استانی 00:19 - 23 تیر 1399
شهرداری اعلام کرد
ایسنا/قم مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: وجود دامنه دمایی ٧٠ درجه سانتیگرادی در قم توسعه و نگهداری از فضای سبز این شهر را با چالش جدی روبه رو کرده‌است.

توسعه فضای سبز قم با این گرما با مشکل روبرو است

به گزارشایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به وضعیت اقلیم و آب و هوای قم طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: از اواخر دهه ۶٠ تا اواخر دهه ٨٠ حداکثر دمای شهر قم ۴٧ درجه سانتیگراد و حداقل دمای آن نیز منفی ٢٣ درجه سانتیگراد بوده، و این موضوع توسعه و نگهداری از فضای سبز را مشکل ساز نموده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری قم با بیان اینکه دمای هوای قم در سال‌های اخیر به بیشتر از ۴٧ درجه هم رسیده است، گفت: تعداد روزهای آفتابی در قم بالا بوده و میزان بارندگی نیز به شدت پایین است.

جوادیان با اذعان به اینکه نخستین موضوع مدنظر در توسعه فضای سبز مساله منابع آبی است، خاطرنشان کرد: آب در دسترس سازمان برای فضای سبز حدود ۵۴۵ لیتر بر ثانیه است و آبی که از شبکه آب شرب شهری برداشت می‌شود ٧١ لیتر بر ثانیه و آب مورد نیاز فضای سبز موجود هزار و ٣٠۶ لیتر بر ثانیه است و در مجموع ۶٠۵ لیتر منابع آبی برای حالت استاندارد کم‌آبی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه‌های بزرگ فضای سبز شهر کم‌آبی به شدت مشهود است، گفت: حداقل ای سی آب فضای سبز در قم چهار هزار و ۵٠٠ و بیشترین آن نیز حدود ٢١ هزار است، وقتی ای سی آب از ٢ هزار بالا می‌رود شور محسوب شده و برای فضای سبز مطلوب نیست.

وی با اشاره به مطلوب نبودن خاک در بسیاری از عرصه‌های شهر قم تصریح کرد: بخشی از عرصه‌های شهری دارای خاک‌های شور قلیایی، نفوذناپذیر، آهکی، رسی و غیره است و در مجموع شوری آب و خاک اثر مستقیم بر گونه‌های فضای سبز شهری دارند.

جوادیان با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت‌ها گونه‌های متنوع متناسب با اقلیم شهر در بوستان‌ها کاشت می‌شود، خاطرنشان کرد: در بوستان‌های جنگلی از جمله بوستان ولایت ما کاشت گونه‌هایی چون زیتون، سنجد، توت و غیره که مثمر هستند انجام شده است.

وی با اشاره به مشکل های متعددی که در عرصه‌های توسعه فضای سبز وجود دارد، گفت: بعضا بخش عمده این عرصه‌ها مملو از نخاله یا خاک‌های نامناسب بوده که کار را برای توسعه فضای سبز بسیار مشکل کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌های قم با اشاره به محدودیت‌هایی که خاک نامطلوب برای توسعه فضای سبز ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: این مساله موجب می‌شود نتوانیم گونه‌های خاص یا متنوعی را انتخاب کنیم و به سمت استفاده از گونه‌های مقاوم برویم.

جوادیان با اشاره به کاشت محدوده سایت دفن پسماند البرز، تصریح کرد: در این محدوده خاک مناسبی وجود نداشته و آب هم ای سی بالای ١٧ هزار دارد و کاشت اکالیپتوس انجام شده که جواب خوبی هم داده است.

وی با اشاره به گونه‌های گیاهی فضای سبز شهر قم، گفت: ١٠۶ گونه در شهر قم وجود دارد تراکم گونه‌ای مختلفی دارند و در این بین ٢٩ گونه درختی، ٣۵ گونه درختچه‌ای و پرچینی، ۴٢ گونه پوششی و دائمی و فصلی است.

وی با بیان اینکه گونه‌های مثمر توت، انجیر، انار، نخل، انگور، سنجد و زیتون در قم قابل کاشت می باشد، افزود: ۲ طرح مطالعاتی از سال ٩٠ اجرا شده که یکی از سال ٩٠ تا ٩٣ اجرا شد و ٣٠ گونه مطالعه و تعدادی وارد فضای سبز شد، طرح فعلی نیز از سال ٩۶ آغاز شده و تا سال ٩٩ ادامه دارد و در ۲ قسمت بوستان غدیر و بوستان علوی ٧۴ گونه مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


10615766
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است