وبگردی 11:20 - 26 مرداد 1396
عبور پالایش فضای مجازی از مرز هشدار
سایت‌ها و شبکه‌های مجازی با درج آگهی‌های ساختارشکنانه در تلاشند مردان و زنان نامحرم را به بهانه همسفری چند شبانه روز با هم همراه کنند

دیوار فحشا بلندتر شده است!

 به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، «با سلام. آرش هستم حدود 30 ساله به دنبال یه دوست و همسفر و همراه خانم جهت رستورانگردی، تهرانگردی و ایرانگردی هستم.   همچنین بر اساس موقعیت شغلی سالی دو بار هم به کشورهای اطراف سفر می‌کنم.» آنچه از سمع و نظرتان گذشت، متن آگهی سفارش یک همسفر بود. سفارش همسفر و همنورد و هر واژه دیگری که مفهوم همراه شدن دو فرد کنار یکدیگر را تعریف کند، آن هم در فضایی به نام مجازی و در سایتی که برای تبلیغ خرید و فروش کالا‌بنیان آن گذاشته شده، اما اکنون بعد از اینکه اهداف تعریف نشده‌ای چون خرید و فروش حیوانات، نمایش فروش منزل مزین به انواع مشروبات الکلی و... از دل آن بیرون آمده، شاهد آگهی همسفر با چنین متنی هستیم. موضوعی که تنها معطوف به سایت‌های آگهی‌دهنده و خرید و فروش ملزومات صوری نیست، بلکه دایره بی‌نظارتی باعث شد تا به اسم آگهی سفارش همسفر برای مسافرت (با هدف اولیه سرشکن کردن هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا) در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، ابزاری برای دوستیابی و خوشگذرانی را مشاهده کنیم. نکته جالب‌تر درج آگهی نهاد نظارتی مرتبط با فعالیت‌های فضای مجازی در زیر این آگهی است. آیا هنوز هم پلیس فتا حواسش به همه چیز هست؟!

 

وقتی برای اولین‌بار پای وب‌سایت‌های همسریابی به اینترنت باز شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که کار فراتر از این برود و در نهایت به انواع و اقسام فحشا مزین شود، اما کافی است که سری به وب‌سایت‌های نیازمندی و کانال‌های تلگرامی در این‌باره بزنید، که البته به سادگی هم با سرچ ساده پیدا می‌شود، اینگونه بهتر متوجه ضعف توجه نهادهای نظارتی خواهید شد.

بی‌شک اگر سایت‌ها و کانا‌ل‌های همسریابی حداقل در ظاهر موجه بود و راه‌های مختلف بهانه‌تراشی برای آن پیدا می‌شد، اما همسفریابی به این شیوه و با اشاره مستقیم تعیین جنسیت مخالف به ویژه خانم، رسماً جز ترویج فحشا چیز دیگری نخواهد بود. کمااینکه در کانال‌های تلگرامی جزئیات بیشتری از این آگهی‌ها از قبیل   تاریخ، زمان، هزینه تقریبی و حتی نوع وسیله نقلیه نیز درج شده است.

 

آگهی‌های بدون حریم!

با نگاهی گذرا به طیف متنوع این تیپ آگهی‌ها درمی‌یابیم که نه‌تنها هیچ حریمی در آنها وجود ندارد، بلکه شکستن قبح ماجرا تا جایی است که رعایت موازین شرعی جزو موارد آگهی هم به شمار می‌رود! در واقع و به‌طور رسمی جذب همسفر با هدف خاص آگهی‌دهنده صورت می‌پذیرد.

البته در این میان، آگهی‌های عرف و معمول در این‌باره که با تکیه بر اهداف اولیه آن بوده نیز همچنان پیدا می‌شود. پدیده‌ای که امروز تبدیل به ابزاری برای خوشگذرانی و دوستیابی شده است در ابتدا به همین نام و شیوه آغاز به کار نکرد، بلکه در قالب آگهی «همسفر» و «همسفریابی» از نوع جنسیت مشترک، برای سفرهای برون‌شهری تعریف شد. سرشکن کردن هزینه‌ها، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو و حتی آلودگی هوا و ترافیک از جمله موارد قابل‌قبول و منطقی برای شروع این کار بود.

 

اهداف اولیه و ثانویه

همچنان نیز مطابق با اهداف اولیه، علاوه بر سایت‌های خرید و فروش، با مراجعه به کانال‌های همسفریابی مشاهده خواهید کرد که هدف آنها با چنین جمله‌ای منعکس می‌شود «ما اینجا سعی می‌کنیم شما رو در انتخاب هم‌مسیرهاتون و انجام هماهنگی‌ها یاری کنیم. از شما هم می‌خوایم به ما بپیوندید.»

 

اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، به موارد ذکر شده برای یافتن همسفر و تعیین جنسیت مخالف با رعایت موازین شرعی خواهید رسید. طیف متنوع این تیپ آگهی‌ها نشان می‌دهد هیچ حریمی در آنها وجود ندارد و بدین ترتیب به طور رسمی جذب همسفر با هدف خاص آگهی‌دهنده صورت می‌پذیرد، بی‌آنکه نهاد‌های نظارتی وارد عمل شوند.

 

نقطه خطرناک داستان آنجایی است که به طور طبیعی هیچ احراز هویتی جز شماره تماس و آدرس شخصی تلگرام از شخص آگهی‌دهنده وجود ندارد و بدین ترتیب امکان هر سوءاستفاده و حتی کشانده شدن به صحنه‌های اخاذی نیز وجود دارد. اینگونه می‌شود که در چرخه فحشا، ابتذال و جنایت تاب می‌خوریم، اما نقطه اصلی درمان نمی‌شود.  مسلماً این آگهی نقطه پایانی بر ورود پدیده‌های فرهنگی غربی در فرهنگ ایرانی نخواهد بود و همانطور پیش از این نیز ناهنجاری‌های دیگر با فرهنگ ایرانی وجود داشته است. گویی لسان الغیب قرن‌ها پیش خلأ توجه نهادهای نظارتی را پیش‌بینی می‌کرد که گفت: «بیا تا گل برافشانیم و می ‌در ساغر اندازیم/ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم.» اینگونه است که طرح‌های نو برای مقابله با فرهنگ ایرانی - اسلامی در جای خالی نهادهای نظارت که از نظارت فقط شعار دادن را انتخاب کرده‌اند، همچنان ادامه دارد.

منبع: روزنامه جوان

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.


9368874
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وسط ویرانی و جنایات به جا مانده از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در بیمارستان شفا جمله‌ای روی یکی از دیوار‌های بیمارستان، نور شد: «ای فاطمه! برای رسیدن به سعادت آخرت، در مقابل تلخی‌های دنیا صبوری کن».
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کودکان به رفتار و کردار بزرگترها و حوادث تلخ و شیرین زندگی خیلی حساس هستند و با هر اخم و خنده‌ای دچار نوسانات روحی و روانی می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دوستی بر اساس اعتماد بنا شده است، اما گاهی اوقات ممکن است این احساس آزاردهنده به شما دست دهد که وقتی شما در کنارش نیستید، پشت سر شما حرف بزند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس امنیت سایبری، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف گوشی از منابع غیرمجاز را یکی از دلایل اصلی آلودگی گوشی‌های کاربران ایرانی به انواع بدافزار دانست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است