وبگردی 19:26 - 20 مهر 1394
صحنه ملاقات دکتر صالحی از روح الله حسینیان در بیمارستان شاید چندان شبیه صحنه عیادت علی دایی از محمد مایلی کهن نباشد اما نکته مشترکی این عکس و عکس هایی از این دست را شبیه یکدیگر می کند و آن جذابیت و درخشش " اخلاق" در فضایی مه آلود و خاکستریست.

به احترام اخلاق برخیزیم و کلاه از سر برداریم

همواره بودند وهستند برخی که می کوشند با توجیه عملکردهای خود و افراد مطلوب خود و دادن وجهه مقبول به آن، اخلاق را به نفع مرام خود مصادره کنند.

بودند و هستند کسانی که دروغ را راست و راست را دروغ می نمایانند و در توجیه عملکرد خود اخلاق را به قربانگاه می برند اما در این میان آن کس که ضرر می کند تمامی انسانیت است ،نه آن که بی اخلاقی کرده و از پل گذشته آرام جان دارد و نه آن که اخلاق ورزیده و برجا مانده بر مدار نامرادی باقی می ماند.

اخلاق چنان که منش بزرگان تاریخ است گوهریست که تمامی ادیان و مسلک های پر طرفدار دنیا اعم از اسلام و مسیحیت و بودیسم بر گرد آن چرخیده اند و رمز ماندگاری و گسترش را از درون آن یافته اند.

گرچه دنیای مدرن اخلاق را از مانند دیگر علوم از فلسفه و مذهب جدا کرده و به آن شخصیت مستقل داده است اما همچنان از فیلسوفان و افراد منتسب به دین انتظار اخلاق بیشتری می رود چرا که لزوما خاستگاه اخلاق و امر مقدس ، یکی و همانا ذات الوهیت وبخش خیر و مزدایی دنیا در ادیان قدیمی تر دانسته می شود.

در جامعه ما بنا به دلایلی که قصد واکاوی آن را نداریم اخلاق بسیار کمرنگ شده است. در این ضایعه اجتماعی هم دولتمردان و هم مردم سهیمند گرچه تاثیرات این دو بخش برهم همواره مورد مناقشه علمای اجتماعی بوده و برخی سهم حاکمیت و برخی سهم مردم در تاثیر بر آن یکی را برتری داده اند اما به نظر می رسد در چند سال اخیر نقش بد اخلاقی های سیاسی در نزد دولتمردان و بخش رسمی جامعه تاثیر مخرب بیشتری بر مردم گذاشته است.

از خصوصیتهای جامعه چند صدایی و (نه دوقطبی) این است که هیچ حزب و گروهی نمی تواند اخلاق را در انحصار بگیرد و هر گروهی همانقدر اخلاق می ورزد و گاه بی اخلاقی می کند که گروه رقیب .اما در کشورهایی که متاسفانه جامعه دو قطبی شده و عده ای گاه در جایگاه سیاه و بعد به صورت نوبتی در جایگاه سپید می نشینند اخلاق به بازیچه ای تبدیل می شود که می توان آنرا بر حسب شرایط مان تغییر دهیم و این موضوع باعث سردرگمی مردمی می شود که گروه مرجع شان افرادی در مناسب رسمی هستند لذا در جوامع دو قطبی مردم دچار آنومی و بی هنجاری اخلاقی می شوند.

در این میان چه ارزشمند است عملکرد کسانی در بحرانی ترین شرایط اخلاقی عمل می کنند و آنجا که بی اخلاقی به صورت جمعی ترویج می شود یکه و تنها مشعل اخلاق را روشن نگه می دارند.

جامعه امروز ایران از بی کاری و فقر اقتصادی رنج بسیار می برد و اگر بی اخلاقی هم در آن همه گیر شود آینده ای برای ما و فرزندانمان متصور نیست لذا باید به احترام آن کس که احترام می کند و اخلاق می ورزد از جا برخیزیم و کلاه از سر برداریم.


7200832
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رفاه زندگی در پیری منوط به برنامه ریزی اقتصادی در دوران شروع زندگی و جوانی است برای این کار باید چند اصل را رعایت کنید تا برنامه ریزی مالی بهتری داشته باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» درحالی برخی کاربران و رسانه‌ها مدعی حضور گسترده نیرو‌های پلیس در پارک دانشجو هستند که این تصویر مربوط به ۷ سال پیش است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روزها و بعد از عملیات وعده صادق، اوضاع در مناطق محاصره‌شده، رو به بهبود است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات گسترده و پیچیده ایران علیه رژیم صهیونیستی زوایای ناگفته زیادی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» روش‌های هوشمندانه‌ای که رسانه‌ها از گذشته تاکنون برای تحت تاثیر قرار دادن باور‌های مخاطب به کار گرفته‌اند، با بروز رسانه‌های جدیدتر و تاثیرگذارتری مانند توئیتر، فیسبوک و. شکل نوینی به خود گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حامیان غربی رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم‌ نسبت به خباثت‌هایی که در سر دارد، هشدار دادند. آن‌طور که در گزارش رسانه‌های غربی آمده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوها و تماس‌های تلفنی از نتانیاهو خواسته پاسخی به ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» همراهی یا عدم همراهی آمریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشور‌های اروپایی تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از دانشمندان به رهبری زیست‌شناس، کورتنی کلارک هاچتل، تاردیگراد‌ها را با پرتو‌های گاما منفجر کردند و به مشاهده واکنش آنها نشستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است