فرهنگی‌هنری 16:29 - 20 آذر 1398
اریک اشپیتزر مارلین آهنگساز و صدابردار اتریشی که میهمان جشنواره فیلم حقیقت است، دستگاه ضبط صدای آنالوگ قدیمی خود را به موزه سینمای ایران اهدا کرد.

هنرمند اتریشی یکی از یادگاری‌هایش را به موزه سینما سپرد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما،محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت، مرتضی رزاق‌کریمی‌قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دکتر بیرگیت گشیر رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران، احمد ضابطی جهرمی، محمد تهامی‌نژاد، محمدرضا دلپاک و جمعی از مهمانان خارجی جشنواره از کشورهای اتریش، رومانی، ژاپن،کره، لهستان، بلژیک و مراکش از موزه سینمای ایران بازدید کردند.

محمدحمیدی مقدم دبیرجشنواره سینماحقیقت ضمن خوشامدگویی به میهمانان ایرانی و خارجی گفت: ما شاهد اتفاقی فرهنگی بسیار خوب در وضعیت متلاطم امروز دنیا هستیم. کار نمادینی که اریک اشپیتزر ما را مشتاق کرد، کار بسیار مهمی در خانواده سینمای مستند بود و حرکت نمادین بسیار زیبایی است.

وی ادامه داد: اریک اشپیتزر( Eric Spitzer Marlyn ) دومین بار است که به جشنواره سینما حقیقت می‌آید سال گذشته ورک شاپ‌های بسیار خوبی در جشنواره برای جوان‌ها در حوزه تخصصی صدا داشت. کار امروز او برای کسانی که نوستالژی سینما دارند خیلی زیباتر است به خصوص برای دوران قدیم عصر آنالوگ و خود دستگاه ناگرا (nagra). یعنی اهمیتی که این  دستگاه در سیستم آموزشی آکادمی در دهه‌های گذشته دارد، در واقع یک ویژگی خاصی را به عبارت ناگرا در سینما داده است.

حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: مفتخر هستیم که شاهد اهدای هدیه اریک اشپیتزر به موزه سینمای ایران باشیم و مفتخریم این جایزه در موزه سینما که خودش گنجینه بی نظیری است و این جایزه در کنار جایزه‌های جهانی که دوران درخشانی در طی این چهل سال داشته قرار می‌گیرد.

در ادامه مدیرعامل موزه سینما در این دیدار از حضور مهمانان تشکر و قدردانی کرد و گفت: موزه سینمای ایران آمادگی آماده هرگونه کمک و همراهی با سینمای مستند داخلی و خارجی به خصوص به جوانان علاقمند را دارد.

اریک اشپیتزر مارلین آهنگساز و صدابردار اتریشی که میهمان جشنواره فیلم حقیقت است، دستگاه ضبط صدای آنالوگ قدیمی خود را به موزه سینمای ایران اهدا کرد.

اریک اشپیتزر نیز در ادامه گفت: تشکر می کنم از رایزن محترم سفارت اتریش در ایران که در انتقال این هدیه ارزشمند به ایران کمک کردند.

سپس اریک اشپیتزر از دستگاه ضبط صدا رونمایی کرد و گفت: این وسیله ضبط همچنان کارآیی دارد، یک ویژگی مهمش امکان آسان باز و بسته کردن است و تنها دستگاهی است که همزمان با ضبط و رکورد امکان تعمیرش وجود دارد. من در تولید از این دستگاه بسیار استفاده کردم.

وی افزود: یک قصه کوتاه هم درباره این دستگاه دارم، این یک ماشین ارزشمند است که همیشه کار می‌کند، برای ضبط صدای یک فیلم این دستگاه را به هند بردم و در نبردی که سه هزار نفر باهم درگیر بودند از آن استفاده کردم، در واقع جان من را هم نجات داد چون در هنگام ضبط به عنوان سپر هم از آن استفاده می‌کردم. هنوز هم تمایل دارم با وجود تکنولوژی دیجیتال از این دستگاه استفاده کنم. این دستگاه تا صد هزار هرتز را می‌تواند ضبط کند اما دستگاه های دیجیتال تا 30 هزار هرتز را می‌توانند ضبط کنند.

اشپیتزر همچنین گفت: من در یک واکنش خودجوش وقتی سال گذشته به جشنواره آمدم و شور و شوق جوانان و مستندسازان را دیدم تصمیم گرفتم این دستگاه را به موزه سینمای ایران اهدا کنم.

احمد ضابطی جهرمی نیز درباره این دستگاه گفت: این دستگاه به عنوان یک یادبود ارزشمند همیشه در موزه سینما به یادگار خواهد ماند، البته این وسیله یکی از شاهکارهای تکنولوژی در حوزه سینماست که خدمات بسیار زیادی به سینمای مستند کرده است. گرچه بین مخترعان این دستگاه اختلاف وجود دارد اما سازنده‌اش همواره مورد ستایش مستندسازان جهان و ایران است. من 30 فیلم مستند ساختم که صدابردار من آقای مهدی آزادی از پیشگامان صدابرداری سر صحنه از این دستگاه استفاده کرد که یکی از خصوصیات این وسیله سرعت بسیار بالایی در ضبط دارد.

در این مراسم لوح تقدیری توسط مهران عباسی مدیر موزه سینما به  اریک اشپیتزر اهدا و این دستگاه ضبط صدا در موزه سینما جاگذاری شد  و عباسی از نظرات و پیشنهادات میهمانان برای ارتقاء سطح کمی و کیفی موزه استقبال کرد.

در پایان مهمانان از تالارهای موزه سینمای ایران و سالن سینمافردوس (حوض خانه این عمارت قاجاری فردوس) بازدید کردند.

انتهای پیام 


10316872
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است