استانی 13:27 - 30 فروردین 1400
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:
ایسنا/اصفهان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر نرخ خرید تضمینی گندم عادلانه نباشد، احتمال قاچاق آن وجود دارد، گفت: با توجه به حساسیت موضوع و استراتژیک بودن محصول گندم، صحبت هایی برای تغییر و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم وجود دارد، اما هنوز قیمتی اعلام نشده است.

نرخ خرید تضمینی گندم عادلانه نباشد، احتمال قاچاق وجود دارد

روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم تغییر نکند، احتمال شکل گیری بازار سیاه و قاچاق وجود خواهد داشت و دچار کمبود گندم می‌شویم!

اصغر رستمی در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی مسائل در حوزه گندم استانی و برخی کشوری است و در حال حاضر برای حفظ گندم در داخل کشور، مکاتباتی با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور انجام داده ایم، تا نسبت به تغییر نرخ خرید تضمینی این محصول تجدیدنظر شود.

وی در خصوص گلایه و انتقاد کشاورزان از نرخ خرید تصمینی گندم و جو اعلام شده از سوی دولت، یادآور شد: باید توجه داشت که در حوزه گندم صادرات نداریم، اما در صورتی که نرخ خرید تضمینی این محصول عادلانه نباشد، احتمال قاچاق گندم وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به صحبت شافعی رئیس اتاق بازرگانی کشور که دچار کمبود گندم می‌شویم، گفت: بخش از این صحیت به کاهش سطح زیر کشت گندم و دیگری به اختلاف نرخ گندم آزاد با نرخ تصمینی آن برمی گردد که در تمام استان ها مطرح است.

وی با بیان اینکه شورای اقتصاد برای سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم را ۴۰۰۰ تومان اعلام کرد، گفت: با توجه به حساسیت موضوع و استراتژیک بودن محصول گندم، صحبت هایی برای تغییر و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم وجود دارد، اما تا به امروز هیچ قیمتی اعلام نشده است.

رستمی ابراز امیدواری کرد که با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های تولید محصول، قیمتی متناسب با این محصول و هزینه ها در نظر گرفته شود تا کشاورز رغبت به تحویل گندم به دولت داشته باشد، همچنین اقتصاد و معیشت آنها تامین شود و از همه مهمتر از قاچاق گندم به عنوان محصولی استراتژیک جلوگیری شود.

وی درباره اینکه سالیان گذشته بارها صحبت از خودکفایی تولید گندم در کشور شده بود، در حالی که شاهد واردات این محصول هستیم، توضیح داد: هر کشوری که تولید گندم آن محقق نشود نسبت به واردات آن اقدام می کند و با توجه به شرایط بارش ها و خشکسالی ها در برهه های مختلف زمانی، میزان متفاوتی گندم وارد کشور شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر باید سعی در حفظ و ذخیره این محصول استراتژیک در استان داشته باشیم.

وی به شرایط خشکسالی و کم بارشی کشور در سال زراعی و آبی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: درصد زیادی از مزارع کشور درگیر کم بارشی هستند و کاهش بارش ها بر منابع آبی تاثیر گذاشته است، از سوی دیگر با توجه به وابستگی بخش کشاورزی به آب به طور قطع، این شرایط محصولات و سطح زیرکشت و تولید گندم را تحت تاثیر قرار داده است.

رستمی با اشاره به اینکه استان اصفهان در سال زراعی یاد شده با کمبود بارش و افت شدید منابع آبی روبرو است، تاکید کرد: زمانی که منابع آبی کم شود، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در پی کاهش بارش ها، زاینده رود از پاییز سال گذشته تاکنون باز نشده است، توضیح داد: گندم و جو از جمله محصولات کشت پاییزه هستند و با توجه به اینکه سطح قابل توجهی از این کشت، در حوضه آبریز زاینده رود است، تولید نیز کاهش پیدا می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به کاهش سطح زیرکشت گندم و جو در استان و حوضه زاینده رود اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم و جو پاییزه نسبت به سال زراعی ۹۹_۹۸ کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه کاهش سطح زیرکشت باعث کاهش تولید می شود، تاکید کرد: متاسفانه وضعیت بارش ها در مناطق دیم زار و سایر کشت های آبی استان مناسب نیست و اگر مدیریت درستی در کشت ها نداشته باشیم، شاهد کاهش تولید خواهیم بود.

رستمی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم و همچنین ۵۴ هزار هکتار جو در استان کشت شده است، از کشاورزان استان خواست با توجه به اینکه با منابع آبی در اختیار، گندم و جو موجود را حفظ کرده تا کاهش عملکرد دو محصول صرفا به سطحی که در حوضه زاینده رود کشت نشده برگردد.

وی گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۸ هزار هکتار گندم استان در مناطق دیم است، امیدواریم بارش های اردیبهشت ماه در مناطق غربی استان مناسب باشد تا برداشت مناسبی از این اراضی داشته باشیم.

انتهای پیام


11032125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است