علمی فناوری 15:27 - 04 بهمن 1395
معاون کاربرد و خدمات فناوری فضایی سازمان فضایی ایران، با ابراز امیدواری از اینکه تا 3 سال آینده نخستین ماهواره سنجشی کشور پرتاب و بهره‌برداری شود، از ایجاد مرکز داده‌های ماهواره‌ای که که دارای آرشیو تصاویری 40 سال گذشته است، خبر داد.

بهره‌برداری از اولین ماهواره سنجشی تا 3 سال آینده/ایجاد مرکز داده‌های ماهواره‌ای

به گزارش ایسنا، محمد همایون صدر با اشاره به پیگیری اجرای برنامه 10 ساله توسعه فعالیت‌های بومی ساخت ماهواره سنجش از دور، خاطرنشان کرد: با توجه به زمان‌بر بودن فعال شدن ماهواره بومی تجاری کشور، به عنوان راهکار کوتاه مدت، همزمان خرید ماهواره سنجشی در دستور کار قرار گرفته که با طی کلیه مسیرهای قانونی، امیدواریم ظرف 3 سال آینده نخستین ماهواره سنجشی کشور پرتاب و بهره برداری شود.

صدر با تاکید بر این که برنامه وسیعی برای ایجاد زیرساخت آن در کشور داریم، از تکمیل و راه‌اندازی فاز نخست آزمایشگاه سنجش از دور خبر داد و اظهار کرد: در نظر داریم فاز دوم آن را برای بخش‌های دیگر بطور کامل و به خصوص تکمیل آزمایشگاه کالیبراسیون سنجده‌هایی را که روی ماهواره بومی نصب خواهد شد، به کامل‌ترین شکل تجهیز کنیم.

وی از دیگر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سازمان که از سال‌ها پیش شروع شده، به پرتال مکانی و مرکز داده اشاره کرد و گفت: برای ایجاد این مرکز که دارای آرشیو تصاویری 40 سال گذشته است، سرمایه گذاری کلانی صورت گرفته و رو به اتمام است.

به گفته وی، این مرکز با آخرین استانداردها طراحی شده و در برابر تمام عوامل مخرب محیطی مقاوم است.

صدر با بیان اینکه مرکز ژئوپرتال مستقر در مرکز داده، تصاویر دریافتی را به صورت مستقیم در اختیار کاربر قرار می‌دهد، ادامه داد: این مرکز برای دیگر نیازهای کشور از جمله پشتیبانی از ذخیره اطلاعات کشوری نیز بخوبی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهت کنترل ماهواره‌های بومی، ساختار منسجمی در ماهدشت کرج و قشم ایجاد شده است، افزود: در نظر داریم در آینده نیز دو مرکز در استان‌های خراسان و آذربایجان ایجاد کنیم.

صدر با اشاره به همکاری سازمان فضایی با مرکز همکاری‌های فضایی آسیا- اقیانوسیه اپسکو از دسترسی سریع به اطلاعات کامل تصاویر ماهواره‌ای در زمان بحران خبر داد و گفت: هنگام وقوع حوادث طبیعی، بلافاصله در چارچوب همکاری‌های بین المللی تصاویر ماهواره‌ای در اختیار ما قرار می‌گیرد.

معاون سازمان فضایی با تاکید بر اینکه اجازه دریافت تصاویر از کشورهای دارای ماهواره‌های سنجشی را داریم، افزود: تاکنون محدودیتی برای دریافت اطلاعات نداشته‌ایم.

به گفته صدر در حال حاضر از طریق ماهواره‌هایی که به صورت آزاد تصاویرشان در دسترس است، امکانات خوبی برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای و ارائه به کاربران ایجاد شده و بسیاری از این تصاویر از طریق اینترنت قابل دسترسی است.

معاون سازمان فضایی ایران با تاکید بر پیگیری توسعه نرم‌افزارهای کاربردی جهت اهداف متفاوت توسط سازمان‌های بهره‌بردار، افزود: در این راستا نیازمند دو تحول در سازمان فضایی ایران و جامعه کاربران بودیم که در سازمان از یک سال و نیم پیش این تحول به وقوع پیوسته است و در جامعه کاربران نیز با ارائه زیرساخت‌های لازم و مشورت‌های مختلف، به دنبال ایجاد انگیزه هستیم تا هر یک به تولید نرم‌افزار کاربردی مجموعه خود اقدام کنند.

وی از کاهش قیمت تصاویر تا ابعاد یک متر خبر داد و یادآور شد: طبق مطالعات سازمان ملل 95درصد تصاویر ماهواره‌ای، هرگز پردازش نمی‌شود، از این رو، اتحادیه کشورهای اروپایی از طریق مجموعه ماهواره‌های سانتی‌نل (SENTINEL) که قرار است به 21 ماهواره برسد، اطلاعات تا ابعاد نیم متر را رایگان در اختیار کشورهای اتحادیه اروپا قرار می‌دهد و امکان دارد در آینده برای برخی کشورهای همکار نیز این امکان را فراهم کند.

انتهای پیام


8703798
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است