فرهنگی‌هنری 09:50 - 08 مهر 1393
شهرکرد-ایرنا- ادبیات مولانا اگر چه ادبیاتی مکتوب است،اما آنچنان وجهه پدیدار شناسانه دارد که می توان در آن رگه های برجسته ادبیات شفاهی و فولکور را مکاشفه کرد.

مولوی در فیه ما فیه خویش به صراحت اعلام می کند که'اگر برفی و یخی بگوید که من آفتاب تیر را دیدم و بر سر من بود کسی باور نمیکند ' این همان ادبیات شفاعی و غیر کلامی است که شیخ ادبیات پارسی آن را از لایه های جامعه شناسانه روزگار خویش بیرون کشیده است.



مولوی، سوزن ادبیات را چنان نخ می کند تا نسل های فرهنگ ادبی پارسی را نیک بهم اتصال دهد که 'رشته را باشد به سوزن ارتباط، نیست در خور با جمل سم الخیاط ' و این رشته ادبیات برای مولوی سر درازی دارد.



زبان مولوی ،زبان اسرار و رمزگان است اما همین زبان را همگان هم فهم می کند و هم فهم نمی کند، چه آن که خاص است و چه مخاطب عام و از این روست که شعر مولانا همه فهم و دلچسب است و گاهی از زبان کوچه بازاری برای بیان مقصود خویش بهره می برد که'ای زبان تو بس زیانی مر مرا، چون تویی گویا چه گویم من ترا'.



از همین روست که مولانا اعتقاد راسخ دارد که 'من به هر جمعیتی نالان شدم، جفت خوشحالان و بدحالان شدم،هر کسی از ظن خود شد یار من، از درون من نجست اسرار من'.



مولانا تاکید دارد که در همه زمان ها ' از همه اسرار ،الفی بیش برون نیفتند و هر چه گفتند در وصف آن الف گفتند'.



محمد جلال الدین محمد بلخی رومی،شاعری مردمی است،چنان که خود عقیده دارد که شعرش بهانه ای برای بیان مقصود است' ای شه سلطان ازل،رستم از این بیت و غزل -مفتعلن مفتعلن مفعتلن کشت مرا'.



مولوی شعر خویش را برای مردم چونان نان مصر می داند و نان مصر یکی از خوش پخت ترین نانها برای در قرن های مختلف برای مردم بوده است، که هم از نظر پخت سبک است و هم زود هضم و مردم از نان مصر همیشه به نیکی یاد کرده اند.



مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر اندیشمند ایرانی، با هر بیانی برای رسیدن به کلام حق حرف می زند و از اشیاء پیرامون خود بهترین استفاده ادبی را می کند.



مولانا به ذهن خوانی مخاطب برای مکاشفه و شهود شعری تاکید دارد که 'ˈ ورقی فرض کن یک رویی در تو و یک رویی در یار ، یا هر که هست، آن رویی که در تو بود خواندی، آن رویی که در یار است نیز باید خواندنˈ.



این شیخ شاعران پارسی خرج خود را از شاعران دیگر جدا می کند که باید او را شاعری بین نسلی دانست که هر نسل با این شاعران گران سنگ به ظرفیت ادراکی خویش سخن می گوید و مولانا عقیده دارد که 'چنانچه آن خطاط سه گونه خط نبشتی ،یک گونه خود خواندی ولاغیر ،یک گونه خود خواندی و غیر ،یک گونه نه خود خواندی نه غیر و آن خط سوم من که حرف می زنم'.



مولوی از زبان رمزگان و زبان کوچه و بازاری در کنار هم برای بیان مقصود و کلام استفاده می کند، چه این که زمانی زبان زرگری در بین زرگران برای دور ماندن از آفت سارقان در بازار زرگری بسیار باب شد و حتی مردم عامی برای فراگیری زبان زرگری علاقه نشان



می دادند.



در شعر مولانا آنچه در شهر اتفاق می افتد در بین واژگان مولوی شهرت می یابد و هم اوست که بی پروا، آرایه های استعاری و تمیثلی را به خدمت می گیرد تا زبانی شیرین و نرم را برای پند دادن به میان آورد.



شاعر ایرانی به زبان مردم زمانه سخن می راند و آن را برای



نسل های آینده به عنوان یک اثر گران بها به ارمغان می گذارد که ˈ چنانچه آن خطاط سه گونه خط نبشتی، یک خط خود خواندی و لا غیر، یک خط خود خواندی و غیر، یک خط نه خود خواندی و نه غیر و آن خط سوم منم که سخن می گویمˈ.



آنچه امروز پیروان مکتب فلسفی اصالت وجود در جهان بر آن تاکید می کنند،بخشی از همان گفته های ناب عرفان مولاناست که ˈ از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود به کجا می روم آخر، ننمایی وطنمˈ .



مولوی، جسم انسان را شب قدر می داند و روح را ماه بدر و انسان روحانی را ' ابر انسان ' و انسان کمال یافته می پندارد که ˈ کشتی نوح ایم در طوفان روح ˈ و بر این اساس برتجلی روح و جسم تاکید دارد.



مولانا جلال الدین بلخی شاعر پرآوازه ایران در شعر خویش از آواها و اصوات موسیقایی به خوبی استفاده می کند و این اصوات در زبانشناسی بسیار قابل بحث و جدل است.



اکنون کتابهای مولانا جلال الدین مولوی در بین مردم جهان طرفداران فراوانی دارد و این شاعر ایرانی، به دلیل اشعار زیبای خود همواره مورد توجه دانشجویان کشورهای مختلف از جمله فرانسه است.



اشعار مولانا در برخی از دانشگاه های معتبر جهان ، همواره به زبان انگلیسی ، فرانسه و اسپانیولی به همراه موسیقی شرقی خوانده می شود و مورد توجه علاقه مندان به این شاعر پرآوازه ایران قرار می گیرد.



کتاب ها و اشعار مولانا جلال الدین مولوی بلخی که به مولانای رومی در غرب شهرت دارد، یکی از پرفروش ترین کتابها در سطح جهانی است.



به گزارش ایرنا،هشتم مهر ماه زاد روز محمد جلال الدین بلخی شاعر پر آوازه ایرانی است که در بسیاری از کشورها او را به خوبی می شناسند.



پیش از این نیز به دلیل تعمیق وجود روحی شعر مولانا از سوی سازمان ملل سالی نیز به عنوان سال مولوی انتخاب شده بود.



گزارش از محمود رییسی



7359

انتهای پیام /*


4838906
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است