اقتصادی 22:43 - 05 آذر 1393
رضا کربلایی:۴ روز بعد از پایان نشست هسته‌ای ایران و ۱+۵، باردیگر وین در صدر اخبار جهان قرار گرفته است.

امروز بازارهای جهانی چشم به وین و نشست مهم آن یعنی وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دوخته‌اند تا ببینند این قدرت‌های نفتی برای آینده بازار چه تصمیمی می‌گیرند؟ اما این نشست با نشست‌های قبلی اوپک کمی متفاوت است. با توجه به تحرکات و تحولات بازار نفت در 6‌ماه گذشته، به‌نظر می‌رسد نشست166 به صحنه قدرت‌نمایی و رویارویی دولت‌های نفتی با محوریت ایران و عربستان بدل شود؛ هرچند در ظاهر مقامات نفتی در اظهارات خود سعی دارند این رویارویی را نشان ندهند. در این رابطه وزیر نفت ایران پس از دیدار با وزیر نفت عربستان گفته که دیدگاه‌های ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک است.

شانا ارگان رسانه‌ای وزارت نفت از وین اتریش به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات وزرای نفتی دو کشور همسایه اعلام کرد: دیدار زنگنه و النعیمی در فضایی دوستانه برگزار شد و وزیر نفت عربستان مصافحه بسیار گرمی با وزیر نفت ایران و هیأت همراه داشت. آیا این خبر به‌معنای توافق دوکشور برای رسیدن به اجماع نظر در اوپک جهت کاهش تولید نفت اوپک است؟

نمودار

قیمت جهانی نفت دیروز به‌واسطه نشست بی‌نتیجه برخی کشورهای خارج اوپک بازهم کاهش یافت و به حدود 75دلار رسید. تصمیم اوپکی‌ها برای تغییر در سیاست‌های این سازمان البته بستگی به چند عامل دارد؛ نخست ارزیابی آنها از رشد اقتصادی جهان در سال آینده، دوم تصمیم آنها درباره میزان تولید و عرضه نفت به بازار و سوم اینکه کدام کشور باید سقف تولید خود را کم کند و کدام کشورها از این قاعده مستثنا خواهند شد.

برخی خبرها حکایت از آن دارد که 3کشور؛ ایران به‌واسطه تحریم‌ها و لیبی و عراق به‌واسطه جنگ‌ها و تنش‌های داخلی از کاهش احتمالی تولید نفت معاف می‌شوند، اما این انتظار که عربستان از موضع خود کوتاه بیاید و از تولید خود کم کند، یک علامت سؤال بزرگ است.

کشوری که یک‌سوم از تولید اوپک را به‌خود اختصاص داده و کمبود نفت کشورهایی چون ایران و عراق و لیبی را در این سال‌ها جبران کرده، حاضر به بازپس دادن سهم این کشورها از بازار جهانی نفت نیست. اوپکی‌ها امروز چه تصمیمی می‌گیرند؟ کاهش تولید، کاهش سهم برخی کشورها از بازار یا حفظ وضع موجود؟ در ایران همه نگاه‌ها اما به دیپلماسی نفتی بیژن زنگنه و همکارانش در وزارت نفت دوخته شده که آیا می‌تواند عربستان و دیگر کشورهای همسو با سیاست‌های نفتی دولت ریاض را راضی کند تا منافع اوپک را بر منافع ملی خود ترجیح دهند؟ ساعت 30: 12 امروز به وقت تهران وزرای نفتی اوپک پشت‌درهای بسته مذاکرات خود را برای تعیین سقف تولید آغاز می‌کنند.

  • آخرین خبر‌ها در آستانه نشست 166

مؤسسه تحقیقاتی فیچ : اکوادور، آنگولا و ونزوئلا از سقوط قیمت نفت بیشترین آسیب را خواهند دید.

تحلیل برخی کارشناسان: درصورت کاهش یک میلیون بشکه از تولید نفت اوپک احتمال بازگشت قیمت به 100دلار جدی است.

زنگنه: در شرایط مازاد عرضه، دیگر تولیدکنندگان بازار نفت باید با اعضای اوپک متحد بوده و در کاهش تولید مشارکت کنند. البته ایران هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید خود (درصورت کاهش رسمی سقف تولید اوپک) ندارد.رافائل رامیرز وزیر امور خارجه ونزوئلا: دولت کاراکاس برای تثبیت قیمت نفت در بازار حاضر به کاهش تولید و عرضه نفت خود است.

علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان: شرایط بسیار خوب است و وی بیشتر از این نمی‌تواند خوشحال باشد. قیمت نفت هرازگاهی بالا می‌رود و گاهی پایین می‌آید. این نخستین‌بار نیست که بازار با مازاد عرضه مواجه شده است. اکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه: تولید نفت شرکت‌های نفتی روسیه در سال ٢٠١٥ میلادی ثابت می‌ماند. تردید دارم که اوپک نسبت به کاهش سقف تولید خود تصمیمی بگیرد.

استفان شراک، کارشناس بازار نفت: قیمت‌های جهانی نفت در حال حاضر به کف قیمت نزدیک شده‌اند و عربستان به‌احتمال فراوان به تقاضای کاهش تولید نفت که از سوی ایران مطرح شده پاسخ منفی می‌دهد.وزارت انرژی مکزیک از توافق این کشور با ونزوئلا، روسیه و عربستان سعودی برای نظارت مداوم بر بازارهای جهانی نفت خبر داد.

مدیرعامل شرکت روسنفت روسیه: کاهش قیمت نفت می‌تواند موجب جابه‌جایی شرایط پروژه‌های سرمایه‌بر و در نتیجه تأثیرگذاری برمیزان تولید نفت روسیه شود.روسیه، عربستان، ونزوئلا و مکزیک برای کاهش تولید توافق نکردند.برخی کارشناسان نفتی از نزدیک‌شدن اعضای اوپک به توافق برای کاهش تولید نفت خبر دادند.وزیر انرژی الجزایر: اوپک برای ایجاد ثبات در بازارها به‌دنبال راه‌حلی همه‌جانبه است. این اقدام برای ایجاد ثبات بسیار ضروری است.دویچه بانک: همه چشم‌ها به نشست اوپک دوخته شده است. پیش‌بینی می‌شود اعضای این سازمان برای کاهش روزانه یک‌میلیون بشکه از تولید نفت خود به توافق برسند.


5280304
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است