فرهنگی‌هنری 14:21 - 01 اسفند 1397

اگر رسانه ملی حامی بازی ایرانی نیست، حداقل مروج بازی خارجی نباشد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و اندیشه «کودکان و بازی‌های رایانه‌ای»، امروز اول اسفندماه با حضور حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مهدی حق‌وردی کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به بحث کپی‌رایت گفت: در درجه اول باید نهادهای مختلف در این‌باره نظر بدهند اینکه چرا حق کپی‌رایت در کشور ما رعایت نمی‌شود از همین‌رو تمام این اتفاقات باعث دو تکه شدن بازار موبایلی و کنسولی شده است. امور کسانی که در حوزه بازی کنسول کار می‌کنند برای بازار خارجی فعالیت دارند و همین امر می‌تواند برای بازی موبایلی هم رخ دهد. اینکه ما بازار داخلی موبایلی داریم بیشتر تکنولوژی باعث و بانی ان شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه اظهار کرد: کنترل و نظارت بر روی رده‌بندی سنی در بازی‌های داخلی وجود دارد اما آن بخشی که هیچ‌گونه قانونی درباره آن وضع نشده است «دانلود رایگان بازی خارجی» است که باعث از دست دادن سهم بازار داخلی شده است. هر کار کردیم نتوانستیم جلوی این اتفاقات را بگیریم متاسفانه دانلود آن بازی‌ها همچنان وجود دارد گرچه نامه‌هایی را به مدیریت فضای مجاری و شورای عالی انقلاب فرستاده‌ایم اما هنوز جواب درستی دریافت نکردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم.

کریمی‌قدوسی افزود: تصمیم‌گیری‌های بنیاد به سمت فرهنگ‌سازی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در جامعه است، یکی از پژوهش‌ها و تحقیقات بنیاد در راستای رده‌بندی سنی و سطح خشونت بازی است که خانواده‌ها را نسبت به مسائل و خطرات آشنا می‌کند اما ما می‌بینیم با توجه به این نوع رده‌بندی‌ها و انتشار آن در سایت «اسرا» توجه مردم نسبت به رده‌بندی سنی بسیار کمتر شده است، زیرا هم سایت «اسرا» را به خوبی نشناخته‌اند و هم توجه ندارند. گرچه برچسب رده‌بندی سنی بر روی محصولات را هم درج کرده‌ایم.

برخی از نهادها در زمینه سواد بازی رایانه‌ای خواب هستند

او با اشاره به جریان راه افتاده «فهم بازی» تصریح کرد: باید به وسیله فهم بازی به خانواده‌ها، مردم، بازی‌کنندگان آموزش دهیم که بازی رایانه‌ای مجموعه‌ای از محصول فرهنگی است نه صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی. والدین به همراه کودکان باید بازی کنند تا از آن طریق یاد بگیرند به چه شکل باید بازی کنند، باید سعی کنیم بازی را به گونه‌ای در جامعه جا بیندازیم که اثرات منفی‌اش به شدت کمتر شود.

کریمی‌قدوسی با اشاره به جلسه‌ای با معاونان صداوسیما گفت: با توجه به تبلیغ صداوسیما در حوزه بازی‌های خارجی، در جمع معاونان صداوسیما گفتم اگر بازی ایرانی را حمایت نمی‌کنید حداقل بازی خارجی را تبلیغ نکنید. اگر هم تبلیغ می‌کنید ببینید آن بازی خارجی مجوز دارد یا خیر! اگر هم مجوز بازی خارجی را چک نمی‌کنید ببینید آن بازی از خط قرمزها رد شده یا نه! متاسفانه نه تنها به بررسی و تحقیقات این بازی‌ها نمی‌پردازند بلکه اثرات منفی تبلیغات بازی‌های خارجی را از سوی صداوسیما می‌بینیم.

به گفته او، در حالیکه باید از بازی‌های رایانه‌ای حمایت کنیم اما این امر را نمی‌بینیم و عمده عدم حمایت‌های نهادها مسئله اقتصادی است. تقریبا هیچ نهادی به غیر از وزارت ارشاد هیچ کمکی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و ترویج این فرهنگ انجام نداده است. برخی از نهادها همچون صداوسیما و سازمان شهرداری در زمینه سواد بازی رایانه‌ای واقعا خواب هستند و ما به نوعی دست‌تنها هستیم و شاید تاثیرگذاریمان کمتر است.

کریمی‌قدوسی گفت: رده‌بندی سنی به نوعی تسهیل استفاده از بازی‌ها است تا خانواده‌ها انتخاب هوشمندی داشته باشند و کودکانشان را هوشمندانه به سمت بازی‌های رایانه‌ای پیش ببرند نه با خشونت آن‌ها را از بازی کردن منع کنند.

باید درصدد ارتقای سواد بازی‌های دیجیتال در جامعه باشیم

حق‌وردی با اشاره به آمارهای موجود درباره بازی‌های رایانه‌ای و انتشار آن توسط دایرک که هر سال باعث تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌شود، گفت: ۹۳ درصد مخاطبان بازی‌های دیجیتالی کودک و نوجوان هستند که نزدیک به ۸ میلیون کودک درگیر بازی‌ها هستند، به این عدد و رقم که نگاه می‌کنیم می‌بینیم ضرورت ورود به این فضا باید ایجاد شود. با توجه به اینکه ۹۵درصد بازی‌هایی که در بازار ووجد دارند محصولات خارجی است.

او ادامه داد: با بررسی بازی‌هایی که پرمخاطب هستند می‌توانیم به صورت مصداقی به این حوزه‌ها وارد شویم و آن‌ها را نقد و بررسی کنیم. زمانی‌که به خانواده‌ها در مبحث بازی‌های رایانه‌ای ورود پیدا می‌کنیم درمی‌یابیم که برخی از آن‌ها بدبینانه و برخی هم خوشبینانه به بازی‌های رایانه‌ای نگاه می‌کنند.

این کارشناس حوزه بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: باید فرصت‌ها و تهدیدیهای فضای مجازی را تومان با یکدیگر ببینیم و صفر ـ صدی به این آن نگاه نکنیم. باید به نوعی سیاست‌گذاری‌ها را به سمت تولید، توزیع و مصرف‌کننده و مجموع همه این‌ها با هم ببریم تا پیامدهایی آن رات به خوبی بررسی، نقد و مدیریت کنیم.

حق‌وردی به صورت مصداقی از آموزش‌های راهنمایی و رانندگی مثال آورد و گفت: الزاما کسی که می‌خواهد اتومبیلی را براند باید به آموزشگاه برود و تمام راهکار راهنمایی و رانندگی را فرا بگیرد اما در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ما شاهد آموزش درست و صحیحی نیستیم، توجه به این حوزه می‌تواند مقوله استفاده از بازی‌های دیجیتال در فضای مجازی را به‌درستی آموزش دهد.

به گفته او، در جامعه باید درصدد ارتقای سواد بازی‌های دیجیتال باشیم، یکی از رویکردهایی که نتوانستیم هدفمند به بازی‌های رایانه‌ای وارد شویم خانواده‌ها به شکل سرگرمی و نهادها به شکل صنعت و... نگاه می‌کنند، اگر تمام این موارد یکی شوند قطعا بهتر خواهد بود.


10059761
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد دلاوری، مجری تلویزیون و روزنامه‌نگار در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما از ضعف ساختاری شرکت‌های خودروسازی پرسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کیانو ریوز بازیگر شناخته شده سینما در حال گفتگو برای بازی در فیلمی دلهره آور با نام «سیستم سرگرمی خراب است» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صرافان گفت: من برای اولین‌بار در کودکستان عشق را تجربه کردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است