فرهنگی‌هنری 15:00 - 22 آذر 1398

ژئوپارک ارس می تواند چند ملیتی ثبت شود

علیرضا امری کاظمی، عضو کمیته علوم زمین و ژئوپارک‌های کمیسیون ملی یونسکو به خبرنگار مهر گفت: ژئوپارک ارس در دو سه سال گذشته فعالیت های چشم گیری  در راستای ساماندهی و درگیر کردن جامعه محلی و آموزش های وابسته به ژئوپارک انجام داده و فعالیت های در زمینه آشکار بودن ژئوپارک در منطقه و بحث همیاران را پیش برده است و اغلب کارهای که لازم بوده را انجام داده است. اکنون منتظر هستیم تا ارزیابان برای بازدید از آن به ایران بیایند.

 ارزیاب بین‌المللی یونسکو در امور ژئوپارک ها گفت:  این پرونده اوایل اذرماه از طریق کانال رسمی ما که کمیسیون ملی یونسکو در ایران است برای کمیته جهانی ارسال شد. دو ماه طول می کشد تا مورد ارزیابی قرار گیرد بعد از آن اعلام می کنند که اگر این پرونده مورد تایید باشد، برای اعزام ارزیابان و بازدید میدانی و چک کردن صحت مطالبی که در پرونده آمده، افرادی را به ایران می فرستند. این بازدید از خرداد ماه سال دیگر تا مرداد انجام خواهد شد در این مدت سه روز را که انتخاب و هماهنگ شده در ژئوپارک می مانند تا از آن بازدید کنند.

وی درباره محدودیت ها و مزیت های مرزی بودن ژئوپارک ارس نیز گفت: محدودیت آن در این است که هر فعالیت عمرانی را  به دلیل قوانین مرزبانی نمی توان انجام داد. اما مزیتش هم این است که کسی نمی تواند تخریبی در آنجا انجام دهد و یا به سایت ها آسیبی بزند و یا ساخت وساز غیرمجازی انجام دهد. تنها تهدید ژئوپارک ارس عوامل داخلی است نه عوامل بیرونی. سازمان منطقه آزاد ارس باید بتواند از نظر بودجه و اعتبار و ساختار مدیریتی این ژئوپارک را حمایت کند. همچنین در چارت سازمانی خود باید بخشی را به عنوان ژئوپارک داشته باشد. خواسته یونسکو این است که سیستم مدیریتی رسمی و مشخص و با ثباتی برای ژئوپارک وجود داشته باشد این مدیریت می تواند در قالب یک معاونت و یا مدیریت مستقل باشد. مراحل اداری آن هم زمان بر است امیدوارم مراحل اداری آن را دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انجام دهد و این چارت را تایید کند.

وی بیان کرد: تعدادی از ژئوپارک های دنیا بین چند کشور همسایه مشترک هستند. این پرونده ها به دلیل همکاری بین المللی و افزایش صلح و دوستی بین دو کشور و نزدیک شدن ملت ها مورد توجه یونسکوست و از ژئوپارک های مشترک به خوبی استقبال می کند در ارس هم این پتانسیل وجود دارد و با آذربایجان جمهوری نخجوان و ارمنستان هم مرز است بنابراین می تواند از این مزیت استفاده کند متنها کشورهای همسایه کاری روی ژئوپارک شان انجام نداده اند پیشنهاد ما این است که ارس پرونده خود را پیش ببرد و بعد از اینکه پرونده آنها عملی شد و در حد جهانی قابل طرح بود و با ارس برابری می کرد آن موقع اگر مساحت بخشی که در آن کشور هست، تا ده درصد مساحت ارس باشد، ارس می تواند تقاضای گسترش بدهد. یعنی اگر مساحت ژئوپارکی که در آن کشور مدنظر هست، 10 درصد باشد، این دو کشور می توانند پرونده جدیدی تدوین و ارسال کنند . شبیه به این هست که انگار ژئوپارکی تا کنون نبوده و از اول می خواهند ژئوپارک ارس را تعریف کنند.

امری کاظمی گفت: موضوعات زمین شناسی و جغرافیا از مرزهای سیاسی و اداری تبعیت نمی کند و خواستگاه زمین شناسی همه آنها یکسان است.


10318061
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است