فرهنگی‌هنری 14:24 - 10 آذر 1394
کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» به قلم سیدابوالفضل رضوی از سوی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

«درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» بر پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، این پژوهش، دارای دو بخش «تاریخ نگاری و جایگاه آن در اسلام» با محورهای ملاحظه‌هایی درباره تاریخ و تاریخ نگاری و بینش و روش در تاریخ نگاری اسلامی و «جایگاه تاریخ نگارانه مورخان ایرانی» با محورهای جایگاه تاریخ نگارانه یعقوبی، جایگاه تاریخ نگارانه مقدسی، جایگاه تاریخ نگارانه گردیزی و جایگاه تاریخ نگارانه ابن فندق است.

مؤلف در مقدمه کتاب می‌نویسند: این مطالب با این انگیزه طرح شده است که ضمن مفهوم­ پردازی و طرح مباحث نظری موضوع و در حکم پیش­ درآمدی بر مباحث دیگر باشد و بخش دوم نیز مروری کلی بر سیر تحول تاریخ­ نگاری است.

رویکرد سلبی مذکور با اهتمام به سیالیّت مفهوم تاریخ­ نگاری و سهم به سزای برداشت­‌های تفسیری در شناخت تاریخ نگاری اسلامی و در پرتو طرح سوال­‌هایی از این قبیل مطرح شده‌ ­است که: با وجود زمینه‌های مؤثر و مثبت اهتمام به تاریخ و فراهم شدن اسباب پرداختن مسلمانان به تاریخ­ نگاری و مهم­تر تأکید مبانی اسلامی بر عقلانیت، چرا مورخان مسلمان سعی در رویکرد خردگرایانه به تاریخ نکردند؟

نظر به دستاوردهای غنی و پر اعتنای مسلمانان در حوزه تاریخ­ نگاری، چرا روش­ شناسی مستقل و معطوف به دگراندیشی در میان مورخان مسلمان پدید نیامد؟ با وجود ارتباط تنگاتنگ و اقتباس مورخان مسلمان از روش­های علوم دینی و خاصه علم حدیث و علم رجال در تبیین و شناخت تاریخ، چرا از روش­ های پر کاربردی نیر علم­الدرایه و علم‌الاصول- که با رویکردی عقلی در فهم علوم دینی از آنها استفاده می­‌شد- در تحلیل و تفسیر تاریخ بهره نگرفتند؟

با وجود خرده­ گفتمان­‌های فکری– فرهنگی کارآمدی مثل معتزله، اخوان‌الصفا و تشیع که خردگرایانه ­تر با اندیشه و اعتقاد برخورد می‌کردند چرا گفتمان تاریخ­ نگارانه‌ی روشمند و عقلی کارآمدی- هر چند در حاشیه- شکل نگرفت و قاطبه تاریخ­نگاران مسلمان به رهیافت اِسنادی و سنتی اکتفا کردند و حتی محدود مورخان دگراندیش نیز تا زمان ابن­ خلدون، سعی چندانی در ارائه مبانی نظری و روشی منسجم و مؤثری نکردند و شخص ابن خلدون هم مبانی نظری مطروحه خویش را در تاریخ نوشته­‌هایش به کار نگرفت؟ بینش تاریخی حکیمان مسلمان و کم ­اعتنایی بلکه بی اعتنایی آن­ها به شأن معرفتی تاریخ در این مسیر چه اندازه تأثیرگذار بود؟

در بخش دوم کتاب جایگاه تاریخ­ نگارانه چهار مورخی که در قرون سوم تا ششم هجری می زیسته‌اند را نویسنده مورد بررسی قرار می‌دهد. احمدبن ابی یعقوب معروف به «ابن واضح» (متوفای اواخر قرن سوم.ه) صاحب «تاریخ یعقوبی»، «ابو نصر مطهر بن طاهر مقدسی»(متوفای نیمه دوم قرن چهارم.ه) صاحب «البداء و التاریخ»، ابوسعید عبدالحی بن ضحاک بن محمود گردیزی (متوفای نیمه قرن پنجم .ه) صاحب «تاریخ گردیزی»، و «ابوالحسن علی بن زید بیهقی» مشهور به «ابن فُندُق» (متوفای نیمه دوم قرن ششم .ه) و صاحب «تاریخ بیهق» چهار مورخ مورد نظر در پژوهش پیش رو هستند.

بینش و روش تاریخ­نگارانه هر یک از این مورخان، به شیوه‌ای تقریبا هماهنگ، با در نظر داشتن گفتمان فکری- فرهنگی عصری که در آن می‌زیسته‌اند و با مروری بر زیست نامه و محتوای آثار ایشان تبیین و تفسیر شده است.

کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» به قلم سید ابوالفضل رضوی با بهای 20000 تومان از سوی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

http://fna.ir/K01P67

7454781
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است