصی و عمومی، گزینش هیئت‌های امنایی مساجد با استفاده از ظرفیت آنان برای میزبانی از این جلسات، نهادینه‌کردن این موضوع در تمامی شهرهای استان، رسانه‌ای کردن این برنامه‌ها و حرکت‌های ارزشی و در نظر گرفتن هدایایی برای تشویق مردم با هدف روی‌آوری بیشتر به این برنامه‌های قرآنی از جمله این موضوعات مطروحه است.

وی از برگزاری ۴۰ جلسه قرآنی خانگی موفق تا به امروز در شهر اردبیل خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا در ماه رمضان پیش رو این تعداد به بیش از ۱۰۰ مورد جلسه خانگی قرآن محور افزایش یابد.

جامعه قرآنی در کشور مظلوم واقع شده است

معاون قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با انتقاد شدید از نبود حمایت کافی از سوی دولت برای رشد و بالندگی جامعه قرآنی کشور اظهار کرد: ایجاد انگیزه و تقویت رفتارهای انسان‌منش در جامعه قرآنی باید جز اهداف این جامعه قرار گیرد که متأسفانه در همین رابطه دولت هیچ چراغ سبزی نشان نداده و حتی در بحث تقدیر و قدردانی از مقام آوران این عرصه و برگزاری نمایشگاه ملی قرآنی در سال‌های گذشته نیز قصور داشته است.

مهدی طاهری بر ضرورت قدردانی از خادمان و فعالان قرآنی در کشور و به تناسب آن در استان اردبیل اشاره و تاکید کرد: ما باید در قدم اول داشته‌های فرهنگی و دینی خود را قدر دانسته و در وهله بعدی در پی ایجاد انگیزه در بین نیروهای انسانی خود باشیم که این مهم نیازمند یک سری افعال به صورت همگانی همانند تقدیر و تشکر از خادمان و فعالان عرصه قرآنی است.

وی از اقدامات انجام گرفته شده در راستای ارج نهادن به مقام فعالان حوزه قرآنی و فرهنگی در استان سخن به میان آورده و افزود: در اواخر سال گذشته برای تقدیر از خانواده‌هایی که بیش از یک حافظ کل دارند، اقدام مناسبی صورت گرفت که بیش از ۱۸ خانواده در همین رابطه مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

ایجاد انگیزه و تقویت رفتارهای انسان‌منش در جامعه قرآنی باید جز اهداف این جامعه قرار گیرد که متأسفانه در همین رابطه دولت هیچ چراغ سبزی نشان نمی‌دهد

معاون قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برنامه‌ریزی برای تقدیر از خانواده‌هایی با یک عضو حافظ کل قرآن در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بعد از عملیاتی کردن این برنامه سعی خواهیم داشت تا از مقام معلمان و مربیان فرهنگی و قرآنی که در بحث آموزش و تربیت وظیفه سنگینی را عهده‌دار بوده و هرگز نامی از آنها در محافل اجتماعی آورده نمی‌شود تقدیر و تشکر داشته باشیم.

طاهری از آغاز آموزش عمومی قرآن از بهار امسال خبر داد و گفت: بسیاری از مؤسسات قرآنی فعالیت خود را در بستر فضای مجازی آغاز کرده‌اند که ثبت‌نام آموزش به صورت حضوری در ترم بهاری نیز از بهار ۱۴۰۰ در اردبیل آغاز می‌شود تا در جبران عملکرد ضعیف خود در سال گذشته ناشی از شیوع کرونا در استان، شاهد عملکرد مناسب‌تری در سال جاری باشیم.

وی به برگزاری پنجمین دوره از مسابقات قرآنی اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور این مسابقات در سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد که با همکاری صدا و سیما توانستیم مرحله نهایی آن را از طریق تلویزیون برای عموم مردم پخش کنیم که امسال نیز در کنار محدودیت‌های کرونایی برگزاری این مسابقات را در دو بخش خواهران و آقایان در دستور کار خواهیم داشت.

این مسئول بر ضرورت آموزش سبک زندگی، آسیب‌های فضای مجازی، آسیب‌شناسی مشکلات قشر جوانان به ویژه گسترش ناامیدی در بین این قشر از جامعه تاکید کرد.

برگزاری برنامه «گلشن وحی» همزمان با ماه رمضان

داور نوری، رئیس اداره فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی برای برگزاری جمع‌خوانی در مصلای اردبیل به مناسبت ماه رمضان اظهار کرد: ما همه ساله برنامه جمع خوانی قرآن با عنوان «گلشن وحی» را در مساجد جامع شهرهای استان در دستور کار داریم که امسال نیز با تمام قوا سعی بر تداوم برگزاری این برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برای تشویق جامعه قرآنی با هدف همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در بحث اهدای جوایز، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز در نظر دارد تا ۱۰ جلد از وصایای نفیس شهدا را که گردآوری شده است به داوطلبان برای ارائه این وصایا در محافل آموزش قرآنی و فرهنگی در هیئت امنای خود و در مساجد، تقدیم کند.

رئیس فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اشاره به دیگر برنامه‌های قرآنی بنیاد شهید همزمان با ماه رمضان گفت: مسابقات کتابخوانی (قرآن در خانه) همه ساله تحت نظارت بنیاد شهید با محوریت خانواده‌های معظم شهدا برگزار شده است که امسال نیز در کنار این برنامه، مسابقه پیامک مفاهیم قرآنی را در دستور کار خواهیم داشت که انتظار می‌رود با ورود به بحث محافل مجازی در کنار محافل مذهبی حضوری شاهد افزایش مشارکت مردمی در بحث پویش‌های قرآنی در بستر شبکه‌های اجتماعی باشیم.


11025449
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است