اقتصادی 21:09 - 29 بهمن 1395
بر اساس تصمیماتی که دولت یازدهم در یک هفته‌های اخیر اتخاذ کرده، اختیارات قانونی بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز، محدود شده و محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت، رئیس کارگروه مدیریت بازار ارز شده است.

سرویس اقتصاد مشرق - در پی گرانی شدید دلار در اواخر پاییز و اوایل زمستان امسال که موجب زیر سوال رفتن تدابیر اقتصادی دولت یازدهم و نتایج برجام شد، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی برای تنظیم بازار دست به کار شد و بخشنامه‌ای در این زمینه تدوین و ابلاغ کرد.


  اسحاق جهانگیری در این ابلاغیه، دستور داد  کارگروهی متشکل از معاون اجرایی رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیران صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات، کشور و دادگستری، رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس ‌ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اعضای مدعو (برحسب مورد) برای تصمیم‌گیری درباره مسائل بازار ارز تشکیل شود.


جهانگیری در تصمیمی عجیب ریاست این کارگروه را به عهده محمد شریعتمداری معاون اجرایی حسن روحانی گذاشت و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی را صرفا در حد عضو این کارگروه تعیین کرد.


این در حالی است که ساماندهی و مدیریت بازار ارز نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها، بر عهده بانک مرکزی است و بانک‌های مرکزی معاونت تخصصی ارزی دارند که تصمیم‌گیر نهایی مسائل مربوط به بازار ارز هستند و وزرا و معاونان رئیس‌جمهور حق دخالت در تصمیمات ارزی بانک مرکزی را ندارند. اما ابلاغیه جهانگیری موجب شده تا استقلال بانک مرکزی در دولت یازدهم در حد بی‌سابقه‌ای خدشه‌دار شود.


سابقه مداخله دولت‌های قبل در بانک مرکزی به حوزه‌هایی چون کاهش دستوری نرخ سود تسهیلات بانکی، چاپ پول (افزایش پایه پولی)، سهمیه‌بندی تسهیلات بر اساس بخش‌های اقتصادی و اعطای تسهیلات تکلیفی محدود بود و دولت‌های پیشین در مسائل ارزی که بسیار پیچیده و تخصصی است، دخالتی نمی‌کردند. اما اکنون در دولت یازدهم، مسئولیت مدیریت بازار ارز هم از بانک مرکزی گرفته شده و به یک کارگروه دولتی واگذار شده است.


احتمالا علت این که سیف در این کارگروه در حد یک عضو تنزل داده شده، مخالفت‌ کارشناسان ارزی بانک مرکزی با مداخله دولت در بازار ارز با هدف کاهش دستوری نرخ دلار بوده است. چرا که مسئولان ارشد دولت یازدهم تلاش دارند نرخ دلار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، افزایش پیدا نکرند. اما کارشناسان بانک مرکزی با نگاه انتخاباتی به تعیین نرخ دلار نگاه نمی‌کنند و بر اساس محاسبات فاصله تورمی داخل و خارج و تراز تجاری کشور، خواستار افزایش محسوس نرخ دلار هستند.


8819913
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث برقابی به بخش خصوصی فراهم شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است