اقتصادی 10:08 - 18 مهر 1394
برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه انجام گرفت
صنعتگران ایرانی برای نخستین بار در خاورمیانه موفق شده‌اند با استفاده از ضایعات نخل خرما، ورق‌های چوب نئوپان و با کیفیت بالا تولید کنند.

تولید چوب نئوپان با ضایعات نخل خرما

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، صنعتگران ایرانی برای نخستین بار در خاورمیانه موفق شده‌اند با استفاده از ضایعات نخل خرما، ورق‌های چوب نئوپان و با کیفیت بالا تولید کنند.

محصول جدید نئوپان نه تنها از استحکام، کیفیت و دوام بالایی برخوردار است و از نظر اقتصادی توجیه بالایی دارد، بلکه در زمینه‌ زیست محیطی نیز به پاکی هوا و جلوگیری از آلودگی محیط زیست کمک بسیاری می‌کند.

در حال حاضر، بسیاری از ضایعات درختان نخل و چوب آن در ایران و بسیاری از کشورهای عربی منطقه بدون هیچ استفاده‌ مؤثری از طریق سوزانده شدن و آتش گرفتن از بین می‌رود و چنین اقدامی، همواره با آلودگی هوا به دلیل دود ناشی از سوختن ضایعات درختان خرما همراه است.

اکنون صنعتگران ایرانی در مهم‌ترین منطقه‌ی تولید خرما در استان کرمان موفق شدند، برای نخستین بار از ضایعات نخل، ورق‌های چوب نئوپان بسازند.

رسول افسری مدیرعامل شرکت درب کوب بم که با مشارکت بنیاد «برکت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، دست به این ابتکار زده است، در این زمینه به خبرنگار ما گفت: درخت نخل علاوه بر ایران در کشورهایی هم‌چون عراق، عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا رشد می‌کند، اما تاکنون هیچ یک از این کشورها از ضایعات آن به شکل صنعتی بهره‌برداری نکرده بودند.

وی افزود: شرکت درب کوب بم برای اولین بار در کشور و منطقه نسبت به فرآوری ضایعات درخت خرما و به‌کارگیری آن درتولید صنعتی اقدام کرده است و ما امیدواریم به توفیقات ارزشمندی در این زمینه دست یابیم.

افسری با اشاره به مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این پروژه گفت: طی چهار سال اخیر، اجرای طرح تبدیل ضایعات نخل به نئوپان در شهرستان بم آغاز شده است و با تأمین بخشی از اعتبارات مورد نیاز خود از طریق بنیاد برکت، بزرگ‌ترین خط تولید روکش ملامینه را با ایجاد اشتغال برای 322 نفر، راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت ارز از یک سو و کمبود سرمایه  برای واردات قطعات مورد نیاز از سوی دیگر موجب توقف راه‌اندازی این مجموعه در سال‌های گذشته شده بود، از مشارکت بنیاد برکت در از سرگیری تولیدات شرکت درب کوب بم ستایش کرد و گفت که امیدواریم با تداوم روند کنونی، این کار بزرگ اقتصادی که برای اولین بار در صنعت کشور انجام گرفته است، ادامه یابد.

افسری خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر 14 میلیارد تومان برای تولید ورق های نئوپان از ضایعات درخت نخل در این شرکت هزینه شده است و تزریق منابع مجدد می‌تواند گامی بزرگ در پیشرفت صنعت کشور و رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی به خصوص در منطقه‌ی محروم بم باشد.

مدیرعامل شرکت درب کوب بم یادآور شد: تاکنون در ایران و سایر کشورهای دارای درخت نخل، ضایعات این نوع درخت سوزانده می‌شد، ولی ما توانسته‌ایم علاوه بر تولید ورق چوب نئوپان و روکش ملامینه، خوراک دام مورد نیاز را از ضایعات آن تولید کنیم و درصورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، فرآوری و تبدیل این محصول به خوراک دام نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: شرکت درب کوب بم ظرفیت تولید روزانه 4 هزار ورق روکش ملامینه، 900 ورق چوب نئوپان و معادل 30 تن خوراک دام را دارد ولی با رفع موانع موجود، شاهد رشد تولید خواهیم بود و به عنوان کاری ارزشمند و علمی در بخش صنعت، ماندگار خواهد شد.


7185253
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به کاهش جمعیت دامی در سال‌های گذشته بدلیل شرایط خشکسالی، مسئولان وزارت جهاد با اجرای سیاست‌های تولید قراردادی دام و واردات دام پایه پروار بدنبال رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۸۸۷ نقطه پرحادثه، ۴۰۰ نقطه در سال گذشته رفع و ۴۸۷ نقطه باقی‌مانده دیگر نیز امسال ایمن‌سازی خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز پنجم اردیبهشت، شاخص کل بورس ۸۱۸ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: اردیبهشت‌ امسال با اتمام برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور رکورد جدیدی در زمینه تعمیر و افزایش آمادگی این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در پیک تابستان به ثبت خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های املاک و مستغلات راه حلی مناسب پیش روی بانک‌ها برای رهایی از بنگاهداری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس حوزه بورس کالا گفت: با عرضه زعفران در بورس کالا به سبب قاعده‌های پذیرش این محصول به شکل مستقیم به افزایش کیفیت این محصول کمک می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن از سوی دولت برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد شروع شده و ۵۰۰ هزار واحد هم به متقاضیان تحویل داده شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور زمینه‌ساز صدور هشدار هواشناسی شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سامانه خودنویس گفت: در خرداد ماه سال 1402 اولین قرارداد اجاره در سامانه خودنویس انجام شد و در خرداد ماه امسال هم اولین قرارداد خریدو فروش سامانه خودنویس ثبت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار گفت: از ۲۵ اردیبهشت ماه با توجه به اتمام مهلت الکترونیکی شدن مجوزها هیچ مجوز کاغذی دیگر در بخش های مختلف قابل پذیرش نخواهد بود

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است