علمی فناوری 12:01 - 01 بهمن 1396
معاون نوآوری معاونت علمی:
معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها اخذ نشان ملی استاندارد مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان نیست گفت: نشان ملی استاندارد صرفاً معطوف به کیفیت محصولات نیست.

مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان اخذ نشان ملی استاندارد نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود شیخ زین‌الدین در نشست تخصصی و توجیهی آیین‌نامه اجرایی صدور گواهی انطباق، گواهی محصول و نشان استاندارد دانش نماد، با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان داده اخذ نشان ملی استاندارد مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان نیست گفت: نشان ملی استاندارد صرفاً معطوف به کیفیت محصولات نیست، بلکه علاوه بر این نیازمند آن است که بتواند به تولید انبوه و آزمایشگاهی نیز دست یابد.

وی به ایجاد سلسله نشست‌های مرتبط با موضوع استانداردسازی شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی اشاره کرد و گفت: طبق بررسی ها مشکل بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، اخذ نشان ملی استاندارد نیست، چراکه نشان ملی استاندارد صرفاً معطوف به ویژگی‌ها و عملکرد محصول نیست و دارای یک سری ضوابط و مقررات خاص خود است.

وی ادامه داد: بحث صدور گواهی انطباق و گواهی صدور محصول و البته در ادامه نشان دانش نماد، راهکار اساسی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است، که این معاونت با همکاری سازمان ملی استاندارد، برای فراهم‌سازی امکانات، با مصوبه شورای عالی استاندارد، این فرصت را به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهد تا با بهره‌گیری از استانداردهای معتبر بین‌المللی یا استاندارد ملی استاندارد، گواهی‌نامه‌ای معتبر برای تأیید محصول خود دریافت کنند. 

شیخ زین الدین افزود: این آیین‌نامه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای در بهمن‌ماه سال گذشته با نشان ملی استاندارد امضاء و سپس مصوبه شورای عالی استاندارد پیگیری و اخذ شد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، ۲ هدف اصلی را در پی انعقاد این تفاهم‌نامه معرفی کرد و گفت: پس از پیگیری‌های لازم و برگزاری نشست‌های تخصصی در پی حل مشکلات موجود شرکت‌های دانش‌بنیان، نخستین و مهم‌ترین هدف حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان بود و در گام بعدی شرایط را به‌گونه‌ای‌ فراهم ساختیم تا فرایند صدور این گواهی‌نامه‌ها، حداکثر همخوانی را با قوانین جاری و رویه‌های موجود سازمان ملی استاندارد داشته باشد. 

شیخ زین‌الدین با اشاره به اینکه در اکثر مواقع مشکل اساسی نداشتن تعریف اساسی از مسئله است گفت: بحث صدور گواهی انطباق و صدور محصول و البته در ادامه دانش نماد مسئله مهمی است که می‌تواند راهکار قابل‌توجهی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌حساب آید.   

وی بابیان اینکه در تجاری‌سازی فناوری عمدتاً در راستای کمک به شرکت‌ها تنها به مقوله پرداخت تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی پرداخته می‌شود گفت: در مقوله حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار از دولت تنها ارائه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی است. درصورتی‌که مسئله مهم است که بتوانیم مسیر را برای فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب سرمایه هموار کنیم.  در این راستا در فاز نخست ۵۰ شرکت دانش‌بنیان از مجموعه شرکت‌های فعال در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی  برای اجرای آزمایشی آیین‌نامه  انتخاب شدند.



معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه مطابق روال نشان ملی استاندارد را به محصولی ارائه می‌دهند که به تولید انبوه یا حداقل تولید آزمایشگاهی رسیده باشد، خاطرنشان کرد: ریسک تولید محصولات دانش‌بنیان بالاست، ازاین‌رو ضروری به نظر می‌رسید تا شرکت‌های دانش‌بنیان قبل از اینکه به تولید برسند، این گواهی انطباق دانش نماد را دریافت کنند تا پیش از اخذ علامت استاندارد ملی با در دست داشتن گواهی انطباق یا گواهی محصول بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کرده و محصول خود را به تولید انبوه برسانند. 

شیخ زین‌الدین اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ازاین‌پس می‌توانند  به‌منظور پیگیری این موضوع و آگاهی از چگونگی اجرای آیین‌نامه و دریافت گواهی‌نامه به دفتر نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت نوآوری و تجاری‌سازی مراجعه کنند.  


9647495
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است