استانی 22:43 - 11 اسفند 1399
وزیر میراث فرهنگی:
ایسنا/مرکزی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دولت در استفاده از اقتصاد مردمی و توسعه هتل کاروانسراها حرکتی هوشمندانه را رقم زد.

دولت در توسعه هتل کاروانسراها حرکتی هوشمندانه را رقم زد

علی اصغر مونسان شامگاه ۱۱ اسفندماه در آیین افتتاح هتل کاروانسرای دودهک دلیجان با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید نسبت به مرمت کاروانسراها اهتمام ویژه ورزید و هتل کاروانسراها به مجموعه گردشگری کشور افزوده شدند، افزود: استفاده از اقتصاد مردمی برای مرمت یک بنای تاریخی و قرار گرفتن این بنا در اختیار حوزه گردشگری کشور، در واقع یک حرکت هوشمندانه از سوی دولت بود که به انجام رسید.

وی با بیان اینکه مسلما با بودجه دولت و وزارتخانه امکان رقم زدن این حرکت وجود نداشت، گفت: خوشحالیم که با مشارکت مردم و حمایت دولتی شاهد افزایش هتل کاروانسراها در کشور هستیم.

مونسان تصریح کرد: استان مرکزی ظرفیت های بسیاری دارد، در کنار ظرفیت های صنعتی، بخش گردشگری می تواند در اقتصاد این استان نقش آفرین باشد. حدود ۲۵ میلیون نفر پیرامون این استان زندگی می کنند، به استان های پرجمعیت مانند تهران و اصفهان نزدیک است و می توان از حوزه ظرفیت های گردشگری این استان در توسعه اقتصاد و افزایش اشتغال استفاده حداکثری کرد. خوشبختانه این روند آغاز شده است هرچند که با توجه به ظرفیت ها باید در حوزه گردشگری تلاش بیشتری صورت گیرد و استان مرکزی به مقصد مهم گردشگری کشور تبدیل و پروژه های جاذب گردشگر به استان افزوده شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر توسعه و هدفگذاری پروژه های تفریحی در این استان، افزود: مسلما برای تحقق این اهداف باید تبلیغات مناسبی صورت گیرد. در پایتخت، استان مرکزی به عنوان استان صنعتی شناخته می شود در حالی که در کنار ظرفیت تاریخی بی نظیر، پتانسیل طبیعت گردی فوق العاده ای دارد و باید در این راستا تلاش ویژه ای انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، در این آیین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و صنعتی ممتاز است و از حیث علمی و فرهنگی، همواره مهد اندیشه به شمار می رود.

مصطفی مرزبان با اشاره به اینکه استان مرکزی در حوزه میراث فرهنگی دو هزار اثر شناسایی شده دارد، افزود: از این دو هزار  اثر ۸۹۵ اثر ثبت ملی شده است و ۱۳ کاوش باستان شناسی انجام گرفته که در جریان یکی از مهمترین کاوش ها در تپه سرسختی شهرستان شازند، اسکلت ۷۵۰۰ ساله کشف شد. سهم شهرستان دلیجان نیز ۱۵ اثر تاریخی، مرمت و ثبت شده است، یک اثر تعیین حریم و ۴ اثر طبیعی ثبت شده و ۴ اثر ثبتی ناملموس داشته است.

وی با اشاره به شهر تاریخی نراق بیان کرد: در بافت تاریخی این شهر با همکاری شهرداری و اوقاف، مرمت بناها و بازار شمس السلطنه به انجام رسیده است.

مرزبان با بیان اینکه ۶۲ پروژه فعال سرمایه گذاری با سرمایه ۳۷۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۶۰۵ نفر در استان وجود دارد که سهم شهرستان دلیجان در این راستا ۴ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومان است، گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های استان ۵۵ درصد است که نسبتا قابل قبول است و هتل کاروانسرای دودهک نیز با کمک ماده ۲۷ از طریق صندوق احیا با سرمایه ای بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان شامل ۶ میلیارد تومان تسهیلات و ۵ میلیارد تومان آورده شخصی و اشتغال ۳۰ نفر به بهره برداری رسید.

وی در خصوص وضعیت صنایع دستی در استان مرکزی گفت: در این راستا بیش از ۹ هزار هنرمند در ۲۷۰ رشته در استان وجود دارد که ۱۱۰ رشته فعال است و تقریبا ۱۰ اثر ثبت جهانی یونسکو و ۹۴ اثر نیز ثبت ملی شده است و بیش از ۲۴۰۰ هنرمند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴۰۰ نفر تحت پوشش بیمه روستایی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه در ساخت بازارچه های صنایع دستی استان، در کشور پیشرو است، افزود: در استان ۱۰ بازارچه فعال احداث شده است که هر بازارچه ۱۰ غرفه دارد و ۳ فرصت شغلی مستقیم و ۳۰ فرصت شغلی غیرمستقیم را رقم زده است و تنها دو شهرستان استان فاقد بازارچه است که با تامین یک میلیارد تومان اعتبار، تا پایان سال در خنداب و زرندیه کلنگ زنی این بازارچه ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام


10973154
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است