استانی 22:34 - 01 بهمن 1399
معاون وزیر صنایع عنوان کرد:
ایسنا/مرکزی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ میلیارد دلار ارز برای حمایت از تولید در کشور از سوی بانک مرکزی تخصیص یافته است تا بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد.

تخصیص ۱۰ میلیارد دلار ارز برای حمایت از تولید/تقویت نمانام‌های ملی اولویت وزارت صمت

مهدی صادقی نیارکی امروز چهارشنبه اول بهمن ماه در جریان بازدید از شرکت نیکسان صنعت واقع در منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ارزی تولیدکنندگان طی دو  ماه گذشته مرتفع شده و روند تخصیص و روش‌های تامین ارز نیز براساس مشاهدات سامانه ارزی از جمله ارز اشخاص و ارز حاصل از صادرات خودرو و ... توسعه و رشد یافته است.

او افزود: خوشبختانه کاهش مراجعین به نسبت سه ماهه گذشته و تثبیت و تعدیل نرخ ارز کمک کرده است تا سرعت تامین و تخصیص ارز در حوزه تولید افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی گفت: تعداد زیادی از صنایع و تجهیزات ساخت محور در این استان فعالیت دارند که اعضای کمیسیون صنایع بازدید از این واحدهای صنعتی و تولیدی و بررسی مشکلات و موانع پیش رو و آشنایی با آخرین دستاوردها و زیرساخت های صنعتی و روند تولید را در سفری دو روزه به استان مرکزی در دستور کار قرار دادند.

معاون وزیر صنایع، رشد تولید در سال جهش تولید در شرکت‌های ساوه و زرندیه را نویدبخش رشد تولیدات صنعتی در کشور دانست و افزود: در هشت ماهه نخست سال جاری از ۲۸ رشته فعالیت منتخب صنعتی در کشور خوشبختانه ۲۰ رشته منتخب از جمله صنعت لوازم خانگی دارای رشد مثبت تولید بودند.

وی، به رشد ۲۸ درصدی در تولید داخلی یخچال فریزر، رشد ۵۸ درصدی تولید ماشین لباسشویی، افزایش ۶۰ درصدی تولید تلویزیون در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد ۲۵ درصدی تولید لاستیک و افزایش تولید ۲۶ درصدی سواری و نیز رشد قابل توجه در صنایع دیگر کمک می‌کند تا در مجموعه های تولیدی نظیر  قطعه سازی و مواد اولیه رونق و جهش تولید شکل بگیرد و موجب می شود تا زنجیره تولید در کشور رشد پیدا کند.

معاون وزیر صمت در خصوص اعمال سیاست‌های تشویقی وزارت صنایع برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور نیز گفت: وزارت صنایع به دنبال حمایت از جذب سرمایه گذار خارجی و تولیدات تحت لیسانس است که نمونه آن همکاری دوجانبه شرکت نیکسان صنعت ساوه در انعقاد قرارداد با کمپانی سوزوکی است.

وی تولید تحت برند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تقویت نمانام‌های داخلی در کشور گفت: باید بتوانیم نیاز بخشی از جامعه برای مصرف کالایی با برند بین‌المللی را تامین کنیم که در این رابطه تعدادی از برندهای ملی در دستور کار است تا بتوان برای آنها سبد محصول ایجاد کرد و سبد محصول را به بازار عرضه کنند.

صادقی نیارکی، هدف اصلی وزارت صمت را تقویت نمانام‌های ملی دانست و افزود: هدفگذاری و شناسایی شرکت‌های پیشتاز برای تقویت نمانام های ملی از برنامه‌های وزارت صمت است و با تقویت همکاری بین بخشی در حوزه زنجیره تامین، اجرایی خواهد شد.

وی به هدفگذاری چهار زنجیره ارزش در سال جاری از سوی وزارت صمت اشاره کرد و افزود: صنعت لوازم خانگی یکی از چهار زنجیره ارزشی است که امسال برای آن هدفگذاری انجام شده است و بر این اساس مجموعه صنعت لوازم خانگی با همکاری بین بخشی و تقسیم کار در حوزه تامین مواد اولیه و توزیع سبد محصول باید این نوع همکاری را دنبال کنند.

وی طراحی محصولات جدید از سوی صنعت لوازم خانگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شرکت‌های مختلفی به دنبال طراحی نوین محصولات مورد نیاز بازار برای رقابت در بازارهای جهانی هستند.

معاون وزیر صمت در ادامه  با اشاره به هدفگذاری تولید ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته گفت: امسال برای ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور هدفگذاری شده است که خوشبختانه در ۹ ماهه سال جاری این هدفگذاری محقق شده است و رشد تولیدات صورت گرفته بیانگر آن است که مطابق برنامه هدفگذاری شده پیش رفته‌ایم.

وی به فعالیت ۶۰ درصد ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و افزود: در صورت تقویت بخش تحقیق و توسعه و همچنین نظام تامین داخلی و خارجی، درصد تولید افزایش خواهد یافت.

وی، محدودیت واردات لوازم خانگی را یکی از مشوق‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان داخلی دانست تا بتوانند بازار را تصاحب کنند و محصول رقابتی را عرضه کنند.

معاون وزیر صمت همچنین در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از شرکت نورد و لوله صفا شهرستان ساوه در خصوص ساماندهی صنعت فولاد و قطع دست دلالان از این صنعت اظهار کرد: یکی از اصول ابلاغیه شیوه نامه مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، عرضه کلیه محصولت فولادی اعم از اسلب، شمش و انواع ورق در بورس کالاست که جلسات مستمری در حال برگزاری است تا شرکت‌های بخش فولاد کشور مواد اولیه را در بورس عرضه کنند.

وی واقعی سازی تقاضا و سهمیه در حوزه ورق را از دیگر اقداماتی دانست که به موازات عرضه مواد اولیه فولاد در بورس در حال انجام است و در حوزه‌های دیگر معاونت‌های دیگر وزارت صنایع در حال پیگیری و اجرایی شدن آن هستند.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: امیدواریم با عرضه کافی محصولات فولادی مطابق شیوه نامه در بورس کالا و بهم رسانی تقاضا و عرضه بتوان این بازار را ساماندهی کرد و اجازه واسطه‌گری داده نشود.

وی با تاکید بر رعایت کف عرضه کالا اظهار کرد: با مشخص شدن میزان تولید شرکت‌های فعال در این حوزه و عرضه آن در گام نخست در بورس برای مازاد تولید به ویژه در بخش شمش فولادی امکان صادرات و ارز آوری در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام


10913625
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است