اقتصادی 18:05 - 25 مهر 1396
مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد اظهار کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه ارائه اطلاعات بهنگام خود همکاری مناسبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی نداشته و یا حتی اموالی را که به عنوان دارایی‌های مازاد در اختیار دارند ارائه نمی‌دهند. وجود برخی بی‌مهری‌ها و عدم اهتمام ویژه مسئولان دستگاه‌های اجرایی دولتی باعث شده تا اطلاعات جامع و زمان‌بندی شده دراختیار متولیان امر قرار نگیرد.

قصور برخی دستگاه ها در ارایه اطلاعات اموال مازاد

به گزارش ایسنا، فریدون قربانپور از ثبت بیش از ۳۵۰ هزار رکورد اطلاعاتی اموال و دارایی های دولت در سامانه اموال دستگاه های اجرائی خبر داد و گفت: این رقم  نیمی از اموال و املاک دولت را شامل میشود و باید بقیه اموال و دارایی ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی که تاکنون در سامانه ثبت نشده در سامانه سادا (سامانه اموال دستگاه های اجرائی) ثبت شود.

اوی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و تاکیدات رئیس جمهور، وزارت اقتصاد موفق شد با هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی گام‌های مهمی را در جهت انضباط مالی و محاسباتی و شفافیت کامل مالیه عمومی بردارد و در این راستا اقدام به طراحی پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت کرده است.

قربان پور ادامه داد: وزارت اقتصاد در راستای تحقق اهداف پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت، اقدام به هماهنگی و ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی کرد. در فاز نخست پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت که از نیمه دوم سال ١٣٩٤ در دولت تدبیر و امید با حضور مسئولان عالی دستگاه‌های اجرایی کشور عملیاتی شد،   در ۳۰ مهرماه سال جاری با حضور برخی نمایندگان مجلس، وزرا و برخی استادان دانشگاه، عملکرد آن ارائه و پیشنهادات و نظرات کارشناسی متخصصین دریافت خواهد شد.

او درباره فاز بعدی توضیح داد: در فاز بعدی جمع‌آوری اطلاعات اموال دولتی، با اجرای حسابداری تعهدی، ضمن تقویم و ارزش‌گذاری دارایی‌ها، ارزش ریالی تمام اموال و دارایی های در اختیار دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری و در صورتحساب ذی ربط و تلفیقی آن ها در ترازنامه مالی دولت جمع‌آوری خواهد شد، تا به این ترتیب بتوان گزارش جامعی از میزان و ارزش اموال و دارایی های دولت به دولتمردان برای برنامه‌ریزی و تصمیم گیری ارائه داد.

مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد همچنین گفت: تاکنون بیش از ۳۴۰۰ دستگاه اجرایی ملی و محلی به سامانه سادا متصل شده‌اند. دستگاه‌ها هم‌ اکنون در حال ورود تدریجی اطلاعات خود به این سامانه هستند و این در حالی است که با توجه به بلوکه شدن برخی دارایی‌ها در دستگاه‌های اجرایی، نیاز به هماهنگی اطلاعات و انسجام برای انجام اقدامات اساسی در زمینه شفاف‌سازی درست اطلاعات است.

قربان پور توضیح داد: رصد دقیق و به روز رسانی اطلاعات اموال دولتی می‌تواند رهاسازی بخش عظیمی از دارایی‌ها و صرفه‌جویی در بودجه کل کشور را در پی داشته باشد. با استفاده درست و مطلوب از این اطلاعات می‌توان علاوه بر افزایش کارایی اموال دولت، وجوه زیادی نیز از این محل به حساب دولت واریز و از این طریق تأمین منابع مالی پایدار را رقم زده و بدهی‌هایی که به دلایل مختلف از طریق دستگاه‌های اجرایی به دولت تحمیل شده را مدیریت کرد.

قربانپور اضافه کرد: در این راستا فروش دارایی‌های مازاد، اجاره اموال، انتشار صکوک، ترهین و مشارکت از جمله زمینه‌هایی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب و تخصیص بهینه و متناسب به سیستم انضباط مالی کشور کمک شایان کند.

وی انتقاد کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه ارائه اطلاعات به هنگام خود همکاری مناسبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی نداشته و یا حتی اموال را به عنوان دارایی‌های مازاد در اختیار دارند ارائه نمی‌دهند. وجود برخی بی‌مهری‌ها و عدم اهتمام ویژه مسئولین دستگاه‌های اجرایی دولتی باعث شده تا اطلاعات جامع و زمانبندی شده دراختیار متولیان امر قرار نگیرد. با جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی ۳۵۰ هزار رکورد اطلاعاتی و مستندسازی و تثبیت مالکیت اموال به نام دولت، تاکنون ارزشی بالغ بر هفت هزار هزار میلیارد ریال از محل برآورد ارزش تقویمی این اموال در خزانه دولت شناسایی و ارزش‌گذاری قطعی شده است.

وی درباره غیرمتمرکز سازی خزانه اسناد مالکیت نیز  گفت: هم در اداره کل اموال دولتی خزانه اسناد مالکیت داریم که دستگاه‌های ملی و مرکزی را پوشش می دهد و مشابه آن را در ۳۱ استان کشور نیز داریم که اسناد محلی را طبقه‌بندی و ثبت و ضبط می کند.

قربانپور با اشاره به انجام مطالعات تطبیقی در خصوص سامانه جامع اموال دولت در سایر کشورها گفت: در سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه کارهای مشابه بسیار خوبی صورت گرفته که موفقیت آمیز نیز بود و ما در سامانه مزبور از تجربه آنها استفاده کردیم.

انتهای پیام


9483483
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان بخش خصوصی و مردم در بخش مسکن برای تحقق شعار امسال بسیار حائز اهمیت است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بندر شهید رجایی گفت: با توجه به سرویس و تعمیرات تمامی شناور‌ها امسال از ابتدای اجرای طرح نوروزی هیچ شناوری از سرویس خارج نشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است