فرهنگی‌هنری 03:30 - 13 مرداد 1394
محققان دانشگاه‌های البانوا در سوئد و دانشگاه باسک در اسپانیا با ترکیب ترشحات ماهی و پوسته میگو موفق به ساخت قوی‌ترین ضدآفتاب جهان شدند.

به گزارش ایرنا، برخی از گونه‌های جلبک، باکتری و ماهی که به غیر از شب، تمام اوقات در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار دارند، به طور طبیعی دارای ترکیباتی هستند که اشعه فرابنفش آسیب‌رسان به DNA را جذب می‌کنند. این ترکیبات که Mycosporine نام دارند، عملکردی شبیه به اسید آمینه دارند و می‌تواند مانند یک ضدآفتاب قوی از پوست در برابر آفتاب محافظت کند.

در پوسته میگو و سخت پوستان دیگر ماده‌ای به نام کیتوزان وجود دارد که برخلاف اسید آمینه، یک پلیمر محول است و به راحتی می‌توان آن را روی پوست قرار داد.

سال‌هاست که از این ترکیب برای درمان آکنه و انواع زخم‌های پوستی استفاده می‌شود.

محققان با ترکیب این ماده و اسید آمینه موجود در ترشحات ماهی، ضدآفتابی تولید کرده‌اند که توان جذب تمام اشعه مضر فرابنفش، در درمای 80 درجه سانتی‌گراد و به مدت 12 ساعت را داراست.

آزمایش‌های حیوانی این کرم نشان داده است که این ترکیب سمی نیست؛ ولی برای استفاده در انسان تحقیقات بیش‌تری لازم است.

اشعه ماورای بنفش خورشید سبب شایع‌ترین نوع سرطان پوست که ملانوم نام دارد می‌شود.

سالانه بیش از 63 هزار نفر در آمریکا به این سرطان مبتلا می‌شوند که از این تعداد 9 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. ملانوم شایع‌ترین سرطان در بین جوانان و نوجوانان آمریکایی است.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در سال 2014 میلادی در آمریکا، 7 هزار و 610 مورد جدید ملانوم تشخیص داده شد و 9 هزار و 710 نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

هزینه درمان ملانوم در آمریکا سالانه حدود 8.1 میلیارد دلار برآورد شده است.


6855019
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم انیمیشن «بی‌پلاک» در خیمه حضرت قاسم بن‌الحسن (ع) برای مخاطبین اکران خواهد شد و ساعات برگزاری نمایشگاه تا ۲۲:۰۰ خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت آیت الله خامنه‌ای، حکم بخار آب حمام برای روزه‌دار را بیان کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مینی‌سریال «کشیک قلب» در پنج قسمت به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی علی پورکیایی و بازی محسن کیایی از امشب روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» راه‌های داشتن زندگی بانشاط را نشان می‌دهد، که راهکارش تغذیه روح از عبادت و ذکر پروردگار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است