فرهنگی‌هنری 06:06 - 09 آذر 1394
هرمز علی‌پور با تاکید بر این‌که هیچ کارگاهی شاعرآفرین نیست گفت: شاید یکی از ذاتی‌ترین هنرها شعر باشد.

خدا شما را شاعر خلق می‌کند اما...

این شاعر پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: شما را خدا شاعر خلق می‌کند. سپس شما به وسیله کارگاه‌ها میان‌بر می‌زنید و از تجربیات شاعران دیگر کمک می‌گیرید و زحمت خود را برای فراگرفتن اصول کمتر می‌کنید به شرطی که ذهن و زبان و جان شما که هویت شماست تحت تاثیر مدرس قرار نگیرد و استقلال هویتی خود را حفظ کنید و فقط شگردها را بیاموزید.

او در ادامه بیان کرد: در سال‌های ۵۳ - ۵۴ در مجله «فردوسی» که آن زمان روشنفکرترین مجله شناخته می‌شد و مسؤول آن اسماعیل نوری‌ علاء بود بالای سطر شعر نوشته شده بود "کارگاه شعر" که خیلی‌ها آن را مسخره می‌کردند که مگر خراطی است که آموزش داده شود. اما امروزه تعداد کارگاه‌ها زیاد شده و اگر کسی شاعر باشد این کارگاه‌ها بدون شک برای او موثر است اما هیچ کارگاهی شاعرآفرین نیست. برای مثال استادی بر همه اصول عروض و قافیه و فنون شعر مسلط است اما غزل‌سرای خوبی نیست. پس به کارگاه رفتن بدون جوهره بسی بیهوده است.

شاعر "الواح شفاهی" تاکید کرد: برگزار شدن این کارگاه‌ها بهتر از برگزار نشدن‌شان است چون حداقل حسنی که می‌توانند داشته باشند این است که جوانان با صاحبان کارگاه که اغلب شاعران صاحب سبک‌اند ارتباط بی‌واسطه‌تری پیدا می‌کنند. با این همه، مدرس این کارگاه‌ها باید شاعر و از تجربیات عینی و ملموس برخوردار باشد. همچنین خوی معلمی داشته باشد و با صداقت محض و غم‌خوارانه تجربیات خود را منتقل کند و صرفا مساله اقتصادی یا قرار دادن دیگران به عنوان معبری برای کسب شهرت مطرح نباشد.

علی‌پور در تعریف شاعر خوب گفت: در تشخیص شاعر خوب عنصر زمان بسیار موثر است. گاهی جوانی همراه با شور خاصی است و گاهی با بالا رفتن سن، شاعران خودشان را نقد می‌کنند. جوان‌ترها گاهی تجربه سنی کمی دارند اما در حد ظرفیت خود می‌توانند موثر باشند. ولی گاهی شاعر درخشانی هستی اما نمی‌توانی کلاس‌داری کنی. هر مدرسی ویژگی‌های خود را دارد. آن‌چه مسلم است کسی که تجربه بیشتری دارد و عمر بیشتری صرف شعر و شاعری کرده می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

او همچنین گفت: گاهی شاعری جوان هستی و کار کسی را قبول نداری اما با گذشت زمان خودت را نقد می‌کنی و به آرامش درونی بدون رقابت می‌رسی و تجربه‌های بسیاری کسب می‌کنی. این مطلب را بدون قصد نصیحت به جوانان می‌گویم؛ کار شعر کار یک روز و دو روز نیست. تمام جان را می‌طلبد تا شعر جواب دهد. در کار هنر گاهی پشتکار و خواستن مترادف نبوغ است. شاید با چاپ کتابی که با استقبال مواجه نشده سرخورده شوید اما هر شاعری باید بدون ترس و برای رضایت درونی خود کار کند وگرنه اگر کسی بخواهد حساب باز کند که با شعر چه‌ها شود قربانی و سیاهی‌لشکر شاعران دیگر می‌شود.

انتهای پیام


7447284
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است