فرهنگی‌هنری 15:41 - 31 شهریور 1393
چند خبر از تئاتر
تعطیلی تئاتر شهر به مناسبت شهادت امام محمد تقی (ع)، تمدید اجرای 2 نمایش «بر پهنه دریا» به کارگردانی پارسا پیروزفر و «آنتیگنه» به کارگردانی حمیدرضا هدایتی و تغییر ساعت اجرای نمایش «ماضی استمراری» مهمترین اخبار تئاتر در روز 31 شهریورماه هستند.

تئاتر شهر به مناسبت شهادت نهمین امام شیعیان تعطیل می‌شود/ تمدید اجرای 2 نمایش

به گزارش خبرگزاری مهر، اجرای نمایش «آنتیگنه» به کارگردانی حمیدرضا هدایتی در تماشاخانه سه نقطه، تا 11 مهرماه تمدید شد. این اثر نمایشی که بر اساس سه گانه «افسانه های تبای» اثر سوفوکل، توسط حمیدرضا هدایتی نوشته و کارگردانی شده از 2 شهریورماه در تالار رکن الدین خسروی این تماشاخانه به صحنه رفته است که به دلیل استقبال مخاطبان تا 11 مهرماه به اجرای خود ادامه می دهد.

در نمایش «آنتیگنه» بازیگرانی چون فاطمه احمدی، رامین جعفری، ژیلا دایی، بابک قادری، رامین معصومیان، حمیدرضا نقره دوست، حمیدرضا بوسعدی، مصطفی مباشری، مرضیه زهری، راشین دولت شاهی، بهداد قادری، شهاب ملک پور و محمد عسگری به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین مسعود دلخواه در مقام مشاور کارگردان و محمدحسن نجفی نیز به عنوان مدیر پروژه با این گروه همکاری می‌کنند.

«آنتیگنه» که طی روزهای گذشته میزبان جمعی از هنرمندان از جمله قاسم جعفری، علی ژکان، ناصر حسینی مهر، عطاا... کوپال، محمد ابراهیمیان، قاسم قلی پور، امیرکاوه آهنین جان، آرش آبسالان، ایوب آقاخانی و... بوده تا 11 مهرماه، هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 20 در تالار استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه، به آدرس میدان ولیعصر بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین، خیابان کبکانیان، نبش کوچه مرتضی زاده، به صحنه می‌رود.

«بر پهنه دریا» تا 24 مهرماه تمدید شد

اجرای نمایش «بر پهنه دریا» به کارگردانی و بازی پارسا پیروزفر که قرار بود تا 17 مهرماه اجرا داشته باشد، تا 24 مهرماه تمدید شد. پیش از این نیز به دلیل استقبال علاقمندان به این نمایش، «برپهنه دریا» آخر هفته ها با یک اجرای فوق العاده در دو ساعت 20 و 21:30 روی صحنه رفته است.

«بر پهنه دریا» یک کمدی سیاه است و روایتگر موقعیت منحصر به فرد سه مرد متمدن و کشتی شکسته  است که بر روی کلکی در میان اقیانوس سرگردانند. اسلاومیر مروژک نمایشنامه نویس نامدار لهستانی، نمایشنامه «برپهنه دریا» را در سال 1961١ به رشته تحریر در آورده است.

سیاوش چراغی پور، هوتن شکیبا، علی ابدالی و پارسا پیروزفر در این نمایش ایفای نقش می کنند. آتوسا قلم فرسایی طراح صحنه و لباس و نورالدین حیدری ماهر دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید این اثر نمایشی هستند.

تئاتر شهر چهارشنبه دوم مهر تعطیل است

تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر چهارشنبه دوم مهر به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) اجرایی ندارند.

با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) تمامی نمایش های به صحنه رفته در تئاتر شهر چهارشنبه دوم مهر به صحنه نمی‌روند. 

ساعت اجرای نمایش «ماضی استمراری» تغییر کرد

ساعت اجرای نمایش « ماضی استمراری» در تالار قشقایی از دوشنبه 31 شهریور تغییر پیدا کرد.

این اثر نمایشی که از دوم شهریور ماه به نویسندگی مرضیه ازگلی و کارگردانی ندا هنگامی ساعت 19:45 در تالار قشقایی به صحنه می رفت با پایان گرفتن پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در ساعت دیگری به صحنه خواهد رفت.

نمایش «ماضی استمراری» از دوشنبه 31 مرداد تا پایان اجراهای خود ساعت 19:30 میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

این اثر نمایشی  از تاریخ یاد شده با بازی (به ترتیب ورود صحنه) صدیقه کیانفر، مهدی صباغی، ناهید مسلمی، مهسا ایرج پور، خسرو شهراز، شیدا خلیق، سعید زارعی میزبان علاقمندان تئاتر است. 

نمایشنامه «مارش پیروزی» نقد شد

نمایشنامه «مارش پیروزی و دو نمایشنامه دیگر» نوشته بهزاد صدیقی عصر روز گدشته همزمان با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در سی امین نشست صحنه کاغذی فرهنگسرای فردوس نمایشنامه خوانی، نقد و بررسی شد.

در این نشست نقد و بررسی، همایون علی آبادی مدرس و پژوهشگر تئاتر، رامین فنائیان منتقد و پژوهشگر تئاتر، بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس، منتقد و پژوهشگر تئاتر و همچنین بهاره رهنما نویسنده، بازیگر و کارگردان و فهیمه امن‌زاده بازیگر تئاتر به منظور نقش خوانی این نمایشنامه حضور داشتند.

در ابتدای نشست رامین فنائیان منتقد و پژوهشگر تئاتر به معرفی این اثر پرداخت و گفت: نمایشنامه «مارش پیروزی و دو نمایشنامه دیگر» با عناوین «تلفن بی موقع» و «تلفن آنسوی خط» در‌ 82 صفحه قطع رقعی با شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات افراز به چاپ رسیده است.

وی افزود: نمایشنامه «مارش پیروزی» در دهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس توسط فروغ قجابگلی با عنوان جایی دیگر اجرا شده است. همچنین نمایشنامه «تلفن آن سوی خط» در مسابقه نمایشنامه‌نویسی رادیو در سال 87  نیز برگزیده شده است. در ضمن این اثر در همایش کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران و نمایشنامه‌نویسان ارمنستان در ایروان نیز نمایشنامه‌خوانی شد.

این منتقد و پژوهشگر تئاتر اظهار کرد: زمانی که داستان می نویسیم در واقع یک رویداد را توصیف می کنیم ولی در وادی نمایش نیز یک رویداد را نشان می دهیم و تماشاگری که نمایش را می بیند می تواند از آن موضوع و یا ماجرا تاثیر بپذیرد و اندیشه مورد نظر کارگردان را درک کند.

این منتقد و پژوهشگر تئاتر، دیالوگ های این نمایشنامه ها را یکی از نکات و وجوه مثبت این اثر معرفی کرد و با اشاره به صدای مارش پیروزی گفت: در این نمایشنامه با باز شدن هر دری صدای مارش پیروزی شنیده می شود و این اتفاق به این معنا است که شخصیت های داستان فکر می کنند بیرون از این جا پیروزی و داخل نیز محدودیت وجود دارد.

در ادامه همایون علی‌آبادی مدرس و پژوهشگر تئاتر گفت: ما در مورد جنگ و دفاع مقدس متون، شعر و رمان‌های زیادی خوانده‌ایم ولی کدامیک از آنها در اذهان و خاطرات مردم باقی مانده است؟ اثر هنری نباید تاریخ مصرف داشته باشد و ما باید به سمت آثار ماندگار گام برداریم. صدیقی به دلیل نگاه غیر مستقیم و غیر فرمایشی که در کارهایش وجود دارد ماندگار می‌شود چون در کارهای او یک روانشناسی و ژرفای عمیقی وجود دارد.

این پژوهشگر تئاتر عنوان کرد: ما در گذشته می‌گفتیم جنگ نعمت است ولی صدیقی در کار خود اشاره دارد که جنگ واقعا تلخ است و به نظر من هم هیچ جنگی حتی جنگ تن به تن هم شادی ندارد و سراسر تلخ است.

علی‌آبادی تصریح کرد:  یکی از مشکلات نمایشنامه صدیقی، دستور صحنه‌های زیاد کار اوست و اینکه نباید از زبان شکسته در متن استفاده شود بلکه ما می‌توانیم در اجرا از این نوع زبان استفاده کنیم.

در بخشی دیگر از این نشست بهاره رهنما گفت: موضوعی که در این نمایشنامه مورد توجه من قرار گرفت وجود تم در انتظار گودویی زنانه، حس انتظار، میل به رفتن و برگشتن در این نمایشنامه است.

رهنما متذکر شد: نسل گذشته با میل به تغییر و جلو رفتن از شکستن ساختارها و تجربه کردن ترس و هراسی ندارند ولی آدم هایی مثل من از تغییر این چارچوب ها می ترسند. برای من جالب بود که آقای صدیقی ترس در سن بالاتر و سنگینی که در زن ها ایجاد می شود را به خوبی حس کرده است،  سنگینی که پای رفتن را سست می کند.

در بخشی دیگر از این نشست خالق نمایشنامه «مارش پیروزی» گفت: در نمایشنامه خوانی، نمایشنامه را یا خود نویسنده به تنهایی می خواند و یا گروه بازیگران بدون استفاده از ظرفیت های اجرای نمایش صحنه ای و تنها با استفاده از تغییر لحن و صدا نقش خوانی می کنند؛ در واقع یکی از اهداف نمایشنامه خوانی مطلع شدن نویسنده از بازتاب و نظرات مخاطبان است.

صدیقی با اشاره به سلسله نشست های نمایشنامه خوانی صحنه کاغذی فرهنگسرای فردوس گفت: هدف از این نشست ها بازخوانی و معرفی نمایشنامه های منتشر شده به منظور آشنایی مخاطبان و شهروندان علاقمند با ادبیات نمایشی معاصر ایران است و در واقع با برگزاری این برنامه درصدد ترویج فرهنگ نمایشنامه خواندن مثل رمان و شعر خواندن هستیم.

سلسله نشست های نمایشنامه خوانی صحنه کاغذی آخرین یکشنبه هر ماه در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود.                      


4772782
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است