اجتماعی 16:27 - 28 آذر 1397
معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به استانداردها، تعداد پرستاران کشور باید به بیش از دو برابر افزایش یابد.

لزوم افزایش بیش از ۲ برابری پرستاران در کشور

دکتر مریم حضرتی در حاشیه همایش منطقه‌ای آموزش به بیمار که در کرمانشاه برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رشد سالمندی در ایران و افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور گفت: همه این عوامل ضریب اشغال تخت را در سال‌های نه چندان دور افزایش می‌دهد و در این راستا آموزش به بیمار برای کاهش مدت زمان بستری بسیار حائز اهمیت است.

وی آموزش به بیمار را یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: مسئولیت این آموزش به معاونت پرستاری و جامعه پرستاران واگذار شده که این کار نیازمند ایجاد زمینه‌هایی است و در این میان مسئله کمبود پرستار کار را قدری دشوار کرده است.  تا زمانی که کمبود نیروی پرستار حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که آموزش به بیمار با کیفیت عالی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین تعداد پرستار به تخت در کشور حدود ۷/. است و این درحالی است که استانداردها در این زمینه ۱.۸ است و این آمار نشان می دهد برای رسیدن به استانداردها باید تعداد پرستاران کشور به بیش از دو برابر افزایش یابد. البته در این شرایط و با وجود کمبودهای موجود باز هم کار آموزش به بیمار در حال انجام است و پرستاران در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند.

اجرای طرح "پرستار تخصصی" در کشور

وی با تاکید بر لزوم تخصصی شدن پرستاری در کشور گفت: در حال حاضر طرح پرستار تخصصی به مدت یک سال در استان اصفهان به صورت پایلوت اجرایی شده و با اتمام مطالعات و اجرای پایلوت آن منتظر ابلاغ آن توسط معاونت آموزش وزارت بهداشت هستیم.

وی افزود: در این طرح پرستاران به سه سطح پرستار فنی، تخصصی و بالینی تقسیم بندی می‌شوند که پرستار فنی در یک کار تخصصی مثلا آتل بندی یا گچ گیری مهارت پیدا می‌کند. پرستار تخصصی نیز یا کارشناس و یا دوره دیده است و بطور معمول در بخش‌های ویژه از جمله بخش‌های ICU،   CCU و یا بخش سوختگی فعالیت می‌کند.

وی افزود: پرستاران بالینی هم فوق لیسانس و یا دارای مدرک PHD هستند که عمدتا نقش آموزشی را برعهده دارند و در کلینیک‌های پرستاری فعالیت می‌کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امکان دارد اجرای این طرح باتوجه به کمبود پرستاران با دشواری‌هایی همراه باشد، اما با توجه به نیاز به پرستار تخصصی باید در این مسیر گام برداشت.

انتهای پیام


10004542
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است