استانی 06:32 - 12 اسفند 1393
فارس گزارش می‌دهد
در پیاده‌روهای شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد مقوله‌های از جمله هم‌سطح بودن، روشنایی، طراحی زیبا و متناسب، عرض کافی و ... وجود ندارند.

مقوله‌هایی که پیاده‌روهای شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پیاده‌رو در دنیای امروز به عرصه و جایگاهی برای تعامل اجتماعی تبدیل کاربری داده است و بر خلاف کذشته‌های دور که پیاده‌روها فقط فضای عبور و مرور تعریف می‌شدند، به فضایی برای گفت‌وگو و ملاقات، فضاهای تجمع بدل گشته است و از نظر جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و شهری نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. در طراحی‌ شهری به منظور افزایش زیبایی شهر، پیاده‌روها را بزرگ و تزئین شده در نظر می‌گیرند چرا که بخشیدن هویت انسانی به شهرها به مراتب با ارزش‌تر از  صنعتی بودن شهرها است و همین مسئله همواره مدنظر طراحان شهری قرار گرفته است.

* مقوله‌هایی که پیاده‌روهای شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ندارند

پیاده‌روهای شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد از استانداردهای لازم و طرح‌های مدرن و جذاب بهره کافی نبرده‌ و در حالی که باید پیاده‌روها به عنوان مهم‌ترین فضا و شریان‌های اصلی شهر از اصولی پیروی کند، مهمترین هدف در ایجاد پیاده‌روها ارتقای امنیت است که در پیاده‌روهای شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد مفقود شده است.

هم سطح بودن مسیر پیاده‌رو، سنگفرش‌های جذاب و مختلف، روشنایی پیاده‌رو در شب، عرض کافی برای دسترسی به مراکز خرید و تجاری مختلف از جمله مواردی است که در اکثر پیاده‌روهای شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد دیده نشده است.

*بی‌توجهی مسئولان شهری کهگیلویه و بویراحمد به پیاده‌روها و فضای شهرها

مسئولان شهری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون برنامه‌ای برای افزایش علاقمندی مردم به پیاده‌روها ارائه نداده‌اند، درحالی که پیاده‌روها از نظر اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، به طور مثال به کاهش تردد وسایل حمل و نقل، آلودگی‌های زیست محیطی، صرفه‌جویی در سوخت، فروش مغازه‌ها و رونق اقتصادی می‌توان اشاره کرد.

شهر باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد پیاده‌روهای بسیار ناهمگون دارد و شهروندان باشتی از وضعیت بد پیاده‌روها در این شهر گلایه مند هستند.

پیاده‌روهای این شهر توسط مغازه‌داران و فروشندگان مختلف تسخیر و شهروندان باشتی برای عبور و مرور با مشکل مواجه هستند.

*شهردار باشت: با سد معبران در پیاده‌روهای شهر باشت برخورد جدی می‌شود

بهنام برازنده شهردار باشت در این‌باره گفت: سد معبر میوه‌فروشان در پیاده‌روهای شهر باشت معضل بزرگی است که شهرداری طبق ضوابط با متخلفین در این زمینه برخورد جدی خواهد کرد.

برازنده در ادامه تصریح کرد: به صنف میوه‌فروشان تذکر دادیم که در راستای ساماندهی بازار میوه‌ فروشان اقدامات لازم را انجام و چنانچه این کار را  نکنند شهرداری باشت با فروشندگانی که پیاده‌روها را در تسخیر خود درآورده‌اند، برخورد می‌کند.

*وضعیت پیاده‌روهای شهر باشت مناسب نیستند

جعفر کرمیان عضو شورای اسلامی شهرستان باشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: شهرداری باشت هر چه سریعتر جلوی سد معبرها را در پیاده‌روهای شهر باشت بگیرد و بر اساس ضوابط با آنها برخورد کند.

کرمیان وجود دست‌فروشان را در پیاده‌روهای شهر باشت را معضل دانست و افزود: وضعیت پیاده‌روهای شهر باشت به هیچ وجه مناسب با فضای شهری طراحی نشده است و از طرفی مغازه‌داران بخشی از آن و بخش دیگری را دستفروشان سد معبر کرده‌اند، که برخورد قاطعانه از سوی شهرداری ضرورت و الزامی دارد.

عضو شورای اسلامی شهرستان با بیان اینکه شهرستان باشت از شهرستان‌های نوپا و جدید است، اظهار داشت: مسئولان شهرستان باشت باید برای توسعه فضای شهری مرکز این شهرستان از هم‌اکنون چاره‌اندیشی کنند.

کرمیان یادآور شد: شهر باشت به لحاظ مبلمان شهری در محرومیت عمیقی به سر می‌برد، بویژه پیاده‌روهای این شهر بسیار نامناسب به لحاظ عرض‌کم، غیرهمسطح و عدم طراحی مناسب است.

 انتظار می‌رود که مسئولان امر تدابیری برای توسعه فضای شهری، شهر باشت با اجرای قوانین و طراحی‌های زیبا بیندیشند.


5962009
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است