ورزشی 01:00 - 04 فروردین 1396
کشتی فرنگی ایران در سالی که گذشت
کشتی فرنگی ایران در سال 95 روزهای تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت. با این تفاوت که تعداد روزهای تلخ بسیار بیشتر از اندک روزهای شیرینش بود.

اشک‌هایی که ریخت، آرزوهایی که بر باد رفت!

به‌ گزارش ‌ایسنا، المپیک 2016 ریو مهمترین رویدادی بود که کشتی فرنگی ایران طی سال گذشته پشت سر گذاشت، رویدادی که نتایج آن مطابق انتظارات مردم ایران نبود و بر خلاف المپیک لندن نتایج دور از انتظاری بدست آمد تا بسیاری از آرزوها و خواسته‌های مردم کشتی دوست ایران بر باد برود.

بدون شک بدترین خاطره‌ای که از کشتی فرنگی ایران در سال 95 در اذهان مردم ایران باقی‌ مانده، نتایج ضعیف و یا دور از انتظار فرنگی کاران ایران در  المپیک 2016 ریو بود. المپیکی که پایانی تلخ برای فرنگی کاران عنوان‌دار ایران و در راس آن ها حمید سوریان داشت.

علاوه بر این، صحنه هایی همچون اشک های محمد بنا، ناکامی حمید سوریان و امید نوروزی 2 طلایی ایران در المپیک لندن و... نیز خاطرات تلخ برجامانده از ریو شد.

به دنبال این نتایج و با توجه به کار سخت پوست اندازی در کشتی فرنگی ایران و لزوم میدان دادن به جوانان و پذیرش ریسک عدم نتیجه گیری مناسب طی یکی دو سال آینده و بسیاری دلایل دیگر در نهایت محمد بنا چاره‌ای بهتر از کناره گیری از تیم ملی و خداحافظی همیشگی با دنیای کشتی ندید.

اشکانی سرمربی جوان کشتی فرنگی نوجوانان ایران که توانست پس از 20 سال این تیم را بر سکوی نخست جهان برساند به اتفاق آرای اعضای شورای فنی جانشین بنا شد تا آغازگر راهی پرپیچ و خم،سخت و پرفشار شود و با پشتوانه سازی در کشتی فرنگی ایران،چشم‌انداز روشن‌تری برای موفقیت در المپیک 2020 ترسیم کند،کاری دشوار که باید منتظر ماند و دید آیا چهره محجوب کشتی ایران از پس آن برمی‌آیاد یا خیر؟

در کنار این خاطرات تلخ،البته می‌توان به قهرمانی نوجوانان فرنگی‌کار ایران در مسابقات جهانی و قهرمانی تیم بدون ادعای سیناصنعت ایذه در جام باشگاه‌های جهان نیز اشاره کرد.

در ادامه‌ این مطلب به اتفاقات مهم تلخ و شیرین کشتی فرنگی ایران در سالی که گذشت اشاره می‌شود.

  یکم اردیبهشت 95

* ناکامی سوریان برای دومین بار در کسب سهمیه المپیک

دارنده هفت مدال طلای جهان و  المپیک پس از این که نتوانست در نخستین مرحله رقابت‌های گزینشی  المپیک در قزاقستان سهمیه بگیرد، در دومین دوره در اولانباتور مغولستان نیز  ناکام ماند تا تیم محمد بنا برای حضور در ریو باز هم کامل نشود. سوریان دور نخست رومن آمویان ارمنستانی را هفت بر چهار برد، اما در مرحله یک هشتم نهایی در مقابل ایوو آنگلوف بلغار 9 بر چهار باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

البته قاسمی منجزی سنگین وزن با اخلاق تیم ملی که در واپسین لحظات و در اقدامی سنجیده جانشین باباجانزاده شده بود موفق شد سهمیه سنگین وزن را برای ایران بدست بیاورد،کاری که بشیر باباجان‌زاده از عهده آن در قزاقستان بر نیامده بود.

17 اردیبهشت 95

* سوریان کار را در استانبول تمام کرد

پانزده روز پس از رقابت‌های گزینشی  المپیک در مغولستان سوریان با اما و اگرهای زیاد برای سومین مرتبه طی مدتی اندک عازم استانبول شد تا در آخرین مرحله گزینشی  المپیک به روی تشک برود. سوریان ابتدا ایوان لیزاتویچ کروات را 9 بر صفر برد، سپس اریک ویس آلمانی را هشت بر صفر شکست داد. او در نیمه نهایی دیمیترو سیمبالیوک اوکراینی را هشت بر صفر برد و بالاخره در دیدار فینال جسه تیلکه آمریکایی را هشت بر صفر برد و سرانجام با شکستن طلسم راهی  المپیک شد تا ترکیب تیم‌ ‌ملی ایران در این رقابت ها کامل شود. پس از این اتفاق موجی از خوشحالی مردم ایران را فرا گرفت و تبریک‌های زیادی خطاب به سوریان منتشر شد.

* صعود چهار ‌دقیقه ای سوریان به  المپیک

سوریان در حالی موفق به کسب سهمیه المپیک 2016شد که چهار مبارزه خود در استانبول را مجموعا در زمانی حدود چهار ‌دقیقه با پیروزی پشت سر گذاشت.

* ناکامی عنوان داران جهان و المپیک در کسب سهمیه ریو

پس از پایان سه مرحله مسابقات گزینشی  المپیک عنوان داران بزرگی از رسیدن به  المپیک ریو باز ماندند. رمن آموویان ارمنستانی و دارنده مدال برنز  المپیک لندن و نقره و برنز جهان در مسابقات استانبول با شکست مقابل رحمان بیلچی ترک و نایب قهرمان جوانان جهان چهار بر چهار شکست خورد و وداع تلخی با ریو داشت.

ایوو انگلوف بلغار و قهرمان 2013 جهان هم مقابل فرونزه هاروتونیان سوئدی که یک حریف نه چندان مطرحی بود نیز پنج بر دو باخت و حذف شد. آنگلوف در مسابقات گزینشی مغولستان 9 بر چهار حمید سوریان را شکست داده بود.

پیتر مودوس مجارستانی و نفر سوم  المپیک لندن نیز هشت بر صفر به جسه تیلکه آمریکایی باخت و او هم حضور در  المپیک ریو را از دست داد. رواز لاشخی ، نایب قهرمان  المپیک لندن از گرجستان نیز با شکست مقابل رقبا نتوانست به ریو برسد. همچنین بزرگانی همچون ملونین لومونوی ، قهرمان جهان از فرانسه، اولیور هسلر ، نایب قهرمان جهان از آلمان و شالوآ گادبادزه نفر سوم جهان از آذربایجان نیز حضور در  المپیک 2016 را از دست دادند.

30 اردیبهشت

*قهرمانی ایران در جام جهانی شیراز

تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی ایران در مصاف نخست خود در جام جهانی شیراز اوکراین را هشت بر صفر برد. سپس با نتیجه‌ هفت بر یک از سد آذربایجان گذشت که تنها باخت ایران توسط حسین نوری ، پدیده مسابقات انتخابی تیم‌ ‌ملی در وزن 85 کیلوگرم رقم خورد. ایران در سومین دیدار گروهی نیز هفت بر یک ترکیه را برد و راهی فینال شد.در دیدار نهایی نیز شاگردان محمد بنا موفق شدند تیم جوان روسیه را هشت بر صفر شکست دهند تا ایران برای پنجمین مرتبه قهرمان جام جهانی شود.

* غیبت محمد بنا در جلسه شورای فنی

محمد بنا در جلسه شورای فنی که بلافاصله پس از جام جهانی با هدف تعیین تکلیف انتخابی وزن 98 کیلوگرم برگزار شد شرکت نکرد. در این جلسه شورای فنی تاکید کرد که انتخاب ملی‌پوش وزن 98 کیلوگرم باید از طریق اعزام به تورنمنت خارجی یا برگزاری مسابقات درون اردویی مشخص شود. موضوعی که بنا نیز بر پایبندی به قانون در انتخاب‌ها تاکید کرده بود اما در عمل هیچ گاه بین قاسم رضایی و مهدی علیاری که حتی یک ماه بعد از جام جهانی در تورنمنت لهستان و در غیاب بنا مقتدرانه به مدال طلا رسید مسابقه انتخابی برگزار نشد تا قاسم رضایی صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک ریو شود.

علیاری پس از کسب مدال طلای تورنمنت لهستان در گفتگو با ایسنا عنوان کرد"محمد بنا به من قول داده بود اگر در لهستان مدال طلا بگیرم حتما مسابقه انتخابی بین من و رضایی برگزار می‌شود"

* سرمربی روسیه :با تیم درجه چهارم و پنجم خود به ایران آمده بودیم

پس از شکست سنگین روسیه مقابل تیم‌ ‌ملی ایران در فینال جام جهانی، گوگی کوگیاشویلی ، سرمربی این تیم گفت‌: با نفرات چهارم و پنجم خود در جام جهانی شیراز شرکت کردیم و قدرت واقعی ما را در المپیک خواهید دید.

چهار خرداد ماه 95

* بیابانگرد: من هم حق دارم برای حضور در  المپیک بجنگم

افشین بیابانگرد، دارنده مدال برنز جهان و فرنگی کار وزن 71 کیلوگرم ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که می‌تواند در انتخابی وزن 66 کیلوگرم برای حضور در  المپیک کشتی بگیرد، گفت‌: این حق من است  و امیدوارم که کادرفنی به آن احترام بگذارد. البته این موضوع هیچ گاه عملی نشد.

* خادم : بنا باید سعه صدر بیشتری داشته باشد

رییس فدراسیون کشتی پس از حواشی به وجود آمده و انتقادات تعدادی اندک از رسانه‌ها به رفتار محمد بنا در جام جهانی شیراز، گفت‌: بنا فرمانده ورزش ایران در المپیک است. بنا باید سعه صدر بیشتری متناسب با جایگاه فنی خود داشته باشد، اما باید فشار ناشی از مسئولیت او را نیز در نظر بگیریم.

 پنجم خرداد

*توهین دستیار بنا به منتقدان

در حالی که پس از صحبت‌های خادم جو کشتی فرنگی آرام شده بود جزینی ، دستیار بنا و عضو شورای شهر اصفهان در اظهاراتی عجیب و به دور از ادب منتقدان به رفتارهای سرمربی تیم‌ ‌ملی در جام جهانی را به داشتن " غرض و مرض" متهم کرد.

14 خرداد

*ایران میزبان جام‌جهانی آزاد و فرنگی 2017 شد

کمیته‌ اجرایی اتحادیه جهانی کشتی میزبانی جام‌های جهانی کشتی و فرنگی سال 2017 را به ایران واگذار کرد.

15 خرداد

*قهرمانی فرنگی‌کاران جوان ایران در قاره کهن

تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی جوانان ایران با سه طلای ابراهیمی ، علیزاده و حسینی، نقره محمدرضا گرایی و برنز علیرضا نجاتی پس از قرقیزستان و قزاقستان به عنوان سومی آسیا رسید.

* شکست قاسمی منجزی مقابل باباجان زاده در لهستان

بشیر باباجان زاده و امیر قاسمی منجزی برای انتخاب ملی‌پوش سنگین وزن ایران در  المپیک راهی تورنمنت لهستان شدند که در مرحله یک چهارم نهایی امیر قاسمی در حالی که از باباجان زاده پیش بود بر اثر یک اشتباه در نهایت چهار بر سه شکست خورد تا علی‌رغم شایستگی فرصت حضور در المپیک را در تصمیمی غیرمنطقی و درعین شایستگی از دست بدهد.

20 تیر

*قهرمانی شاگردان اشکانی در آسیا

تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران با هدایت علی اشکانی با شش طلا، یک نقره  و یک برنز قهرمان آسیا شد.

پس از قهرمانی فرنگی کاران نوجوانان ایران در آسیا علی اشکانی از بی توجهی مسئولان گلایه کرد و گفت‌: انگار نه انگار که قهرمان آسیا شده ایم.

25 تیر

*ترکیب تیم ملی در المپیک اعلام شد

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان ترکیب تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی برای حضور در المپیک اعلام شد. سوریان، نوروزی ، عبدولی، اخلاقی، رضایی و باباجان زاده شش مرد مورد اطمینان بنا در المپیک شدند.

* تمجید خادم از اقدام شورای فرنگی

رسول خادم در مصاحبه‌ای اعلام کرد اینکه شورای فنی کشتی فرنگی برای انتخاب ملی‌پوشان در المپیک به بنا اختیار تام داد تا نفرات دلخواه خود را انتخاب کند حرکت ارزشمند و مدبرانه ای بود.

سه مرداد

*حضور 2 ایرانی در المپیک ریو زیر پرچم آذربایجان

در حالی ترکیب تیم‌ ‌ملی  کشتی فرنگی آذربایجان برای حضور در  المپیک ریو اعلام شد که سامان طهماسبی در وزن 65 کیلوگرم و صبا شریعتی در وزن 130 کیلوگرم دو کشتی‌گیر ایرانی بودند که نامشان در این ترکیب به چشم می خورد.

11 مرداد

*اسفندیاری فر:در هر 6 وزن شانس مدال داریم

ایرج اسفندیاری فر ، مربی تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی با ابراز رضایت از وضعیت جسمی و روحی – روانی فرنگی  کاران ایران در آستانه اعزام به  المپیک ، گفت‌: در هر شش وزن شانس کسب مدال داریم.

17 مرداد

*فرنگی‌کاران ایران بدرقه شدند

 مراسم بدرقه فرنگی کاروان اعزامی کشتی فرنگی ایران به  المپیک ریو برگزار شد

در این مراسم حامی مالی فدراسیون کشتی اعلام کرد که به مدال آوران کشتی ایران در  المپیک به ترتیب یکصد و چهل، هفتاد و سی و پنج سکه بهار آزادی را اهدا می‌کنند.

همچنین اعلام شد که بابت هر مدال به میزان نصف به مربیان آنها پاداش تعلق می‌گیرد. به هر کدام از نفرات اعزامی و مربیان نیز مبلغ 20 میلیون تومان اهدا شد.

24 مرداد

*درگذشت نخستین مربی حمید سوریان

در حالی که سوریان خود را مهیای حضور در رقابت‌های  المپیک می‌کرد، عبدالله زارع، اولین مربی خود را در سن 91 سالگی از دست داد. فوت وی پیام تسلیت وزیر را نیز به دنبال داشت.

24 مرداد ساعت 17:41

* شوک به کشتی ایران

حمید سوریان، دارنده هفت مدال طلای جهانی و المپیک در نخستین مصاف خود در المپیک ریو مقابل شینوبواوتا از ژاپن و دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا در عین ناباوری پنج بر چهار شکست خورد تا پس از شکست در مسابقات گزینشی قزاقستان دومین باخت خود را مقابل این حریف گمنام ژاپنی بپذیرد.

ساعت 18:43

*ادامه سناریوی اعتراضات عبدولی

سعید عبدولی دومین نماینده ایران در روز نخست بود که به روی تشک آمد. او در دور نخست استراحت کرد اما مقابل مارک مادسن دانمارکی نفر دوم جهان، با نتیجه یک بر یک شکست خورد تا دومین شوک به کشتی فرنگی ایران وارد شود. سناریوی اعتراضات عبدولی در پایان این مبارزه نیز جریان داشت تا حدی که او حاضر به ترک تشک کشتی نبود تا اینکه در نهایت با فریاد محمد بنا و در میان اعتراض تماشاگران، با داور دست داد و تشک کشتی را ترک کرد.

ساعت 23:37

*خداحافظ سوریان، خداحافظ المپیک!

نابغه کشتی جهان که با صعود حریف ژاپنی راهی مرحله شانس مجدد شده بود، مقابل المات کبیسپایت قزاق، در حالی که 7 بر صفر پیش بود،ناباورانه ضربه فنی شد تا با حذف از این رقابت‌ها وداع تلخی با المپیک و دنیای قهرمانی داشته باشد. ضعف جسمانی سوریان در شکست‌های تلخ او بسیار مشهود بود به گونه‌ای که او حتی نای بلند شدن از روی زمین را هم نداشت. 

25 مرداد، ساعت 2:06 بامداد

*برنز عبدولی مرحمی بر زخم‌ها

با صعود حریف دانمارکی به فینال، عبدولی به شانس مجدد رفت که در این مرحله ابتدا ویکتور نمس را 2 بر 2 برد سپس در رده‌بندی پیترباشی کشتی‌گیر کهنه کار مجارستانی را 5 بر 2 شکست داد و به مدال برنز رسید تا نخستین مدال‌آور کشتی ایران در ریو لقب بگیرد و اندکی از ناکامی روز نخست را جبران کند.

*خداحافظی احساسی عبدولی

عبدولی پس از کسب مدال برنز در مصاحبه‌ای احساسی از دنیای کشتی خداحافظی کرد اما در فاصله چند ساعت از این کار پشیمان شد.

25 مرداد ساعت 2:24

*بنا: سوریان به شکل بدی از کشتی رفت

سرمربی تیم ملی پس از حذف ناباورانه سوریان گفت: من برای همه و مخصوصا سوریان یک مدال کنار گذاشته بودم. متاسفانه روز سوریان نبود و نتوانست خوب کشتی بگیرد. او یا طلا می‌خواهد یا اصلا مدال نمی‌خواهد. ارزش برنز عبدولی هم به نظر من کمتر از طلا نبود.

ساعت 18:22

*اخلاقی هم ضربه فنی شد

حبیب‌الله اخلاقی که در نخستین مبارزه حریف سوئدی را 10 بر صفر شکست داده بود، در دومین مبارزه خود و در مرحله یک هشتم نهایی مقابل داوید چاکوتادزه روس و دارنده مدال‌های طلا و نقره اروپا ضربه فنی شد تا سریال ناکامی‌های کشتی فرنگی ایران ادامه‌دار شود.اخلاقی در ادامه و با توجه به صعود رقیبش به فینال راهی مرحله شانس مجدد شد و سامان طهماسبی، کشتی‌گیر ایرانی تیم آذربایجان و دارنده دو مدال نقره و سه برنز جهان را 3 بر 2 شکست داد.

ساعت 19:24

*حذف بشیر باباجان‌زاده از المپیک

باباجان‌زاده که در مبارزه نخست منگ کیانگ قهرمان آسیا از چین را برده بود، در مبارزه دوم مقابل ادوارد پاپ نفر پنجم جهان از آلمان 3 بر یک باخت و با توجه به شکست این کشتی‌گیر مقابل رضا کایالپ ترک، وداع زودهنگامی با المپیک داشت. در این وزن صبا شریعتی، فرنگی‌کار ایرانی تیم آذربایجان، به مدال برنز رسید و لوپز کوبایی و رضا کایالپ ترک نیز مدال‌های طلا و نقره را از آن خود کردند.

26 مرداد، ساعت 00:25

*اخلاقی حذف شد و خداحافظی کرد

نماینده وزن 85 کیلوگرم ایران در دومین دیدار شانس مجدد مقابل دنیس کودلا کشتی‌گیر جوان آلمانی یک بر یک باخت تا او نیز وداع تلخی با دنیای کشتی داشته باشد.

ساعت 17:55

*پیروزی خفیف نوروزی مقابل حریف گمنام

امید نوروزی در روز پایانی این مسابقه‌ها نخستین کشتی‌گیر ایران بود که به روی تشک رفت. او مقابل اسپینوزا از ونزوئلا با نتیجه نزدیک 2 بر یک پیروز شد تا نشان دهد با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد. او پس از این برد نزدیک گفت "خسته‌ام، صحبت‌ها باشد بعد از المپیک". قاسم رضایی نیز پس از استراحت در دور نخست خوزه پرز ونزوئلایی را 8 بر صفر برد.

18:56

*نوروزی هم باخت

امید نوروزی در دومین مبارزه مقابل شامگی بولکوادزه گرجستانی و دارنده مدال برنز اروپا و طلای جوانان جهان 2 بر صفر شکست خورد.

19:33

*ناکامی تیم بنا کامل شد، پایان عصر طلایی‌ها

قاسم رضایی در مرحله یک چهارم نهایی مقابل دانیل کابره‌را از کوبا و قهرمان جوانان جهان 4 بر صفر شکست خورد. ضعف جسمانی رضایی نیز مانند دیگر کشتی‌گیران ایران در این مبارزه کاملا مشهود بود تا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نشان دهد نحوه آماده‌سازی تیم ملی در مدت 10 ماه حضور در اردوهای تیم ملی مشکل جدی داشته است.

*19:51

نوروزی هم حذف شد

با وجود قرعه بسیار مناسب نوروزی در المپیک ریو، او با یک پیروزی و یک شکست وداع زودهنگامی با این رقابت‌ها داشت.

19:56

*اشک‌هایی که بر گونه‌ها ریخت

پس از شکست قاسم رضایی و تکمیل ناکامی فرنگی‌کاران ایران در المپیک ریو، محمد بنا سرمربی تیم ملی در راهروهای محل برگزاری مسابقه‌ها و مقابل دوربین‌های تلویزیونی به گوشه‌ای رفت و مانند بسیاری از مردم ایران اشک ریخت.

22:29

*بنا: فقط از مردم عذرخواهی می‌کنم/این ناکامی را به گردن می‌گیرم

پس از نتایج ضعیف فرنگی‌کاران ایران در ریو محمد بنا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ناکامی کشتی فرنگی ایران در المپیک را بر گردن می‌گیرد گفت: فقط از مردم عذرخواهی می‌کنم. البته هر کارشناسی که انتقاد می‌کند راست می‌گوید چرا که توقعات از بنا خیلی بیشتر از این‌ها بود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که می‌ماند یا نه گفت: آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

27 مرداد، 1:46

*پایان کار ایران با 2 مدال برنز

قاسم رضایی که در مرحله شانس مجدد ابتدا دی ژائو از چین را 7 بر صفر برده بود، در دیدار رده‌بندی استفان شوین نفر سوم اروپا از سوئد را 4 بر 4 شکست داد و به مدال برنز رسید تا پرونده کشتی فرنگی ایران با دو مدال برنز در المپیک ریو بسته شود. ایران با این دو مدال برنز در رتبه نهم المپیک ایستاد. کوبا با 2 طلا و یک نقره قهرمان شد، روسیه با 2 طلا و یک برنز دوم شد و ارمنستان هم با یک طلا و یک نقره بر سکوی سوم ایستاد.

2:14

*بنا: شرمنده مردم شدم

سرمربی تیم ملی پس از نتایج ضعیف فرنگی‌کاران ایران گفت: لندن برای من خیلی شیرین تمام شد و ریو بسیار تلخ.

او بار دیگر در پاسخ به سوالی درباره ماندن یا رفتن در تیم ملی گفت: اگر مسئولیتی بر دوشم گذاشته شود باز هم با تمام توان تلاش خواهم کرد.

10 شهریور

*سومی فرنگی‌کاران جوان ایران در جهان

تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران با دو برنز میثم دلخانی و آرمان علیزاده با سرمربی‌گری رضا سیم خواه بر سکوی سوم دنیا ایستاد.

13 شهریور

*خداحافظی محمد بنا از کشتی

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی پس از کسب نتایج دور از انتظار در ریو از سرمربی‌گری تیم ملی استعفا داد.وی در همین رابطه به ایسنا گفت: برای همیشه از کشتی فرنگی خداحافظی کردم.

22 شهریور

*حذف خاک از کشتی فرنگی

اتحادیه جهانی کشتی در تصمیمی جدید اعلام کرد دستور نشستن در خاک به علت کم کاری دیگر در کشتی فرنگی اجرا نمی‌شود و اگر یک کشتی‌گیر برای دومین مرتبه اخطار کم‌کاری بگیرد، بدون توقف کشتی، یک امتیاز به حریفش داده می‌شود و در مرتبه‌های بعدی نیز هر بار اخطار کم‌کاری یک امتیاز برای حریف در پی خواهد داشت. این قانون با توجه به نحوه مبارزات کشتی‌گیران ایران به ضرر آن‌ها تمام شد.

24 شهریور

*قهرمانی شاگردان اشکانی در جهان پس از 20 سال

کشتی فرنگی نوجوانان ایران پس از 20 سال قهرمان جهان شد. امید آرامی و یوسف حسین‌وند برای ایران دو مدال طلا به ارمغان آوردند. محمدرضا مختاری و وحید دادخواه نیز به مدال نقره رسیدند. سرمربی‌گری این تیم بر عهده علی اشکانی بود.

29 شهریور

*علی اشکانی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شد

با کنار رفتن محمد بنا، شورای فنی کشتی فرنگی پس از بررسی گزینه‌های مختلف به اتفاق آرا، علی اشکانی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد.

21 آذر

*عملکرد ضعیف بیابانگرد و قادریان در رقابت های قهرمانی جهان

افشین بیابانگرد و یوسف قادریان در جریان مسابقه‌های جهانی اوزان غیر المپیکی با ارائه نمایشی بسیار ضعیف، با شکست در همان دور نخست، حذف شدند.پس از این اتفاق تعدادی از اعضای شورای فنی که به اشکانی در ابتدای کار قول حمایت حداقل دو ساله داده بودند به انتقاد از او پرداختند و خواستار نتیجه‌گیری مناسب در جام جهانی آبادان شدند.

19 آذر

*قهرمانی غرورانگیز نماینده خوزستان در جام باشگاه‌های جهان

سینا صنعت ایذه، نماینده کشتی فرنگی ایران در جام باشگاه‌های جهان دست به کار بزرگی زد و با شکست نماینده قدرتمند ترکیه در دیدار فینال،عنوان قهرمانی این رقابت‌ها در بوداپست مجارستان را از آن خود کرد.

7دی ماه

*محرومیت 4 ساله باباجان‌زاده به علت دوپینگ

آزمایش دوپینگ بشیر باباجان زاده سنگین وزن تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو و دارنده مدال برنز جهان به علت مصرف ماده ممنوعه تستسترون در جام جهانی 2016 شیراز مثبت و 4 سال از حضور در کلیه میادین کشتی محروم شد.باباجان‌زاده پس از این اتفاق از دنیای کشتی خداحافظی کرد.

4 اسفند ماه

*آغاز مربیگری حمید سوریان

نابغه کشتی ایران و جهان مربیگری در کشتی فرنگی را در یکی از باشگاه‌های تهران آغاز کرد.

* 27 اسفند

*جام جهانی آبادان

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با ترکیبی دگرگون شده و با نفراتی جوان پای به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۷ آبادان گذاشت که در نهایت با عملکردی قابل قبول به عنوان سومی این رقابت‌ها دست یافت.

از میان نفرات المپیکی تنها، سعید عبدولی برای ایران در این رقابت‌ها کشتی گرفت که در مهمترین مصاف مقابل رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپیک از روسیه شکست خورد.

ایران در مرحله گروهی و در دیداری که حکم فینال زودهنگام را داشت، مقابل روسیه با نفرات عنوان‌دارش با نتیجه ۵ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.

شاگردان اشکانی در دیدار رده‌بندی برابر ترکیه به برتری ۶ بر ۲ رسیدند و بر سکوی سوم این رقابت‌ها قرار گرفتند. روسیه نیز با پیروزی پرحرف و حدیث  مقابل جمهوری آذربایجان در دیدار نهایی به عنوان قهرمانی رسید.

انتهای پیام


8946042
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تمرینات تراکتور برای دیدار با نساجی مازندران زیر نظر محمد نصرتی و محمد عسگری پیگیری شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی والیبال ساحلی ایران عنوان نایب قهرمانی تور آزاد آسیایی سامیلا را به دست آورد تا والیبال ایران سومین مدال سال ۱۴۰۳ خود را کسب کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدافع تیم فوتبال استقلال تهران نمی‌تواند تیم خود را در دیدار برابر شمس آذر همراهی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» صفحه رسمی لالیگا ۱۰۰ گل به یاد ماندنی بازیکنان شماره ۱۰ این لیگ را معرفی کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نجمه خدمتی و شرمینه چهل امیرانی به مرحله نهایی مسابقات تیراندازی قهرمانی فدراسیون جهانی و سهمیه المپیک در برزیل راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رحمان محمدی راد به طور رسمی به عنوان سرمربی جدید تیم والیبال شهداب یزد معرفی شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» با موافقت فدراسیون جهانی تنیس ایران میزبان رقابت‌های تنیس ساحلی شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ۴ فرنگی‌کار ایران در ۵ وزن دوم رقابت‌های قهرمانی آسیا با شکست رقیبان خود راهی فینال شدند اما امیررضا ده‌بزرگی با شکست برابر قهرمان جهان از رسیدن به فینال بازماند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات پنج وزن دوم رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با حضور کشتی گیران ایرانی آغاز شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» امشب در دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تیم‌های بارسلونا - پاری سن ژرمن و دورتموند - اتلتیکو مادرید به مصاف هم می‌روند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است