استانی 10:15 - 25 تیر 1399
فعال امور زنان بیان کرد
ایسنا/قم فعال فرهنگی امور زنان با اشاره به ابعاد مختلف حجاب، نهادینه کردن بینش محجبه بودن و تاثیرات آن در محیط خانه را یکی از مهمترین مسیرهای تثبیت حجاب دختران دانست.

چگونه دخترانی با حجاب تربیت کنیم؟!

بحث حجاب یکی از مهمترین مباحثی است که امروز در عرصه فرهنگی مورد عنایت واقع شده و بسیاری از تحلیلگران اجتماعی نیز به ارایه تحلیل های موضوعی و مبنایی در این خصوص پرداخته اند. پرداختن به این مساله که مساله عفاف چه نسبتی با حجاب دارد و یا اینکه حجاب چه انواعی دارد و چرا بر ما واجب شده است و تاثیرات آن چیست و آیا مساله عفاف و حجاب صرفا موضوعی زنانه است یا مردان را نیز شامل می شود از جمله مباحث مهمی است که باید در محیط های علمی و فرهنگی و رسانه‌ای به بحث گذاشته شود.

در همین رابطه نرگس نیازمند یکی از فعالان فرهنگی استان قم در گفتگو با ما به ابعاد مساله عفاف و حجاب پرداخت. وی در پاسخ به این سوال که چرا بحث عفاف و حجاب همیشه به عنوان یک مطالبه از زنان مطرح است و کسی از مردان مطالبه نمی کنند؟ گفت: عفاف در قرآن هم برای زنان و هم برای مردان آمده است. خداوند در سوره مبارکه نور رعایت عفاف را هم از زنان و هم از مردان می خواهد. این که می‌فرمایند چشم خود را از نامحرم فرو بندید مساله بسیار مهم و عمومی است.

وی افزود: اما چرا بیشتر در مورد زنان مطرح می‌شود این ریشه‌های فرهنگی عمیقی دارد و برمی‌گردد به فرهنگ گذشته ملت ها و دیدگاه هایی که و بیشتر از زنان انتظار عفاف داشتند. اما دین اسلام رعایت عفاف را هم از زنان و هم مردان میخواهد نه فقط از زنان. البته به خاطر زیبایی زنان و آن وجوهی که در ساختار بدن زنان است بر مساله حجاب توسط بانوان تاکید شده است.

نیازمند در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر و تحولات شگرف در حوزه سبک زندگی و پوشش که متاثر از فضای رسانه ای و فضای مجازی سالهای اخیر است چگونه می توان جوانان امروز را به سمت حجاب برتر سوق داد؟ اظهارکرد: در سال های اخیر شاهد آن هستیم که سبک زندگی و نوع پوشش تا حدود زیادی متاثر از فضای مجازی است. اما اگر بخواهیم راه حل این مشکل را بیابیم می‌بایست در بینش عمیق فرزندانمان و نوع جامعه پذیری آنان جستجو کنیم خصوصا در آموزش و پرورش ما می‌بایست این پرورش شکل بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سالهای اخیر بیشترین هجمه ها را علیه حجاب داشته‌ایم، می‌بایست آموزش و پرورش ما هم تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشد. برای سوق دادن جوانان به سمت حجاب برتر می بایست اقدامات فرهنگی اساسی و ریشه دار در آموزش و پرورش و جامعه و رسانه‌ها ایجاد شود. در واقع نوع آموزش به فرزندانمان نیاز به بازنگری جدی دارد.

این فعال امور زنان در پاسخ به این سوال که آیا چادر حجاب برتر است و یا می توان جایگزین های دیگری هم برای آن پیدا کرد؟ گفت: طبق آیه ۵۹ سوره احزاب چادر حجاب برتر است اما اینکه بتوانیم جایگزین های دیگری مخصوصاً مطابق با تغییر سلایق زنان داشته باشیم. مسلما می توان این کار را انجام داد اما اینکه این جایگزین ها کاربردشان تا چه زمان و چه بسا سالهای بعد مجدداً سلایق افراد تغییر کند که این موضوع می بایست مورد مداقه جدی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این که خانواده ها چگونه باید با دخترانی که نمی‌خواهند چادر سر کنند برخودر کنند؟ گفت: این که دختران نمی‌خواهند چادر سر کنند بحث بسیار مفصلی هست اما به صورت کلی باید علت یابی کرد. ممکن است علت آن دین گریزی باشد که اگر این باشد نیاز به یک نوع برخورد دارد خاص دارد. اما علت ممکن است در اکثر مواقع مشکل اصلی دین گریزی نباشد و دختر می خواهد خودش یک نوع حجاب را انخاب کند که این موضوع نیز به تغییر سلیقه دختر یا خانواده وی باز می گردد. 

نیازمند اظهارکرد: در بسیاری از موارد ممکن است بینش دختران ما عمیق نشده باشد و یا در موضوع حجاب به خوبی مسایل را برای آنها واکاوی نکرده باشیم. مساله حجاب ونوع آن به آموزش های درون خانوادگی و نوع بینش و روابط درونی آنها بر می گردد و اگر به خوبی این مساله در درون خانواده تعلیم داده شود دختران نیز برای با حجاب بودن فشاری را نیز تحمل نخواهند و خودشان مسیر را پیدا خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت حجاب در قم با نمونه و الگوی طراز تمدنی قم همگون است؟ گفت: وضعیت حجاب در قم مقداری از تراز تمدن اسلامی فاصله گرفته است و می‌بایست تلاش کرد تا این شکاف کمتر شود. اینکه ما بخواهیم برای یک شهر  الگو و معیار اسلامی بحث های فرهنگی را ارائه دهیم نیاز به کار و تلاش فراوان دارد.

وی اظهارکرد: تمدن سازی و اسلامی کردن جامعه و برای ایجاد فرهنگ اسلامی می بایست از تمام ظرفیت های مختلف کمک گرفت گرفته شود و شاید حتی تحول فرهنگی در بین مردم می بایست اتفاق بیفتد. در این راستا میتوان به سمت تقویت معنویت جامعه  که در گام دوم انقلاب به آن توصیه شده است حرکت نمود.

نیازمند بیان کرد: این جریان با مشارکت مردمی در محلات و بین خانواده ها می تواند اثرات قابل توجهی در تقویت معنویت داشته باشد و نقش زنان در این طرح بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام


10619642
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است