استانی 11:11 - 26 تیر 1397
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تشریح کرد:
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این‌که از زمان مصوبه شورای خشکسالی کاهش مصرف آب و آیش ١٥ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد، گفت: مزارع نیشکر به دلیل بی آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی‌دانیم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولان برسانیم.

خسارات بی‌آبی و قطعی برق به "نیشکر" از مزرعه تا کارخانه

محمود شمیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: قطعی مداوم برق در هر نوبت بیش از ٣٨٠ تن از محصول شکر خام که در چرخه تولید است را از بین می‌برد و مقدار زیادی مواد اولیه و خام کارخانجات و صنایع مختلف وابسته به نیشکر از جمله خمیر مایه، الکل و چوب نیز ضایع می‌شوند.

وی افزود: حقوق کارگران نیشکری که آب بر روی مزارع نیشکر آنان بسته شده است، فقط برای جلوگیری از بحران کارگری و عدم اعتراض و تجمع در شهرهای مختلف استان - از خرمشهر گرفته تا شادگان و شوشتر- حتی از طریق استقراض پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: مزارع نیشکر به دلیل بی آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی‌دانیم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولان برسانیم.

شمیلی با اظهار تاسف از این‌که مقدار زیادی از مزارع نیشکر در هر کشت و صنعت در تیرماه هنوز آبیاری نشده است، گفت: توسعه نیشکر فقط از این بابت حقوق کارگران را پرداخت می‌کند که در استان بحران‌های کارگری ایجاد نشود و در شرایط کنونی جلوی دفاتر مسولان و استان یا فرمانداری برای عدم دریافت حقوق تجمع نکنند.

وی با بیان این‌که همه مصوبات ستاد خشکسالی از سوی شرکت توسعه نیشکر مورد پذیرش قرار گرفته و اجرایی شده است، گفت: در کشت و صنعت‌های نیشکر علاوه بر کاهش کشت، الگوی مصرف آب نیز تغییر پیدا کرده است اما طی این دو هفته به صورت مداوم روزی ٦ ساعت با قطعی برق مواجه بوده‌ایم و در دو روز گذشته نیز برق به صورت 24 ساعته قطع بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این‌که چه کسی پاسخگوی این اتلاف منابع به دلیل قطعی بی برنامه برق است، اضافه کرد: زمانی که پیگیر مساله قطعی برق شرکت‌های توسعه نیشکر می‌شویم، کسی پاسخ قانع کننده‌ای به ما نمی‌دهد و هیچ شخصی حاضر به پذیرش مسئولیت قطعی مدام برق در شرکت‌های توسعه نیشکر نیست.

شمیلی با بیان این‌که اگر قرار است در جلسات تصمیم مدیریتی گرفته شود باید این تصمیمات دارای ضمانت اجرایی و پشتوانه کارشناسی باشند، گفت: برای ما ٦ ساعت قطعی برق تبعات زیادی به دنبال دارد و با هر قطعی، سه ساعت طول می‌کشد تا یک کانال آب ١٢ کیلومتری دوباره پر از آب شود و 5 ساعت زمان نیاز داریم تا آب به قسمتی از مزرعه برسد که به دلیل قطع برق، آبیاری نشده است.

وی با بیان این‌که قطع برق 6 ساعته برای ما بیش از 14 ساعت آبیاری را به تاخیر می‌اندازد، اظهار کرد: با هر قطعی برق ٣ میلیون متر مکعب آب به هدر می‌رود و ١٥ ساعت زمان نیاز داریم تا دوباره آبیاری را آغاز کنیم. این به معنای اتلاف بزرگ منابع آبی و وارد شدن خسارت‌های فراوان به مزارع نیشکر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: از زمان مصوبه شورای خشکسالی کاهش مصرف آب و آیش ١٥ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد. در عین حال تنها سازمانی هستیم که سطح بهره‌برداری از برق را رعایت کردیم و پرسنل ما حتی به قطعی‌های برق نیز اعتراض نمی‌کنند.

شمیلی با بیان این‌که پرسنل ما در کشت و صنعت‌ها در بیابان‌ها زیر گرمای تابستان کار می‌کنند و منتظر تغییر شرایط موجود و آبیاری مزارع به منظور حفظ ریشه گیاه نیشکر هستند، گفت: اگر نخیلات کشت دائم است، نیشکر نیز یک کشت دائمی و ٥ ساله است و اگر نخیلات آبیاری نشده، کشت نیشکر نیز آبیاری نشده است. در مزارع گیاه نیشکر به خاطر بی آبی آفت زده است اما ما آن را تا به امروز نگهداری کرده‌ایم زیرا این گیاه نماد ماست و ٥ سال است که از آن مراقبت کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که خسارت جدی وارد شده به مزارع نیشکر چگونه جبران می‌شود؟ گفت: بر اساس نظرات کارشناسی برای تولید هر کیلوگرم برنج در خوزستان، ١٠ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای ٢ و نیم تن ماهی ١٠٠ هزار متر مکعب آب استفاده می‌شود، چگونه در شرایط فعلی قدرت تامین این میزان آب برای این موارد وجود دارد اما نمی‌توان آب مزارع نیشکر را تامین کرد؟

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در مسیر کشت و صنعت‌ها ٣٠ هزار هکتار برنج کشت شده است و کشاورز کنار پمپ می‌ایستد تا کسی پمپش را خاموش نکند ولی ما که در توسعه نیشکر متواضعانه برخورد می‌کنیم و شرایط فعلی استان را درک می‌کنیم باید شاهد نابودی مزارع نیشکر باشیم .

وی گفت: مزارع نیشکر در اثر عدم آبیاری در تیرماه با بحران نابودی رو به رو هستند و اگر آبیاری انجام نشود ریشه این گیاهان ٥ ساله از بین خواهند رفت و چرخه تولید شکر در کشور طی سال‌های آینده دچار توقف می‌شود. آیا به صلاح است امسال که واردات شکر به دلیل تولید خوب آن در کشور و بویژه خوزستان متوقف شد، مجددا کلید بخورد و رضایت برخی از افراد که به دنبال واردات شکر هستند، به قیمت ایجاد بحران بزرگ کارگری رقم زده شود.

انتهای پیام


9844501
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است