علمی فناوری 16:01 - 22 بهمن 1394
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود.

آدسترسی عادلانه به خدمات سلامت پس از انقلاب اسلامیقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود.به همین منظور از آغاز انقلاب اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه های فعال ایران سعی در حفظ تامین و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت و برای رسیدن به اهداف خود اقدام به تامین نیروی انسانی ورزیده، تاسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان ها، ارتقاء سطح کیفیت تجهیزات پزشکی و نیز دادن آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به بیماریها و آموختن روشهای پیشگیری از آنها، کرد. 


وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشکده های گروه علوم پزشکی و نیز اعضای هیات علمی این دانشکده ها روند رو به رشدی یافت درنتیجه بر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی به طور چشمگیری افزوده شد تا نیاز کشور به پزشک برآورده شود.


آقاجانی گفت: شبکه ها همراه با بیمارستانها و پلی کلینیک های تخصصی و بیمارستانهای دانشگاهی با خدمات فوق تخصصی، مراکز بهداشتی- درمانی کشور را تشکیل می دهند.
در جهت تحقق اصول 3 - 29 و 43 قانون اساسی مبنی بر محوری شناختن سلامت انسان و مکلف بودن دولت در بسیج تمامی امکاناتش جهت سلامت افراد کشور، امروزه بیش از 95درصد جمعت کشور زیر پوشش بیمه قرار دارند.


معاون درمان اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف ماده ۹۰ و ۹۱ قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم و تعمیم عدالت در بهر ه مندی از خدمات درمانی برای روستائیان و عشایر، اقدامات موثری صورت گرفت. مانند برنامه تحول نظام سلامت که با 3 محور و هدف اصلی حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های درمان، ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و مراکز ارائه خدمات و بهبود عدالت در دسترسی به خدمات درمانی اجرایی شد سهم پرداختی مردم در خدمات بستری به متوسط 4.5 درصد رسید. 


وی با اشاره به گسترش درمانهای تخصصی و فوق تخصصی د رکشور افزود:  پیوند اعضاء و پزشکی هسته ای نیز در کشور از رشد مطلوبی برخوردار گشت و در این زمینه نیز پیشرفت های خوبی حاصل شد.پس از انقلاب همچنین بیمارستان‌های نیمه‌کاره در مناطق محروم که به علت نیمه کاره رها شدن، یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید و بزرگترین پروژه توسعه و بهسازی در عرصه سلامت پس از انقلاب با برنامه تحول نظام سلامت رقم خورد. 


آقاجانی افزود: بهینه سازی هتلینگ بیمارستانی و ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات شایسته در بیمارستانهای دولتی برای شهروندان کشور از دیگر محورهای این برنامه بوده است. عملیات نوسازی هتلینگ و استانداردسازی تجهیزات پزشکی در 560 بیمارستان دولتی کشور انجام شده و تاکنون 73درصد پیشرفت داشته است؛ بیش از 18200 بسته شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم، میز و پله کنار تخت که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است که با محوریت مناطق کمتر توسعه یافته توزیع شده است. بازسازی بیش از دو میلیون مترمربع از فضای بیمارستان های دولتی و رضایت مندی 86 درصدی بیماران از محیط فیزیکی مراکز درمانی دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت از دیگر دستاوردهای این برنامه ملی بوده است. 


وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون حدود 58 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور فعال هستند و تربیت گروه‌های مختلف پزشکی و رشته‌های تخصصی و فوق ‌تخصصی را برعهده دارند و حدود 930 بیمارستان نیز در سراسر کشور عهده دار ارائه این خدمات به نیازمندان هستند. 575 کلینیک ویژه در سراسر کشور راه اندازی شده است. تعداد تخت‌های بیمارستانی از 56 هزار تخت در سال 1356 به 115908 تخت افزایش یافته است. اکنون به ازاء هر 1000 نفر یک تخت در بیمارستان های دانشگاهی و به ازاء هر 1000 نفر یک و نیم تخت در تمامی بیمارستان ها موجود است.






انتهای پیام/

7674682
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است